Het is al een tijdje gaande, maar sinds een week weten we het zeker. Onze zoon is helemaal dol op klassieke muziek. En echt op een manier dat ik nog nooit gezien heb bij een ander kind. Hij stopt haast met ademen. Mijn zusje heeft laatst op youtube een paar stukken opgezet voor hem. hij zat echt doodstil naar de laptop te staren, en riep alleen heel zachtjes 'woowww', en hij bleef zitten. Die muziek zoog zijn hele aandacht op, hij hoorde en zag niks meer. Ik heb al langer in de gaten dat hij heel intens reageert op muziek, elk soort muziek. Hij praat bijv matig, maar kan al een aantal liedjes zingen. We horen hem ook 's avonds zingen in bed, soms een uur lang. En dan gaat ie alle liedjes die we die dag hebben gezongen 'nazingen'. De woorden kloppen dan helemaal niet, maar de melodie altijd wel! Zijn vader en opa zijn ook heel muzikaal, mijn man speelt gitaar, en mijn schoonvader kan heel goed zingen. Dus hopelijk heeft ie wat talent geërfd. Alleen vraag ik me af of ik hem nu wat meer kan bieden. Ik zat te denken aan een muzieklesje? Hebben ze dat voor 2-jarigen? Heeft iemand nog andere ideeën?
hoi adi! Wat ontzettend leuk! Ik zou eerlijk gezegd niet weten of er al iets van muziekles is voor de hele kleintjes, maar misschien eens informeren bij een muziekschool. Kan me haast niet voorstellen dat het er niet is! Toen ik je berichtje las moest ik wel meteen denken aan het muziekstuk "Peter en de wolf" van Prokofjev. Dat is een klassiek muzikaal sprookje met echt prachtige stukken (ws ken je er wel wat van). Volgens mij in de jaren 80 is dat door prinses Irene (denk ik) samen met haar kinderen bewerkt tot een heel toegankelijk (met nog steeds de klassieke muziek, daar draait het om...) sprookje. Hierin wordt ook uitleg gegeven over de verschillende instrumenten. Bijv. nu hoor je een dwarsfluit, en dat is het vogeltje. Als kind hebben mijn broertje en ik hiervan genoten!! Misschien heb je hier wat aan! Veel plezier in iedergeval; zo leuk als je ontdekt dat je kind nu al echte belangstelling voor iets heeft!
NRC verkoopt ook een CD met daarop sprookjesverhalen begeleid door klassieke muziek. Misschien vindt hij dat wel leuk. Verder heb ik geen ideeen voor je. Ik herken het wel, mijn oudste is ook enorm gericht op muziek. Niet alleen op zingen, maar ook op instrumenten. Een muziekles voor peuters lijkt me erg leuk, maar ben er nog niet actief achteraan gegaan. We hebben er eigenlijk niet echt tijd voor namelijk (kan alleen in het weekend omdat we doordeweeks dan met de jongste zitten. maar in het weekend moeten we al 1001 dingen doen).
Deze: NRC Lux Klassieke muziek CD Klassiek Bestsellers Muziek : Er was eens... NRC verzameling muzikale sprookjes
Wat ontzettend leuk zeg dat hij er zo van kan genieten! Ik hoop dat je iets voor hem kan vinden! (al zou ik zelf wel balen van de klassieke smaak want daar hou ik zelf niet van, haha! ) Hier krijgen de kindjes trouwens muziekles op het kdv, hoe geweldig is dat! Zingen maar ook muziek maken op een peutermanier uiteraard... Eens per week...
Ik zag je berichtje en moest meteen denken aan muziek op schoot. Dat is volgens mij ook voor peuters.
Yukl bedankt voor de link! Ik zal eens kijken of ik daar stukjes van kan luisteren op internet en dan vragen voor zijn verjaardag. Miepie, kijk dat zou ook ideaal zijn! Ik moet ook even kijken hoe we het zouden doen, als we hem ergens opgeven voor een muziekklasje. dan kunnen de meiden dan ook maar meedoen, anders kan ik die nergens kwijt tijdens de les. Of in het weekend, maar dan hebben wij dezelfde probleem. Miron, dat ken ik niet. Ik zal eens kijken wat dat is.
Muziek op schoot is hier voor kinderen van 6 t/m 30 maanden. Vanaf 2,5 jaar is er hier 'muziek voor peuters'.
Misschien ken je de tekenfilms van 'Kleine Einsteins'? (uitgezonden o.a. door Belgische Ketnet) dit is een tekenfilmserie opgebouwd rond steeds een ander klassiek nummer.
Misschien zit er iemand die les geeft bij jullie in de buurt Music Together - The Most Loved Early Childhood Music Program, is hier erg populair!
