Wat is dat toch met die schoonmoeder van mij? Het lijkt wel of ze het leuk vindt om me moedwillig pijn te doen/te kleineren. Vandaag gingen we even met de kids naar het bos en aangezien we zowat langs haar huis komen als we daar heen rijden, dacht ik misschien is het wel leuk voor m'n schoonmoeder om even mee te gaan. Dus ik belde haar vanuit de auto en ze wilde wel mee. Wij pikten haar op en reden door naar het bos, waar ze meteen haar fototoestel pakte om wat foto's van de kids te maken. Op een gegeven moment stond ze een foto van m'n jongste te maken en ik stond er zo'n 80 cm vandaan. Zegt ze: o nu staan die lelijke benen van je moeder erop. Waarop ik meteen een stap opzij doe. Paar seconde later, zei ik: ja sorry, ze zijn niet mooier. Ik vind het dan ook lastig om haar op zo'n moment echt serieus aan te gaan spreken op zo'n opmerking, want het lijkt mij dat zij best beseft dat dat gemeen is om te zeggen. Dit is ook niet het eerste lullige wat ze zegt. Toen ik net bevallen was en dus nog een buikje had, vroeg ze of ik weer zwanger was. Toen ik 8 kilo afgevallen was, maar kort op hetzelfde gewicht bleef hangen ivm allerlei verjaardagen, zei ze tegen m'n zoon dat dat afvallen me ook niet zo goed af ging. Toen ze een tijd geleden sprak over het eerste moment dat ze onze jongste voor het eerst zag, zei ze: "ik wist niet wat ik zag".Toen doelde ze op het feit dat hij zo enorm was ( 8,5 pond ), zoals zei dat zou zeggen. En zo kan ik nog wel even doorgaan met rotopmerkingen... Is dat iets schoonmoedereigens en moet ik het me niet aantrekken, of moet ik haar eens confronteren met haar beledigende opmerkingen?
Wat een vervelende situatie zeg! Wat je zegt je man ervan? Ik zou haar toch eens proberen er op aan te spreken. En anders vragen of je man eens met zijn moeder praat?
M'n man tilt er niet zo zwaar aan. Als ik het er met hem over heb, zegt ie dat ik het me niet aan moet trekken...
Pff nou ik zou mij ook niet steeds zo laten beledigen..jouw schoonmoeder mag wel eens wat genuanceerder worden. en zo zou ik dat ook zeggen: dat ze af en toe wel eens een blad voor de mond mag nemen en moet zien dat je niet alles kunt zeggen wat in je opkomt.
Sommige mensen zijn gewoon zo. Niet dat het dat rechtvaardigd hoor. Iemand beledigen is nooit netjes. Vreselijk vind ik het, als mensen zo horkerig zijn. Ik denk dat je sm dat niet expres doet. Maar ik zou dus echt wél een opmerking terug maken als iemand dit soort dingen zegt (bijv over die lelijke benen). "Alsof je zelf volle zalen trekt" o.i.d.
Mijn schoonouders hebben er ook een handje van, ze zijn sociaal gewoon niet zo handig en maken altijd grapjes die helemaal niet grappig zijn en zelfs kwetsend en zo. Ik ben er heel makkelijk in, als ze onbeleefd zijn zeg ik gewoon dat ik niet gediend ben van zulke rottige opmerkingen. Houden ze altijd wel op. Kort erop zitten en keihard je grenzen aangeven, is mijn advies. En ik accepteer helemaal niet dat ze iets naars over mij of minnman tegen mijn kinderen zeggen, of een lullige opmerkingover de kinderen maken. Gek genoeg kanik heel goed met ze sinds ik ze geen milimeter ruimte meer geef. Netof ze de duidelijkheid fijn vinden of zo
niet leuk!! idd wat van zeggen hoor! en andes zou ik ze niet meer mee vragen als jullie ergens naar toe gaan. ze verpeste het zo ook voor jou. mijn sm zegt ook vaak dingen tegen mijn zoontje die voor mij bedoelt zijn. ik reageer er niet meer op, ook niet als ze zegt "oma zou wel koffie lusten" tsja mn zoon van 1.5 jaar gaat geen koffie zetten natuurlijk. en anders maak ik een net zo achterbakse en rot opmerking terug hoor....
