Aanschaf slaapzakje, waarop letten

Discussie in 'Verzorging' gestart door Zuss, 10 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje slaapt thuis altijd gewoon onder een laken en dekentje. Maar vandaag waren we voor een intakegesprek bij de kdv en daar slapen de kindjes in een slaapzakje. Ben dus van het weekend van plan om er eentje aan te schaffen, maar waar moet ik op letten? Graag jullie ervaringen en tips! Bijvoorbeeld over:
    - zomer-/winter slaapzak vs 4 seizoenen
    - grootte
    - merk/winkel
    - wel/geen/afritsbare mouwtjes
    - materiaal
    - etc

(btw, mijn zoontje was vorige week bij het cb 60,5cm lang)

2. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Hema heeft fijne slaapzakjes. Fijn vind ik vooral de ritsbescherming: stukje stof over de rits zodat het niet in z'n keel irriteert.

Ik zou geen winterslaapzak nemen, aangezien het overdag vaak op kdv warm is binnen.

Maten werken met slaapzakjes een beetje anders. Je hebt 70cm en 90cm slaapzakken. Een aantal merken hebben ook tussenmaten, want het verschil tussen 70cm en 90cm is groot! Denk dat 70cm nu nog wel past, maar niet voor heel lang meer.

De hema heeft "gewone" maten slaapzakken en zelfs al neem je er 1 die iets te groot is, de gaten bij nekje en armen zijn niet zo wijd als bijv. bij een 90cm slaapzakje. Die gaten mogen namelijk niet te groot zijn, dat is gevaarlijk. Ik zou eens kijken naar een hema slaapzakje maat 68/80. Is misschien nog wel wat groot, daar zou je even naar kunnen kijken. 68/80 is meestal wel een mooie opvolger voor 70cm.

3. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik gebruikte ook meestal slaapzakken van Hema. Die kun je op 60 graden uitwassen en zijn van goede kwaliteit (en betaalbaar). Ik heb er ook wel eens van Wibra of Zeeman gehad, maar die rits was binnen de kortste keren stuk.

's Winters zou ik een wat dikkere nemen, eventueel met mouwtjes. Ik weet niet hoe ze je kindje in bed leggen: alleen romper met slaapzak of met kleertjes en lakentje. En hebben ze daar een rooster voor frisse lucht. Dat is in de winter toch koeler.

In de zomer heb je heel fijne dunne katoenen slaapzakjes. Volgens mij heb ik die toen bij Babydump gekocht.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou idd een slaapzakje van de hema nemen, maat 68/80 misschien, welke maat kleertjes heeft hij? Anders een 70cm vd prenatal/wibra/zeeman als hij nog geen 68 past. Er zijn dikkere winterzakken en tussen zakken, moet je maar even voelen.

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja die van de Hema zijn erg goed! Ik heb er 5. In deze koude doe ik er trouwens wel nog een lakentje overheen, al is het alleen maar om zijn armpjes en handjes te bedekken. (hij slaapt in een zijligkussen en heeft niet zoveel bewegingsvrijheid..)

Waar je op moet letten is dat het hoofdje niet door het armsgat past want dat is gevaarlijk. Maar die van de hema zijn allemaal smal/klein dus daar heb je geen last van.

De kraamverzorgster zei trouwens liever geen mouwen als je gewoon verwarming in je huis hebt want het wordt al snel te warm. Beter iets te fris als te heet.

6. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Hou er wel rekening mee dat het in de slaapkamer van het Kdv veplicht een bepaalde temperatuur moet zijn. Bij ons is dat ongeveer 17 graden. Er staan bij ons de hele dag ramen open in de slaapkamer. Soms is het er dus echt wel fris. Bij ons slapen de kinderen met hun kleren aan in de slaapzak. Alleen de broek en sokken gaan uit. Verder ook geen lakentje oid tenzij anders aangegeven door ouders.

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb slaapzakjes van isi mini. Fijn badstof, het winterzakje is gevoerd met mouwtjes en het zomerzakje dun zonder. Ook ideaal met wassen (voor een ex-reflux baby!)

8. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik gebruik de slaapzakken van hema
    goede kwaliteit en gaan lang mee.
    ik heb voor op het kdv de normale slaapzakjes omdat het daar niet heel koud is.
    Voor thuis gebruik ik in de winter, winter slaapzakken, krijg je mouwen bij die je kunt afritsen.

maar voor het kdv zou ik afhankelijk hoe warm/koud het is dus voor de dunne of dikke gaan.

9. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames, bedankt voor alle tips. De Hema is overduidelijk populair. Ik had van het kdv al de tip gekregen dat je de armsgaten, die vaak groot zijn, altijd een stukje dicht kan naaien, zodat de armpjes er niet door terug kunnen worden getrokken, en hij er niet met het hoofdje doorheen kan.
    Ik ben op de slaapkamertjes van het kdv geweest en vond het daar een aangename temperatuur, niet overdreven warm of koud. Mijn mannetje heeft het altijd nogal snel warm, dus een hele dikke zal het wel niet worden.

Deel Deze Pagina