Hoi allemaal.. Ik ben nog niet zwanger, en misschien is het ook wel een beetje gek om me hier nu al druk over te maken, maar ik zit er toch steeds aan te denken. We wonen nu in Amsterdam Noord en zijn op zoek naar een nieuw appartement. Nu hebben een heel fijn appartement in Slotervaart gevonden, maar ik twijfel heel erg of ik daar wil wonen met kinderen. Voor mezelf maakt het me niet zo uit, maar voor eventuele kinderen weet ik het niet zo goed. Weet iemand in de buurt van station Lelylaan goede kinderdagverblijven en basisscholen? Ik ben op zoek naar een écht goed kdv, en wil daar best iets meer voor betalen, en ook wel een klein stukje voor reizen (Vondelpark buurt misschien?).. Amsterdam is een multiculturele stad, daar ben ik me erg van bewust, en ik vind het geen probleem als mijn kindje in een multiculture omgeving opgroeid.. maar ik zou liever niet willen dat het het enige 'oer-hollandse' kindje op het kdv/op school is. Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen in deze buurt? Ik vind het erg belangrijk in mijn keuze of we het huis zullen kopen of niet, dus ik hoop dat iemand ons een beetje kan helpen
Ik zou er persoonlijk niet wonen... Ik ken zelfs studenten die zich er "te goed" voor voelen. Het staat bij mij in ieder geval bekend als geen hele goede wijk van Amsterdam (zwak uitgedrukt). Ik weet niet wat jullie budget is, maar kijk eens in de watergraafsmeer. Voorheen woonden wij in een jaren 50 woning a 73 m2 (2 slaapkamers, maar je zou van de eetkamer een derde slaapkamer kunnen maken). Deze woningen kosten op moment zo'n 210.000 euro. In ieder geval is de watergraafsmeer ontzettend kindvriendelijk en het is een zeer goede buurt (grotendeels koopwoningen... en geen sociale huur). Dus wat is je budget?
Oh en qua kinderdagverblijf zou ik voor slotervaart inderdaad meer richting het centrum zoeken, wil je niet het enige oerhollandse kindje zijn Watergraafsmeer heeft overigens heel goede kdv's (en basisscholen) Alleen wel met wachtlijsten (alhoewel ik wel een plek heb!). Het is overigens geen multiculturele buurt... Maar daarvoor heb je oost om de hoek
Ohh bedankt voor je reactie! Erg lastig.. we hebben beste een groot budget denk ik (tot 400.000 euro) maar het probleem is dat we in Den Haag werken. We willen eigenlijk per se in Amsterdam blijven wonen, maar dan wel de reistijd naar Den Haag zo klein mogelijk houden. Dat kan vanaf Lelylaan perfect. We hebben nu 70 m2 en we willen nu toch minimaal 100m2 en niet te oud. Hmm ik ga wel eens rondkijken voor een kdv bij het Vondelpark of zo..
Ik woon nu in een nieuwbouwappartement in de watergraafsmeer en daar kon je voor minder dan 4 ton een woning kopen van ik geloof 120 tot 130 m2 met 3 slaapkamers. Als je het mij vraagt is het echt zonde om met zo´n budget een woning te kopen in slotervaart... Ik snap je punt van reistijd wel, maar er zijn zoveel leukere buurten te vinden in Amsterdam! Ik denk dat het qua reistijd misschien 10 minuten scheelt (slotervaart of watergraafsmeer)? En echt, ik ben helemaal verliefd op de watergraafsmeer Het is zo'n fijne buurt met ontzettend veel kinderen (hier in het gebouw zijn in de afgelopen 4 maanden zeker 9 baby's geboren!). Je moet dan zoeken in de omgeving van de linnaeusparkweg (zeg maar tussen de middenweg, flevopark en linnaeuskade, in die hoek).
