Gewoon nieuwsgierig omdat ik deze 'theorie' nogal vaak om me heen hoor: is het echt zo dat mannen uit een mannenfamilie (dus met veel broers bv) meer kans heeft op het verwekken van een zoon dan een dochter? En andersom een man uit een vrouwenfamilie meer kans op een dochter? Ik denk dat dit gewoon een 'bakerpraatje' is, maar het wordt door sommigen uit mijn omgeving nogal stellig gebracht. Dus ik vroeg mij af of jullie hier wel eens van hebben gehoord en of dit inderdaad zo is. Volgens mij is hier helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor namelijk.
Ik dacht dat eerst ook altijd, en dan zou ik van mn vriends kant uit dan, ook alleen zoons krijgen. Maar ik geloof er niks meer van, het hangt allemaal van het zaadje af hihi, welke er als eerst is, de X of de Y Tenminste, dat vind ik veeeel logischer
Precies! Dat zeg ik ook altijd; kijk bv. naar Prins Willem Alexander die komt uit een gezin met alleen maar broers en zelf ook 3 dochters. Volgens mij hebben mannen evenveel X als Y zaadjes en is het idd gewoon een kwestie van welke als eerste bij het eitje is...
Hier beide een mannenfamilie. Mijn man heeft een broer, zijn tantes hebben ook bijna alleen maar jongens gekregen (5 en 1 dochter en die hebben ook weer vooral zoons) en ik heb zelf ook 3 broer die allen als eerste een zoon kregen. Ik ben nu zelf ook in verwachting van een zoon. Dus hier gaat het zeker op en daar wordt kk heel blij van
Mijn vriend komt uit een gezin met vijf jongens en twee meiden... hij heeft tocht echt drie dochters.....
De opa van mijn man, heeft drie zoons. Alle drie de zoons hebben zelf twee kinderen: ook allemaal zoons. Van die generatie heeft alleen mijn man een kind, ook een zoon. Volgens mij had die opa ook alleen maar broers. Die kans is statistisch gezien vrij klein. (In totaal dus 10 'stuks' nageslacht, allemaal van hetzelfde geslacht. Dat is een kans van 2 tot de macht 10, ofwel een kans van 1 op 1.024) Ik ben wel benieuwd naar de kinderen van mijn schoonbroertje en de neven van mijn man, haha. Eens kijken of we het allemaal nog onwaarschijnlijker kunnen maken. Soms vraag ik me wel eens af of sommige geslachten van mannen gewoon meer y-chromosomen aanmaken dan x-chromosomen. Waardoor de kans op jongens dus groter is in die families. Maar als dat zo zou zijn, loop je natuurlijk het risico dat dan uiteindelijk de verhouding man/vrouw niet meer klopt. En ik kan me niet voorstellen dat de natuur het zo zou regelen. Ik denk dus dat er in de familie van mijn man, sprake is van een onwaarschijnlijk toeval.
Hier gaat het ook niet op. Mijn man heeft dan wel 1 broer, wij hebben zelf een jongen en een meisje gekregen en zijn broer heeft een meisje en een jongen
Mijn man heeft 6 broers wij nu 1 dame en straks nog een meid erbij. Zijn broers hebben allemaal jongens en meisjes.
hier bij mijn vriend al 3 generaties alleen maar jongens geboren, mijn vader was met 3 jongens thuis, mijn moeder had 4 broers en 1 zus en ik heb ook 2 broers. Overvloed aan mannen dus maar wij hebben toch echt een dochter! Ik zeg de kans is altijd 50/50
Mijn schoonmoeder heeft veel zussen. De meesten daarvan kregen zoons. Ik geloof dat onder 8 vrouwen slechts 5 meiden waren en minstens 11 jongens.. Dus mijn conclusie: Nee
Vriend van ons heeft 2 broers, zij hebben beiden 2 zoons. Die vriend heeft 3 knullen. Mijn collega heeft een man die 2 broers heeft en zij hebben ook alleen maar knullen gekregen. Een echt mannengezin vind ik als er alleen maar knullen geboren worden dus niet 4 jongens en een meid. Zou het niet kunnen dat bepaalde families alleen de mannelijke zaadjes hebben oid. Net als dat er vrouwen zijn die alleen bij een bepaald geslacht een miskraam krijgen.
Mijn man komt uit een "mannenfamilie", hij heeft twee broers. Maar wij hebben zelf twee dochters gekregen dus in ons geval gaat het niet op.
mijn vriend heeft een broer, zijn vader was thuis met alleen maar jongens, al deze mannen kregen een zoon... Wij zijn de eerste met een dochter
Elke man maakt evenveel cellen met x als y chromosomen, lijkt mij wel zo logisch iig... Elke cel van de man bestaat uit o.a. x en y chromosomen. Zaadcellen worden gemaakt uit een bepaald type cel van de man, doormiddel van deling en splitsing. Door deling kopieert de cel met x en y, daarna splitst deze op in één cel met x en één cel met y. Als ik mij de biologielessen goed herinner tenminste. Is alweer een paar jaar terug Dus uiteindelijk heeft hij evenveel x als y zaadcellen, lijkt mij althans. y cellen zouden sneller zwemmen, x cellen zouden langer leven... Dus heb je sex tijdens of na de ovulatie, dan heeft een y snel iets meer kans. Voor de ovulatie heeft een x cel iets meer kans. Maar het maakt weinig verschil geloof ik. Ik hou het dus op 50% / 50%