Derdehands roken, wat zouden jullie doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Silverdawn, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silverdawn

Silverdawn Actief lid

5 jul 2015
    146
    11
    18
    Zouden jullie je pasgeboren kindje zonder probleem aan iemand op schoot geven als deze stevig rookt (ook binnenshuis) en behoorlijk stinkt naar rook? Ik las dat derdehands roken net zo schadelijk kan zijn als passief meeroken en weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik wil niet extreem overkomen en gedoe veroorzaken, maar ik ben bijna uitgerekend en mijn zus rookt. Ik weet dat ze langs zal komen de eerste dag dat de kleine geboren is. Kan ik het maken om haar te vragen even een schoon gewassen shirt aan te trekken waarin niet gerookt is, voordat ze hierheen komt als ze de kleine vast wil houden? Ik vrees dat het niet in goede aarde gaat vallen maar aan de andere kant is het wel mijn kindje dat ik bloot stel aan alle gifstoffen in haar kleding. Heb ik recht van spreken of is dit te extreem en denken jullie dat het het niet waard is om scheve gezichten te krijgen? Het zit me erg dwars en ik krijg altijd het gevoel dat ik mezelf en mijn eigen wensen wegstreep om een ander niet op de tenen te trappen....

2. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je eigen grens aangeven zou ik zeggen. Het gaat er niet om of je 'overdrijft' (ik zou t ook van mn zusje vragen hoor) het gaat erom dat jij iets niet wilt en dat aangeeft. Succes!

(Wijziging: je baby gaat dan ook naar rook stinken, lijkt me ook geen fijne bijkomstigheid ;))

3. AprilMommy

AprilMommy Actief lid

13 aug 2015
    404
    0
    0
    Ik snap je zorgen, ik ben vandaag uitgerekend en ook overbezorgd. Ik zelf heb er geen moeite mee zolang ze maar niet roken vlak voor of tijdens de kraamvisite. Als dat wel zo is zal ik er zeker wat van zeggen maar het lijken mij nogal duidelijke onuitgesproken kraamregels.

4. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Ik vind dat je het wel kan maken, maar ja, ik ben een gestopte roker en die zijn het ergste 😇 (het ergste anti)
    Mijn zusje rookt ook en zij vroeg een keer vlak na ze buiten gerookt had of ze m'n dochter vast mocht houden, toen zei ik ook "Als je bent uitgewaaid en een pepermuntje hebt gegeten" ☺️ ik vind het "schadelijk" nog niet eens het ergste, ik heb onder de rook van Schiphol gewoond, maar die stink lucht 😖

5. Logan

Logan Niet meer actief

Nee. Ik wil ook echt niet dat mijn baby naar rook gaat ruiken. Gadverdamme zeg!

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Als ze een pepermuntje neemt en d'r handen wast zou ze hier gewoon de baby mogen vasthouden. Zo doe ik het namelijk zelf ook.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    En dan zou ze de baby met het hoofdje tegen haar naar rook stinkende schouder leggen...

Dag Zwitsal lucht.

Ik zou vragen dat ze schone kleding aantrekt en zo niet, dan wacht ze maar tot de baby kan zitten.

8. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Mijn man rookt ook buiten huis en pakt mijn zoontje gewoon op schootje. Alsjij het niet wil dn niet. Het zijn jouw regels.

9. Silverdawn

Silverdawn Actief lid

5 jul 2015
    146
    11
    18
    Oh jeetje wat veel reacties al!
    Het lijkt er op dat ik minder 'neurotisch' ben dan ik dacht....

Ik ga ervan uit dat mijn zus vlak voor ze hier heen komt nog zal roken, dus ja, ze zal behoorlijk naar rook stinken...

Haar kennende gaat mijn vraag bij haar alleen niet in goede aarde vallen...

10. AprilMommy

AprilMommy Actief lid

13 aug 2015
    404
    0
    0
    Ik zou het gewoon even aankijken en als het op dat moment TE is gewoon vriendelijk vragen om even haar handen te wassen en een kauwgumpje te nemen.

11. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Nee hoor is niet gek..

De regels zijn hier volgens wijkverpleging, minstens 15 minuten na het roken de baby niet vast houden, tandenpoetsen en spoelen met mond water, handen wassen met zeep en zeker niet direct op de kleding waarin gerookt is.

Rokers ruiken vaker dan niet hoe vies de rookgeur is en hoe erg ze er naar stinken en hoe zwaarder hoe erger.

Toen mijn beste vriendin een zusje kreeg een jaar of 10 geleden mocht ik haar niet eens vast houden omdat ik toen zo stevig rookte!

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#12 MMarianne, 6 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2016
    Ik ben een ex roker en vind het nu stinken maar ben niet anti, vind binnen niet roken bij baby's/kinderen min of meer logisch maar over schone kleren gaan beginnen of anders een roker verbieden je kind vast te houden vind ik eerlijk gezegd wel extreem. Hier nog vrij veel rokers in de omgeving en na het buiten roken mogen ze gewoon weer naar binnen, ook toen ze op kraamvisite waren.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ik vind dat je dat niet kunt maken en behoorlijk overdreven als je het mij vraagt.

14. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik vind dat je dat best kunt vragen. Je wilt toch niet dat je baby naar die vieze rookgeur gaat stinken? Jammer dan voor je zus als je verzoek haar niet aanstaat. Het is jouw pasgeboren baby. Ik zou als je baby wat ouder is wel makkelijker worden maar met zo'n kleintje, bah nee echt niet.

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Klein beetje extreem. Buiten roken handen wassen klaar.

Ex roker. Beetje extreem.

16. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Nou inderdaad ik ben zelf niet voor roken hoor, daar niet van. Maar handen wassen is wel voldoende wat mij betreft.

17. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Niet kunnen maken? Als moeder heb je al het recht om keuzes te maken over/voor je kinderen, al helemaal als ze nog zo piepklein zijn.

Doen waar jij het beste bij voelt TS, ze hebben zich maar te houden aan wat jij wilt (recht vd kraamvrouw 😁).

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind roken ook smerig maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om zoiets te vragen.
    Mijn schoonzus is ook een kettingroker en het is nooit in me op gekomen om zoiets te vragen.
    Ik vind het dus zwaar overdreven en redelijk hysterisch.

19. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Eens, toen ik net bevallen was dacht ik daar ook aan maar dat het schadelijk is geloof ik niet.
    Ik ben geen roker en heb ik geen rokers in mijn omgeving. Toch zou ik handen wassen (net als iedereen die mijn pasgeboren baby vast wel houden) voldoende.

20. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik vind het te…..
    Ga jij je schoonvader die naar zweet stinkt vragen een andere shirt aan te trekken en Tante Truus vragen geen parfum op te doen?

Het zijn de hormonen denk ik….

Deel Deze Pagina