Hoi, Ik ben er heel vroeg bij weet ik... Maar ik heb begrepen dat je het vroeg moet regelen, vandaar dat we een beetje aan het rondkijken zijn. Wat is een normale tijd om je kindje naar een kinderdagopvang te brengen? En hoeveel dagen doen 'gemiddelde' mensen dat? Ik zit nu aan voorlopig 2 dagen te denken, met af en toe hulp van schoonouders misschien. En om dat later uit te breiden naar max. 3 dagen. Kijk, ik werk thuis, en ik voel me er nu al schuldig over, maar als ik het minimale aantal uren wil blijven halen om mijn bedrijfje te kunnen houden, moet ik gewoon een paar dagen per week fulltime kunnen werken. Maar hoeveel maanden is je kindje gemiddeld als je het naar de creche brengt? En wanneer moet je je toekomstige kindje daar inschrijven?
Die van mij gaat na mijn verlof toch echt 4 dagen naar de kdv.. Misschien 3 als mijn vriend ook 32 uur kan gaan werken.
Bij ons 1 dagje naar oma ( + 1 middag per 2 weken naar oma) en 1 dagje naar kinderdagverblijf. Dit gaat in zodra mijn verlof afloopt dus 10 weken na geboorte.
Hoi Linda, Het ligt er een beetje aan waar je woont, maar hoe eerder je je inschrijft bij de creche hoe beter. Ik woon zelf in Utrecht en hier zijn de wachtlijsten giga (in sommige wijken al bijna 3 jaar!). Als dat bij jou ook zo is, dan is het ruilen van dagen, of later meerdere dagen aanvragen een stuk lastiger. Maar het ligt er dus aan waar je woont. Onze dochter gaat 3 dagen naar de creche en dat gaat heel erg goed. Ze is rustig gaan wennen vanaf 14 weken, daar hebben we toen een maandje voor uit getrokken. AChteraf vind ik dat te jong en een tweede zal ik ook langer thuis laten. groetjes!
wij hebben dat met een week of 12/13 geregeld volgens mij dus je bent helemaal niet te vroeg er werd ook aangegeven om je snel in te schrijven ivm drukte wij willen ons kind straks 2 dagen in de week naar de kinderdag opvang brengen. De andere dagen is een van ons thuis. ik kan me voorstellen dat je je baby straks niet bij je kan hebben als je thuis werkt. Je hoeft je daar niet vervelend over te voelen. Ik ken zelfs mensen die hun kinderen naar een kinderdagverblijf brengen terwijl ze zelf gewoon thuis zijn hoor (en niet aan het werk) omdat ze dat voor hun kinderen leuk vinden. ik ben in juli uitgerekend en heb aangegeven dat ik vanaf 1 september van de opvang gebruik wil gaan maken. Dan heb ik nog wel zwangerschaps verlof maar kan ik er al vast aan wennen dat hij/zij er niet is. Dat was een tip van een buurvrouw. Niets zo vervelend als op de eerste dag dat je moet werken ook voor het eerst je kind naar de opvang te moeten brengen.
Ik zit ook al te denken over kinderdagverblijven enzo. Ik hoorde laatst dat er soms erg lange wachtlijsten zijn, soms wel 2 jaar! Na mijn verlof wil ik ook weer 3 of 4 dagen werken. Wanneer kun je je kindje in laten schrijven bij kinderdagverblijf? Kan dat nu al? Ja klinkt gek, maarja als ik hier in de omgeving ook van die wachtlijsten heb.....
Wij hebben ons al met 7 weken zwangerschap ingeschreven omdat de wachtlijsten in de regio waar wij wonen erg lang kunnen zijn. Ik ben uitgerekend in augustus en ons kindje gaat pas vanaf januari naar de dagopvang, ik neem namelijk een aantal weken ouderschapsverlof op. Hij/zij is dan zo'n 4,5 maand oud en gaat 3 ochtenden in de week naar de opvang.
Ik werk thuis en onze zoon zit gewoon op kantoor, pas nadat ie 1 jaar is geworden ben ik hem 2 middagen naar het KDV gaan brengen (en alleen maar als speelmiddag zeg maar omdat op kantoor als je wat meer wilt spelen maar saai is natuurlijk) je moet kijken hoeveel "nodig" is en dan zeker al even informeren bij het KDV want er zijn lange wachtlijsten (ja hier in de buurt niet, boerendorp hiero haha) maar in de stad zeker wel..
Hier heb ik na mijn verlof nog een paar weken vrij genomen, waardoor mijn dochter bijna 4 maanden was toen ik haar voor het eerst naar het KDV bracht. Ik heb dat niet als te jong ervaren, het heeft ons juist heel erg geholpen om wat meer in een ritme te komen. Ze gaat overigens 3 dagen in de week (niet 3 dagen achter elkaar overigens, maar met een thuisdag ertussen) en dat gaat vanaf het begin super! Ze heeft het er altijd erg naar haar zin gehad en gaat er graag naartoe. Nu ik haar af en toe een dagje thuis houd omdat ik verlof heb, vraagt ze soms zelfs naar het KDV... Als ik heel eerlijk ben had ik het liefst 2 dagen KDV gehad ipv 3, maar zoals gezegd gaat het super. En ze was daardoor ook heel snel gewend enzo. Persoonlijk zou ik overigens nooit kiezen voor 1 dag omaA, 1 dag omaB en 1 dag KDV, dat vind ik te onrustig (teveel opvoedsituaties), maar er zijn veel mensen die daar wel voor kiezen. Kijk wat er bij jou past. En bespreek zsm mogelijkheden met het KDV van je keuze. Overigens kon je hier inschrijven voor 3 dagen en als je het aanbod kreeg alsnog zeggen dat je er maar 2 wilde. Pas na acceptatie van het aanbod zat je 'eraan vast'. Dus als je twijfelt zou ik 'ruim' inschrijven.
Caitlin gaat over 2 weken 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf. Eigenlijk vind ik dit al teveel, maar het kan niet anders. Ze is dan 15 weken, ook te jong voor mijn gevoel, maar er moet natuurlijk gewoon brood op de plank komen. Ik heb me met 10 weken zwangerschap ingeschreven bij vier kinderdagverblijven (woon in Den Haag) en met moeite was er bij 1 plek. Zo vroeg mogelijk inschrijven dus!
Tobe gaat met 10 weken 2 weken wennen en dan vanaf 12 weken echt 3 volle dagen. Helaas voorlopig 3 dagen achter elkaar, maar we hopen de woensdag te kunnen vervangen voor de donderdag zodra er plek is (dan hebben we maandag, dinsdag en donderdag). Ik vind 3 dagen zeker niet te veel, wel vind ik 10 weken wat jong... Maar goed, dat kan gewoon niet anders. Daarbij denk ik niet dat ie er wat aan overhoudt Het zal sowieso ook per kind verschillen.
Hier is Jenna vandaag voor het eerst 2 uurtjes (wendag) naar het KDV. Vanaf 1 april gaat ze iedere maandag en donderdag ze is dan 6 maanden. Eigenlijk zou ze vanaf 1 januari al gaan (met 3 maanden dus) maar ik werk tot 1 april maar 1 dag en die dag passen opa en oma op. Ik heb trouwens wel al die tijd voor 2 dagen kdv betaald omdat ik anders opnieuw moest inschrijven.
Louise was precies 4 maanden (ik had nog vakantie na mijn verlof opgenomen) en ik heb me ingeschreven met een week of 20 maar hier was het voordeel dat er geen wachtlijsten waren. Eerst ging ze 1,5 dag en nu 2 dagen (ik werk er 3) en 1 dag is het papadag.