Hey, even kort vraagje.. Ik dacht dat ik hier pas een topic over gelezen had, maar kan em niet meer vinden. Vandaar hier mijn vraag; wanneer kan je overgaan van de maxicosi naar de autostoel? We waren afgelopen zaterdag in babypark om een autostoel aan te schaffen met het idee om deze ook direct te gaan gebruiken. Nu zei dat grietje dat je pas over mag gaan als je kindje met zijn hoofd boven de maxi cosi uit begint te komen (bij Nick nog een cm of 3) en/of hij zelfstandig kan zitten op de rand van de tafel (kan hij nog niet, zit nu redelijk los op de grond, valt nog geregeld om). Ik vind die maxi cosi zo krap worden, vooral met die dikke winterjas. Hij heeft het ook altijd zo snel warm in dat ding. Wanneer zijn jullie overgestapt en met welke rede?
Het advies wat ik vaak hoor is: vanaf 9 maanden of 11 kilo. C was met 9 maanden ook te breed voor de maxicosi, zonder dat hij een jas aanhad. We zijn toen wel overgegaan op een autostoel, maar nog wel een maand liggend. Hij kon toen redelijk zitten, maar niet goed genoeg voor mijn gevoel. Ik had hem wel langer in de MC willen hebben. Maar als de schouder niet allebei recht erin passen, lijkt het me ook niet veilig. Wij deden Chris eigenlijk nooit met jas in de MC. Als het buiten kouder was, dan ging er een dekentje overheen. En dan snel de auto in.
11 kilo? ik dacht 9 kilo.. Als we een langere autorit hebben, gaat Nick ook zonder zijn winterjas aan in de maxi cosi en dan met een dekentje. Maar nu met die erge kou doe ik het toch liever niet. Maar ik denk dat ik er nog even mee wacht, het gaat allemaal nog net. En wat dat meisje van babypark ook zei, hoe kleiner de stoel hoe veiliger. Daar kan ik ook goed inkomen op zich.
9 kilo is het minimum voor de grote autostoel, Maar ze zijn ongeveer uit de MC gegroeid bij 11 kilo(of toch 12?). En als ze dan nog geen 9 maanden zijn, moeten ze ook al over. Anders zitten ze vaak scheef, of steekt het hoofd te hoog uit. Dan is een grote stoel toch veiliger. Ondanks het vooruitrijden. Wel bij voorkeur in de ligstand als de kleine nog niet goed kan zitten.
Deepfreeze, bedankt voor je info en advies. We hebben een autostoel besteld, maar zal eerst nog eens goed kijken hoe hij in beide beter zit.
Wij zijn er ook eerder mee begonnen hoor. E was het zat in de maxi cosi en wilde steeds rondkijken, wat niet ging. Dus zat ze (voor ze ver het kon) achterste voren om te kijken. Ze was nog niet helemaal aan het gewicht maar we zijn toch overgegaan op een autostoel. Die van ons kon je ook een beetje kiepen zodat ze een beetje in ligstand in de stoel zat. Ze vond het geweldig!
Hey, Hier gaan we net veranderen, mijn zoontje weegt net iets over de 9 kilo maar komt met zijn voetjes al uit de maxi. Ik denk dat je eerder moet kijken of ze er nog wel op een deftige manier erin zitten dan naar de kilo's of laat staan de leeftijd. Ik denk dat de regel is als hun hoofdje of voetjes er uit beginnen te steken dat je dan best overschakelt.