Nog 2 weken en dan is het zover. Onze kleine meid mag aan de vaste voeding........ pap en fruithapjes. Nu heeft ze een prima schema, 5x daags 200 cc om: 06:00 10:00 14:00 17:30 22:00 Maar welke fles vervang je dan met pap en wanneer geef je de fruit erbij??? (als je mijn handtekening lees, zie je dat ik idd ook nog een zoon hebt van 4 jaar, maar ik ben vergeten hoe ik dat toen deed) (sorry, ik lees net dat dit eigenlijk in een ander box hoort. Kan deze alsnog verplaats worden, en nogmaals sorry
Max zijn schema is: 07:00 200 ml 10:00 fruit 11:00 200 ml 15:00 200 ml 17:00 groente 19:00 120 ml met pap Slapen! Dit gaat heel goed. Je kan eventueel ook ochtends pap geven, maar voor dat volle gevoel doen wij dit avonds.
Hie is het schema; 8u 210ml melk 10u fruit (1/2 potje) 12u 180ml melk 16u 180ml melk 17.30 groente (1/2 potje) 20u 210melk met 2kleine schepjes rijstebloem En dan slaapt hij klokje rond.. Hier ook papfles in de avond, daar slaapt hij lekker op! Hij groeit als kool sinds de bijvoeding! Tip; Bouw de hapjes langzaam op en blijf bij 1 soort. Ik ben met groente begonnen ipv fruit omdat dit ook warm is en het makkelijker is om van groente naar fruit te gaan als andersom. Ik ben met 4 maanden begonnen en zit nu op 1/2 potjes per keer. Als hij alle smaken geprobeerd heeft en beter hapt ga ik over op vers.
De meesten maken van de laatste fles een papfles, maar ip hoef je niet persé pap te geven hoor! Heeft geen toegevoegde voedingswaarde (als we het dan over rijstebloem hebben, aangezien ze nog geen andere soorten pap mogen). Bouw het ook rustig op want sommige kinderen reageren er flink op en slapen er vaak juist slechter door! Zou overigens ook tegelijk beginnen met pap en fruit, want dan weet je niet waar ze last van hebben als ze er op reageren. Zowel rijstebloem als fruithap kan behoorlijke last aan de darmpjes geven (kramp, verstopping etc). Wat betreft de fruithap kun je het beste puur vers fruit geven (dus niet mengen) en dan minimaal een dag of 3 achter elkaar hetzelfde. Gaat dat goed, dan kun je naar een volgende soort. Geeft in het begin het fruit op een moment dat je kindje niet te veel honger heeft, goed wakker en alert is. Dat geeft de meeste kans van slagen namelijk.... @Wendy: waarom pas overstappen op vers als hij meerdere soorten goed eet?? Als je nu al vers geeft dan leert hij in ieder geval de echte smaken van fruit en groenten kennen zonder verdere toevoegingen...
Eens met bovenstaande: een papfles heeft geen toegevoegde waarde als het om rijstebloem gaat. Als je kindje zelf al de nacht doorslaapt, dan heeft het weinig zin om rijstepap te geven, je kindje kan hier juist onrustig door worden, krampjes of verstopping krijgen. Heeft je kindje al behoefte aan bijvoeding? Want je mag beginnen, maar het hoeft niet he. Het advies is altijd om tot 6 maanden alleen melk te geven tenzij je kindje echt niet genoeg aan de melkvoedingen heeft. Wij zijn zelf dus met 6 maanden begonnen, groenten gewoon wat wij ook aten om de tijd dat wij dit ook aten, en fruit net waar het uitkwam in de dag.
Ik begin hierna pas met vers omdat ik dan weet welk fruit/groente hij lekker vind en ik een beetje gericht kan gaan rommelen met de mixer. Daarnaast vind ik de structuur met de blender nog steeds aan de groffe kant. Ik vind dat hij ool de tijd moet krijgen om te Leren happen. En dan nog,ik werk ook nog en vind een potje dan soms ook prima en makkelijk.
Je moet er dan straks niet van staan te kijken als hij het verse dan ineens niet wil eten... want die smaken zijn totaal niet met elkaar te vergelijken! En hier proberen we ook altijd zoveel mogelijk af te wisselen met soorten, ook die ze niet zo lekker vindt. Ze moet toch alles leren eten... Tja, en nu is het nog simpel om iets zelf te maken, dat wordt de komende maanden alleen maar 'meer werk'. Maar succes er mee!
Ik ben begonnen met rijstebloem in de laatste fles bij 4 maand, hij is morgen 5 maand. Heb nu een paar keer geprobeerd een klein hapje te geven (rijstebloem van de lepel, wortel, banaan), maar ons jochie doet er echt niks mee. Dus het verdere bijvoeden laten we even tot over een paar weken.
Oh, en potjes smaken best wel anders dan vers. Mijn oudste jochie was verzot op verse wortelhap, maar van potjes-wortels nam hij 2 happen en brulde dan alles bij elkaar.. Dat is ook zo gebleven. Er waren maar een paar potjes die hij fatsoenlijk at, en dat was pas bij 12maand+