Misschien wel een domme vraag, maar wanneer zeg je nou, het tandje is door? Onze zoon heeft nu het bovenste streepje van 1 tand door het tandvlees heen, is echt hard en scherp wat door is. Kan ik dan zeggen (en opschrijven in zn groeiboekje) dat hij door is of nog even wachten tot hij echt zichtbaar is bij een oogopslag? Nu zie je nog niks als hij lacht ofzo.
Ik reken ook altijd als je hem kunt zien en voelen. Dus ook al is er maar een klein streepje zichtbaar, hij is er Het doorgroeien kan nog wel even duren
Dat vroeg ik me ook af! Eens het tandje door het tandvlees is, doet het verder groeien dan nog pijn? Ik zou denken van niet, maar ons meisje heeft sinds zondag een derde tandje door en is vandaag weer wat huilerig. Zou het kunnen dat dit tandje toch nog pijn doet?
ik denk het wel want zin tandje is aan de bovenkant (wat als eerste door komt bedoel ik dan) smaller en dunner dan aan de onderkant.
Hier waren met 7 weken oud haar 2 ondertandjes punten Door. Zie foto. Nu inmiddels is ze 11 weken en zijn ietsjes meer omhoog gekomen en tand nummer 3 en 4 staan ook al klaar om Door te komen. Echt een ramp hoor. Ze is echt niet te genieten.
Ik vind dat zodra je het scherpe puntje kunt voelen en zien, het tandje erdoor is. Meestal is de ergste pijn dan ook achter de rug en heeft je kindje geen of veel minder last. Bij langdurig klagen, terwijl het tandje al zichtbaar is zou ik toch aan nog een tandje of aan iets anders denken. Beetje off-topic, maar bij mn oudste kwamen de tanden trouwens bijna zonder uitzondering in groepjes tegelijk. Ze kreeg de eerste 2 praktisch tegelijk rond 9 maanden en rond 10 maanden de volgende 4 erbij. Oei, wat waren dat heftige tijden! Ze zat steevast onder de uitslag, at heel slecht en was niet te genieten. Ik weet nog wel dat onze eerste (helaas ook nog eens veel te dure en luxe) zomervakantie met zn drietjes er gigantisch door verpest is, haha. Zaten we daar op een schitterend, exotisch bounty eiland aan de andere kant van de wereld met een srontchagerijnige baby, die helemaal niets wilde . En ik van te voren nog wel allemaal romantische plaatjes in mn hoofd halen van ons wandelend en spelend met de baby bij de vloedlijn. Nou, whahahaha guess again...Ik heb nu al zin in de tandjes van de jongste .
Ik weet niet of dat als het bovenste streepje zichtbaar is de pijn ook weg is hoor... hij lijkt er nog wel last van te hebben, durft er ook niet mee te eten, broodkorst afbijten ofzo. Kan ook zijn dat het even wennen is. Hij zit ook nog steeds met zn vinger in zn mond hele tijd. Of het tandje ernaast moet er ook aankomen...