Hoi Dames, Vanwege een te hoog BMI ben ik in het begin van mijn zwangerschap doorverwezen door de HA naar de gynacoloog. Ik ben dus nooit onder controle geweest van een verloskundige, echter krijg ik het idee dat de controles er bij een gyn wat anders aan toe gaan dan bij de verloskundige. Mijn gyn heeft bijvoorbeeld nog nooit gevraagt of ik wel foliumzuur slik. Ze heeft me nog nooit gewogen Hier lees ik over een zwangerschapskaart, die heb ik niet. Is dit verplicht, wat kan ik hier mee? Ze voelt niet aan mijn buik, vertelt niet heel veel over wat wat zit, dit vindt ik wel jammer. Wie weet of dit normaal is, gaat het altijd zo bij een gyn. Ik snap dat ze het druk hebben. Liefs mona
hoi ik ben nog nooit gewogen door de gyn en een zwangerschapskaart krijg je alleen bij een verloskundige. niet bij de gyn als ze jou weinig info geef moet je dat vragen en zeggen dat je dat liever wel heb. alsw zij niet weet dat jij liever heb dat ze aan je buik voelt om te kijken of alles goed is dan doet ze het niet dus gewoon aangeven wat jij prettig vind en wat niet
Ik loop ook onder controlle bij een gyn. De eerste twee keer is er een termijn echo gemaakt omdat de duur van de zwangerschap niet duidelijk was. Wegen hebben ze me ook nog nooit gedaan. Wel is er na de 20 weken echo voor het eerst aan mijn buik gevoeld. Met 16 weken wel het hartje laten horen. Verder eigenlijk gewoon elke keer bloeddruk meten en regelmatig bloedonderzoek. Standaard onderzoek, vervolg onderzoek en laatste keer glucose. Ik denk dat het dus per gyn wisseld en je kunt je vragen altijd stellen. Hopelijk wordt je hier iets wijzer van. groetjes en geniet van je zwangerschap. Krissa
Ik heb ook bij de gyn onder controle gestaan. Ik ben idd ook nooit gewogen. Ik kreeg elke keer een echo, maar geen uitleg wat er te zien was. Op de echo heb ik elke keer het hartje zien kloppen, maar moest er zelf om vragen om het hartje te mogen horen! Een zwangerschapskaart is niet gebruikelijk bij de gyn. Je moet echt zelf ook veel info vragen. Gewoon elke keer een lijstje maken met vragen die je wilt stellen. Je moet er zelf voor zorgen dat je een hoop info krijgt. Mijn ervaring is wel: hoe meer vragen ik stelde, hoe mee info er los kwam...
Ehm, ik loop niet bij een gyn, maar mijn vk heeft me tot dusver ook nooit gewogen. Ik hou het zelf wekelijks bij. Ze heeft me wel een uitdraai van de zwangerschapskaart gegeven, omdat ik voor de echo naar een andere vk praktijk moest.
Ik loop ook van het begin af aan bij de gyn. Ze maakt elke keer een echo en ze legt ook altijd goed uit wat er te zien is. Het hartje heeft ze nu 2 keer laten horen, dat was toen mijn kinderen erbij waren, maar anders laat ze het niet horen. Daarnaast meet ze mijn bloeddruk iedere keer en ik krijg regelmatig bloedonderzoek. Mijn buik heeft ze tot nu toe ook maar 1 keer gevoeld, maar ik denk dat dat ook niet nodig is, omdat ze met de echo meer ziet dan dat ze aan de buitenkant kan voelen. Wegen doet ze me nooit, dat hou ik zelf wel bij. Ze vraagt er wel soms naar hoeveel ik ben aangekomen. Als ik vragen heb, stel ik ze gewoon. Ze neemt dan echt de tijd om te antwoorden.
Wegen doet de vk ook nooit. Ze vinden het gewicht niet zo belangrijk, ik houd het zelf wel bij. Als de buik te groot wordt, zou ze misschien best een keer wegen of op verzoek, maar ik doe dat gewoon thuis. Wel meet ze elke keer de bloeddruk en ook dat doe ik thuis, want bij haar is die altijd hoog (85/90 onderdruk) terwijl die thuis 70/75 is. I kben nu bijna 38 weken zwanger. De vk voelt wel aan mijn buik nu op het eind om te voelen of de baby al is ingedaald en hiervoor om te meten hoe hoog de baarmoeder was en ze laat met de dopptone het hartje voelen. Dus dat ze je niet wegen is niet erg, wil je dat wel gewoon vragen. De bloeddruk doen ze standaard. Een echo af en toe en bloed prikken is bij mij alleen in het begin gedaan. Urine onderzoek nog een keer bij week 30 net als het HB prikken.
Ik ga elke week naar de gyn, en daar wegen ze mij, bloeddruk, en testen ze urnine en kijken ze op de echo. Ik ga ook elke 3 weken naar de vk, en daar wegen ze, bloeddruk en voelt ze mijn buik. Ik heb trouwens een niet te hoog BMI. En zo'n kaart heb ik alleen bij de vk, bij ziekenhuis schrijven ze wel dingen op maar krijg nooit te zien . Voor mijn gevoel gaan de controles heel vlug bij de gyn, bij de vk is wat uitgebreider en kan je ook echt vragen stellen en geven ze uitgebreid antwoord.
mijn ervaring is dat een gyn wat 'medischer' kijkt en wat minder de tijd neemt voor de gezondheid van de moeder (meer gericht op de zwangerschap op zich) dan de VK. Zo vind ik het bijvoorbeeld gek dat er helemaal niet naar foliumzuur gevraagd is, dat hoort echt bij een intake. En ook mijn gyn zal minder uit zichzelf vertellen dan de VK, maar als je een vraag stelt, krijg je ook van de gyn antwoord hoor. Dus je moet 'gewoon' wat assertiever zijn De VK weegt hier ook niet meer, ze willen alleen je startgewicht weten (verder zegt het toch niet veel). Maar de buik voelen gebeurt standaard, terwijl de gyn eerder even snel een echo maakt. Tsja... Ik snap en herken je gevoel, het enige dat je kan doen is goed nadenken over vragen en die ook stellen (en doorvragen als je niet voldoende antwoord krijgt).