Hulp gevraagd over voeding zoontje!

Discussion in 'Voeding' started by minniemouse25, Oct 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

Oct 31, 2009
    5,712
    68
    48
    Female
    disneyworld
    Hey meiden,

Ik heb een 2ling van 7 maanden. Ze zijn 7,4 weken te vroeg geboren. Ze doet het gelukkig super! Maar ik heb toch wat dingetjes over de voeding van mijn zoontje.

De afgelopen 2 nachten komt hij ineens weer voor een flesje van 90cc. Pppfff. Dus ik vraag me af hoe ik dat kan veranderen.

Ik zal eerst eens het schema van nu laten zien:

7.00/8.00 een fles van 180cc met 6 schepjes nutrilon 2
    10.00/11.00 fruit 200gram
    12.00/13:00 fles van 180cc met 6 schepjes nutrilon 2.
    16.00 125 gram groente (kleinste potje)
    16.30 fles van 150cc met 5 schepjes nutrilon 2.
    20.00/20.30 fles avondpapje bambix. 180cc met 7 schepjes papje. En daarna slapen voor de nacht.

Dit is wat hij nu krijgt. En ik wil het graag zo gaan doen zodat hij weer lekker doorslaapt. Dus is het volgende schema een idee?

7.00/8.00 fles van 180cc met 6 schepjes nutrilon 2
    10.00/11.00 fruit 200gram
    12.00/13.00 fles 180cc met 6 schepjes nutrilon 2 en dan wat stukjes dopen in de melk voor het wennen aan brood.
    16.00 200 gram groente
    16.30 flesje van 90cc met 3 schepjes nutrilon 2.
    20.00/20.30 fles avondpapje bambix. 180cc met 7 schepjes papje.

Wat vinden jullie hiervan? Sorry maar ben nogal onzeker.....zijn mijn eerste kindjes.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik lees in je banner iets van een gecorrigeerde leeftijd. Moet je die nog aanhouden? Dan geldt dat dus ook voor de voeding!

Een kind tot 6 maanden mag 1 liter voeding. Je geeft nu 700cc.
    En als je de niet gecorrigeerde leeftijd aanhoudt, mag je tussen de 850 en 900cc geven bij 7 maanden.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In principe hoef je geen gecorrigeerde leeftijd aan te houden bij prematuren (omdat je op dag één begint met het prikkelen van de darmen) behalve als je anders geadviseerd hebt gekregen van de kinderarts.

Ik zou kijken of je (rustig aan) naar een 'regulierder' dagpatroon.
    De introductie van granen kan nu dus.

7:30 ontbijt 180/6 met bambix fijne granen
    10:00 tussendoortje (fruit)
    12:30 lunch boterham oefenen en daarna fles 180/6
    15:30 tussendoortje (rijstwafeltje bijvoorbeeld + 90/3 melk)
    18:00 warme maaltijd (100 - 200 gram groenten (prakken bijvoorkeur)
    20:00 fles voor het slapen gaan (kan met rijstebloem bijvoorbeeld)

Granen geven voor het slapengaan heb ik altijd een beetje bijzonder gevonden. Als je kindje overdag voldoende eet, dan is zo'n zware fles voor het slapengaan niet nodig. Daarbij moeten de darmen tijdens de slaap dan flink hard werken en dat is volgens mij ook niet de bedoeling.
    Ik zou het dus omdraaien en vooral de dag goed beginnen.

4. adi

adi Niet meer actief

Ik zie niet veel verschil tussen je eerste en tweede schema eerlijk gezegd. Wat cygnet voorstelt klinkt prima.

Vooral bij prematuren zou ik brood niet dopen in melk, dat krijgen ze nog moeilijker weg. Wij hebben de eerste weken hapjes in hun wang gestopt om het kauwen te stimuleren. En vrij snel gewoon normaal gegeven.

Ik gaf overigens met 7mnd nog 800cc melk, met 8mnd 700cc. En toen ze een hele boterham op konden hebben we de middagfles weggelaten.

5. zogelukkig

Kan iemand me dat eens goed uitleggen hoe dat zit met: goed brood eten = fles laten vallen. Brood vervangt toch geen melk? Zijn compleet andere bouwstoffen.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf 6 maanden mag reguliere voeding melkvoedingen vervangen. Het gaat hier dan niet om de specifieke eigenschappen van de melk maar om de toevoegingen. Het hoeft dus niet maar het mag wel maar een kind moet dan wel echt goed eten.
    Zoonlief zat met 7 maanden nog op circa 400 ml opvolgmelk en 100 ml zuivel, dat was volgens de arts prima omdat hij heel goed at. Hij kreeg een gevarieerd aanbod binnen EN voldoende zuivel.

7. zogelukkig

#7 zogelukkig, Oct 25, 2011
    Last edited by a moderator: Oct 25, 2011
    Dus jij zegt dat die richtlijnen niet zo z/w zijn, Cygnet?
    Ik dacht dat een kind altijd een minimale hoeveelheid kv binnen moest krijgen.

Deze kindjes krijgen nu 700cc melk en eten een potje en wat pap.
    Dat is verre van compleet.

Ik denk dat deze kindjes zeker wel wat meer melk kunnen gebruiken!