Wat leuk zeg Adi! Hier is Muziek op Schoot op zaterdag ochtend, op de muziekschool. Maar dat is wel echt gericht op peutermuziek en kleine schudinstrumentjes enzo. Niet heel erg muziek gericht. En anders zal hij waarschijnlijk toch moeten wachten tot hij met een jaar of 4 ergens op muziekles kan. Piano, viool, allemaal aardig snel mogelijk vanaf die leeftijd. Grotere instrumenten wordt lastiger vanwege zijn eigen grootte dan. Maar supertof joh! Julia is ook wel muzikaal, maar dan idd ook met de woorden (zingt veel) en we hebben een piano staan waar ze gek op is!
Veel concertgebouwen hebben ook peutervoorstellingen. Moet je vaak wel erg op tijd bij zijn, want ze zijn erg snel uitverkocht. Hier in de Randstad tenminste wel...
YouTube - ‪Peter And The Wolf 1 of 2‬‏ In de link alvast een voorproefje van het sprookje peter en de wolf (wel engels gesproken). Lang leve you tube En ik vond nog deze link voor een peuterconcert, lijkt me zelf erg leuk Heb alleen niet gekeken of het bij jou in de buurt is... zzZOEFF in Theater de Speeldoos Baarn op Uit met Kinderen voor een dagje uit, vandaag, openingstijden, entree, korting, toegang, voor kinderen en volwassenen, partijtjes, kind, kleinkinderen, kleinkind, prijs, uit, eropuit, opstap, uitgaan, uitstapje
Leuk he!! Krijg er weer helemaal jeugdsentiment van!! Ik heb ook nog gezocht maar de nederlandse versie met prinses Irene (als vertelster) kan ik niet vinden.... Ga maar proberen het bandje op cd over te zetten!
Bij ons in de omgeving wordt er muziek op schoot (voor baby's) en muziek voor peuters gegeven. Ze mogen dan met instrumentjes meespelen en zingen liedjes. Misschien is dat bij de muziekschool bij jullie in de buurt ook.
Hé, ik ben muziekdocente en geef onder andere muziek op schoot. De lessen zijn bedoeld voor kinderen van 0 tot 4 jaar (al zitten de oudste kinderen echt niet de hele les op schoot, maar goed). Het doel van de lessen is veel uitgebreider dan alleen 'muziek maken'. Muziek op schoot heeft als doel door middel van het samen muziek maken en plezier hebben de verschillende ontwikkelingsgebieden te stimuleren: de muzikale, sociale, emotionele, motorische, zintuiglijke, cognitieve, taal- en spraakontwikkeling. In zo'n wordt zoveel mogelijk gevarieerd qua activiteiten, maar ook qua muziek. Er komt dus wel klassieke muziek aan bod, maar niet zoveel. Als je klassieke muziek wilt laten horen, kun je het beste gewoon in het "klassiek-schap" in de cd-winkel kijken. De verzamelcd's 'aangenaam klassiek' bevatten een heel gevarieerd repertoire, maar er zijn ook cd's speciaal voor jonge kinderen. Aansluitend op de tip van Peter en de Wolf: ik vind die persoonlijk best eng (de wolf en de jagers zijn best heftig), maar dat verschilt vast per kind. Verder zou je ook eens kunnen zoeken naar het Carnaval des Animaux van Camille Saint-Saëns. Daarin worden verschillende dieren verklankt, echt een mooi stuk met allemaal korte deeltjes. De balletten van Tschaikovsky zijn ook erg geschikt voor kleine kinderen, bijvoorbeeld de Notenkraker. Mozart valt ook bij kinderen in de smaak, waarschijnlijk vanwege het vaak 'lichte' karakter en de duidelijke structuur in de muziek. Gewoon het één en ander uitproberen!
Bedankt voor de tips allemaal! We hebben die link van Peter en de wolf samen gekeken en hij vond het heel leuk!!! Ik kan jullie niet uitleggen hoe hij dan kijkt, heel serieus staart ie naar het scherm, kijkt mij af en toe aan en glimlacht gelukzalig, echt geweldig om te zien dat ie zo geniet.. Overigens bedachten wij ons vandaag dat hij al vanaf 4 maanden een muziekdoosje heeft op zijn kamer, met een samenstelling van Mozart-stukken en natuurgeluiden. Daarmee valt hij al 1,5 jaar elke avond in slaap. Ik zal kijken of hier in de buurt ook 'muziek op schoot' lessen zijn.
Inderdaad Muziek op schoot, is ontzettend leuk! Op Classicfm heb je elke zaterdag- en zondagochtend klassiek voor kids. Is ook ontzettend leuk. Home | Klassiek Voor Kids | Classic FM | Licht klassiek voor elk moment En als je op youtube zoekt op The royal ballet film beatrix potter, kun je een ontzettend leuke balletfilm kijken speciaal voor kinderen.