http://www.funda.nl/woningaanbod/koop/D ... ject&hbx=1 Dit is het appartementencomplex tegenover ons, waarmee ze nu beginnen met de bouw. Ik zie alleen dat deze maar 2 slaapkamers heeft. Maar als je niet van nieuwbouw houdt, heb je er ook juist hele mooie oude huizen (jaren 50 dus, waar wij eerst woonden... we wonen nog steeds in dezelfde buurt ). Sommige woningen zijn best mooi opgeknapt hoor En dus in goede staat. Goed ik hou op om mijn buurt te promoten haha
Trouwens, als je een kdv zoekt meer richting het centrum, ga je daar wel veel tijd mee verliezen he? Voordat je dan Amsterdam uit bent, ben je misschien zo een uur verder... Dus dan zou ik juist wel weer een kdv zoeken in slotervaart, of anders dus een andere buurt om in te wonen... Amstelveen vind je zeker ook niets? Of Anders West? Is ook niet de meest fijne buurt van Amsterdam, maar sommige delen zijn wel prettiger dan slotervaart.
Ohh wat lief dat je dat opzoekt! Dankjewel! Het complex ziet er heel leuk uit.. en de buurt ook zeker! Het lastige blijft dat we reizen met het openbaar vervoer. De reistijd van mijn werk naar dat complex is 1,5 uur. Dat is evenveel als dat ik nu heb . Vanaf Lelylaan is de reistijd 45 minuten.. dat maakt echt veel verschil. De keus is erg beperkt als je met het ov reist. Zuid zou ik ook graag wonen, maar daar is de treinverbinding naar Den Haag slecht.. Blijft alleen Amstelveen en Lelylaan over denk ik. Maar wel heel erg bedankt dat je meedenkt!
Oh je gaat met het openbaarvervoer! Ja dan kan de reistijd veel verschillen inderdaad... Is ook verstandiger dan reizen met de auto Succes met zoeken!
Hier een ervaringsdeskundige. Ik woon in Slotervaart en ga 4 keer per week met de trein naar Den Haag. Vanaf Lelylaan is dat inderdaad goed te doen. Ik woon met m'n gezin (2 kinderen) in een appartement in Overtoomse Veld. Het is echt niet waar dat zij de enige Nederlandse kindjes zijn. Door de stadsvernieuwing die er in volle gang is en de komende jaren nog doorgaat, komen er steeds meer Nederlandsers wonen. Een creche die ik aan kan raden is Uk Lelylaan, op loopafstand van het station. Kleine gezellige creche met lieve leidsters. Er is een goede mix van Nederlandse en buitenlandse kindjes. Mijn beide kinderen zijn/worden hier opgevangen. Je hebt ook nog Compananny in het World Fashion Centre. Dat is een hele dure elite-creche. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar het kan. Qua scholen heb je de 7e Montessorischool bij het Rembrandtpark en de Pro Regeschool bij de Sloterplas (iets verder weg). Deze scholen hebben een goede mix van kinderen. Ik denk dat je de eerste jaren best in Slotervaart kunt wonen met kinderen. Ik vind het nu wel lastig nu mijn zoontje zelf buiten wil spelen. Er lopen veel vervelende jochies rond, maar ik kan hem niet altijd binnen houden. Maar als je toekomstige kind 4 of 5 is, kun je altijd verder kijken. De eerste tijd ben je er toch bij als hij/zij naar buiten gaat. Mag ik vragen welk appartementencomplex/locatie je op het oog hebt?
Whow.. super bedankt voor de tips! Je hebt helemaal gelijk dat het voor een paar jaren is, en dat eventuele kids dan toch nog niet alleen buiten spelen. Ik heb de sites bekeken van de kdv en dat ziet er echt goed uit! En ik zag idd dat er heel veel nieuwbouw is in de wijk. We hebben een appartement op het oog in het complex 'New York' direct naast Lelylaan. Bedankt voor je reactie!