Als een kind 3 volwaardige maaltijden en een toetje eet, kan je wellicht toe met 400cc opvolgmelk. Maar zoveel kindjes van 7 maanden zullen er niet zijn die al zo goed eten! Ze eten dan net een maandje vaste hap.
    Melk is tot 1 jaar heel belangrijk; hoofdvoeding.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Eens dat dit nog wat te beperkt is maar hoofdvoeding hoeft niet... dat hangt erg van de ontwikkeling van het kind af. Wel moet ruim voldoende zuivel gegeven blijven worden. Net zoals bij BV is er geen strak minimum... voldoende is de hoofdmoot.
    Veel kindjes blijven op de melk 'hangen' en leren daardoor minder makkelijk vaste voeding eten. Is niet erg maar het hoeft ook niet.

Bij TS is het nog wat mager dus vandaar mijn tip om meer naar een 'regulier' patroon te gaan. De kindjes zitten voor 7,5 maand al in een aardig vaste voedingpatroon (er zijn er genoeg die met 7,5 maand nog niet zover komen)

9. zogelukkig

Melk levert vet, eiwit en calcium.

Alledrie heel belangrijk.

Kleine kindjes krijgen veelal te weinig vetten binnen. Als je gaat 'bezuinigen' op melk, moet je roomboter op brood gaan doen en olijfolie over de groente enzo. Maar hoe doe je dat bij een kindje dat alleen nog maar groente- en granenpapjes krijgt?

Eiwitten zitten ook in vlees, ei, kaas, peulvruchten en noten. Maar dat is allemaal nog lang niet geschikt voor kindjes van 7 maanden.

Je kan je adh calcium uit volkorengranen en groente halen, alleen moet je er dan wel heel veel van eten, dat haalt een kindje van 7 maanden bij lange na niet.

Als men bang is dat melk teveel vult, kan men het loskoppelen van de vaste maaltijden. Ik ben daar nooit bang voor geweest; meteen na de bv ging er gewoon ander eten in.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Jij weet ook dat BV veel lichter verteerbaar is EN je kindje bepaalt veel beter zelf hoeveel er gedronken wordt.
    Vlees, ei, kaas en peulvruchten mogen allemaal gegeven worden vanaf 6 maanden maar natuurlijk is het heel begrijpelijk dat er genoeg mensen zijn die dat niet doen ivm allergieën etc. In dat geval moet je natuurlijk wel wat. Kick at dat allemaal prima met 7-8 maanden dus geen probleem. Het is dus een afweging maar geen wet.

11. zogelukkig

Ik vind het een interessante discussie, dat mag he?;)

Als je kindje geen darmproblemen enzo heeft, kan je het wellicht vlees en bruine bonen geven bij 7 maanden, maar ik vind dat vroeg hoor! En als je kindje gewoon melk drinkt, is vlees nog niet nodig. Peulvruchten zijn heel zwaar verteerbaar, kaas veel te zout en ei veel te allergeen.

Kijk; als een kindje heel slecht zijn melk drinkt, snap ik dat je vervanging gaat zoeken, maar alle eiwitbronnen hierboven genoemd daar kunnen heel veel kindjes van 7 maanden niet mee overweg.
    Misschien is Kick daarop wel een uitzondering.

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Nou hier weet mijn zoontje ook echt wel raad met bruine bonen, vlees en brood enzo. Ondanks dat zijn darmen de 1e 4 maanden flink ontstoken waren.
    Zolang hij nergens last van heeft kan ik het prima geven op deze termijn.
    Hij krijgt 600cc melk aangeboden per dag (3 flessen) maar de laatste fles laat hij steeds vaker en steeds meer staan. Krijgt nu ongeveer 500cc binnen.

Mijn dochter luste gewoon geen melk en kreeg al snel enkel pap en met 8 maanden weigerde ze het helemaal. Dus had toen een normaal schema. 2 keer per dag brood, groente, fruit en toetje.

@TS, weet je heel zeker dat hij dan ook echt perse wilt drinken? Is hij dan niet onrustig door het verwerken van alle prikkels van de dag?

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat mag zeker :D

De richtlijnen zijn werkelijk dat vanaf 6 maanden dit allemaal mag maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het moet. Jij gaat er ook vanuit dat kindjes allemaal vanaf 6 maanden pas bijgevoed worden maar ook dat is natuurlijk een illusie (Kick was ruim 5 maanden). De voedingsmiddelen die hier genoemd zijn worden natuurlijk niet dagelijks gegeven (hoewel boontjes, doperwten, bruine bonen etc worden vaak wel meermalen gegeven).
    Ik denk dat veel kindjes veel meer aankunnen dan we ze 'credits' voor geven maar belangrijk is hierbij dat je dingen weloverwogen en MET kennis doet.

Voorbeeldje: Pom kreeg pas vanaf 6 maanden bijvoeding en daar waren we inderdaad echt veel later mee. Die heeft ook langer meer melk gekregen dan Kick. Kick was inderdaad een heel goeie eter (en dus misschien utizonderlijk) maar 800 ml melk bij 7-8 maanden is - nogmaals - geen wet.

Share This Page