Ja ik geef meestal ook wel een weerwoord hoor. Maar dan verdedig ik mezelf en ik beledig niet terug. Weet ook niet of dat de manier is. Want dan verlaag ik me tot hetzelfde niveau. Ik vind het heel typisch want het is eigenlijk een nette vrouw, maar op een of andere manier flapt ze dit er gewoon uit. Ik heb trouwens ook wel een keer gehoord dat ze tegen een vriendin zei: o nou zit ik tegen die brede rug van Tineke (die vriendin dus) aan te kijken. Vond ik ook niet erg tactisch. Toen heb ik het voor die vriendin opgenomen in de hoop dat ze dan in ziet wat ze zegt. Vaak zijn het wel opmerkingen mbt gewicht heb ik gemerkt. Zelf is het zo'n slank en klein vrouwtje (altijd al zo geweest). Dus het lijkt alsof ze het dan wel geoorloofd vindt om wat van andermans figuur of gewicht te zeggen...
Misschien een optie om te zeggen dat je zo opmerking kwetsend vind en dan eraan toevoegen gelukkig ben jij wel perfect hè
Ik verdedig mezelf nooit. Ik zeg gewoon dat het een onbeleefde/ongepaste opmerking is en dat ik daar niet van gediend ben. Werkt beter dan verdedigen want dan krijg je van die discussies. En dat wil ik weer niet, ik wil ze gewoon vertellen dat ze onbeleefd ezig zijn en wt ze darmee doen mogen ze zelf weten
Ik probeer nu vaak met mijn opmerking die ik teruggeef, haar duidelijk te maken dat het niet leuk is wat ze zegt. Maar misschien zal ik ook duidelijker moeten zijn en gewoon zeggen dat ik er niet van gediend ben als mensen zo tegen mij praten.
Whahahahaha! Ik zou (als ik jou was) antwoorden tegen je zoontje met: nou koffie is wel een goed idee, mama zou overigens ook wel een tompoes lusten, maar die heeft oma natuurlijk weer niet meegenomen
Weet je zeker dat ze dat ook echt gemeen bedoelt? Wij zijn erg van het zwart galgen humor, ook met m'n schoonouders. Zou dus best kunnen dat ze gewoon van de wat harde/sadistische humor zijn. Zijn je vriend en schoonouders onderling ook zo tegen elkaar? Of is het echt alleen tegen jou? Gewoon goed adrem rug zijn! Zodat je of in 1 keer duidelijk maakt dat je er niet van gediend bent, of zodat je d'r een koekje van eigen deeg geeft en laat zien dat je niet over je heen laat lopen.
Nee tegen m'n man doet ze niet zo. En ze heeft eigenlijk geen humor. Maakt ook nooit grapjes, dus ik zie het echt als steken onder water die ze geeft.
Ik zou METEEN als ze een rot opmerking maakt aan haar vragen of ze het nou echt nodig vind om zon rot opmerking te maken??? Dus meteen als ze iets zegt zeg jij: Is dit nou echt nodig om zulke dingen te zeggen? Kijk haar een paar seconden aan en ga verder met waar je mee bezig was. Ze gaat uiteindelijk nadenken over wat ze precies zei. Rot voor je hoor maar vind dat je dan net zo brutaal terug mag zijn. Succes!!
Oh, dat vind ik ook zoiets stoms, dan reageer ik gewoon niet. Als je iets wilt zeggen of vragen wat aan mij gericht is, dan vraag je het aan mij en niet aan mijn kind/hond etc.