Waarom kiezen jullie niet voor het Surinaamsplein? het is 2 minuten met de fiets van Lelylaan en daar hebben ze ook KDV in de buurt( overtoom). Slotervaart is niet zo erg als meeste mensen denken ( die er niet wonen)het ligt er aan waar jij zit. Sowieso is het in Amsterdam heel erg multicultureel, ik vind dat iedereen kan prima met elkaar omgaan en juist rijker en interessanter. Het komt misschien omdat ik zelf geen oer hollandse ben Mijn dochter gaat straks naar een oerhollandse KDV in het centrum (houtentuin)wij zouden eerst naar een ander die echt multicultureel was : alle leidsters kwamen uit Turkije en Marrocco, de aanwijzige baby's waren allemaal halfjes : half nl-spaans-duits-spaans,surinaams-nl etc...helaas was de opening steeds uitgesteld en nu gaat mijn dochter naar een ander.De leidsters waren heeeeeeeeel aardig en warm! een paar maanden terug stond ik in tranen in de bus, dat waren de hormonen. Dan een vrouw met boerka gaf mij een zakdoek en toen ik zwanger was, 't waren de Turken en marrokanen die mij hun zitplaats gaven...de rest zijn... cliches! tuurlijk zijn er vervelend jongens....maar waar niet?
@ moon: het gaat niet om het feit dat er meer allochtonen in zo'n wijk wonen, maar het gaat er om dat de wijk gewoon minder goed bekend staat. Meer criminaliteit, meer hangjongeren, lelijke woningen, etc. Indirect heeft dat dan wel met nationaliteit en de hoeveelheid sociale huurwoningen te maken. Slotervaart is overigens ook 1 van de vogelaarwijken (staat zelfs hoog op de ranglijst).
Leuk, New York staat tegen over mijn oude school. Ik ben in de buurt opgegroeid en heb er altijd graag gewoond. Ik weet het niet zeker of hij er nog zit maar vroeger zat er in de Jaques Veltman straat ook een creche, daar heb ik nog gewerkt. Hou er wel rekening mee dat de school er tegen over best druk is, en in mijn tijd ook best veel hangjongerenoverlast gaf (ik heb er de eerste 2 jaar van de opening gezeten, daarvoor zat ik op Pascal, aan de andere kant van het spoor. Pro rege is een fijne basisschool, wel ietsje verder maar zeker de moeite waard. Ik zou je kinderen in ieder geval niet op de Louis Bouwmeesterschool doen, en ook niet op de school bij het Delflandplein, dan zijn ze echt wel de enige blanken in de klas. Pro rege is meer gespreid (hoewel in mijn tijd hadden we 3 surinaamse kindjes, een chinees jongetje en dat was het, nu is het wel meer verschillend) Albert Heijn en een prettige Dirk van den Broek zitten op loopafstand op het Sierplein, een goede bakker op het Sierplein en op de Calandlaan naar het plein toe. Eventueel kun je ook uitwijken naar een kinderdagverblijf in Nieuw-sloten, met de auto misschien 10 minuten, met het ov ook makkelijk te doen, Jaques Veltman uitlopen en dan op de Plesmanlaan tram 2 nemen. ca 10 minuten met de tram en 5 minuten wandelen. In de Elisabeth Boddaertstraat zit (of zat toen wij daar in de buurt woonden) een grote speeltuin, je gaat de J. Veltman door, steekt de Plesmanlaan over de Otto Heldringstraat in, eerste rechts, eerste links en daar zit de speeltuin. Dr zit daar ook een schooltje, tenminste vroeger, hoe dat nu is weet ik niet, ik ben er al weer een aantal jaar weg. Mocht ik ooit terug gaan naar Amsterdam ga ik ook zeker weer in die buurt wonen.
@ Moon: MerleQ geeft precies aan wat ik bedoel! Ik zal de laatste zijn die zal discrimineren met betrekking tot allochtonen! Het gaat mij puur om de veiligheid van mij en mijn toekomstige gezin. Ik wil graag dat mijn kind naar een multicultureel dagverblijf gaat, maar ik zou het niet leuk vinden als mijn kind een uitzondering wordt.. vandaar @ Fiene: Bedankt voor je reactie! Echt leuk om te lezen en bedankt voor alle tips! Wij gaan vanmiddag nog een ander appartement bezichtigen, ook in het complex 'New York' dus dan kunnen we direct weer even een beetje in de buurt kijken. Voorlopig is mijn gevoel positief en zie ik mezelf daar wel wonen