Wanneer naar de huisarts

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Luchia, 26 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luchia

    Luchia Fanatiek lid

    29 jun 2012
    1.663
    709
    113
    Hallo dames,

    Inmiddels zitten me vriend en ik in ronde 12.. Ik merk dat het me ook veel doet dat het nog steeds niet lukt:$

    Nu zeggen ze vaak dat als het met een jaar nog niet lukt dat je dan het beste naar de huisarts kan.. Maar ik vraag het me af als dit bij ons al zin heeft om te doen omdat we lang niet elke ronde echt veel hebben kunnen klussen.. :oops:
     
  2. Muisje101

    Muisje101 Actief lid

    11 jan 2019
    474
    571
    93
    Vrouw
    Beste Luchia, wat naar dat het nog niet gelukt is. In theorie is de richtlijn om na een jaar gerichte gemeenschap bij een kinderwens naar de huisarts te gaan. Maar als het je veel doet, en je bent dus 12 maanden verder, dan zou ik zeker even met de huisarts overleggen. Wie weet kan hij/zij je geruststellen en misschien is er wel reden tot meer onderzoek. Dat kunnen jullie dan samen beslissen of je dat al zou willen.

    Doe vooral waar je je goed bij voelt!!
     
  3. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik snap je ongerustheid! Het kan allemaal domme pech zijn. Heb vriendinnen die de ene keer 1,5 jaar en de volgende keer binnen 1 maand zwanger waren.

    Bespreken met de huisarts kan altijd natuurlijk.. ik denk wel dat de volgende dingen kunnen helpen:

    - Heb je al ovulatietesten gebruikt? Mijn eisprong was namelijk op een heel ander moment dan dat wij seks hadden en daarmee miste we de eisprong. Als je dat structureel gebruikt kun je dat in ieder geval aangeven dat je timing klopt.

    - Temperatuur je? Veel artsen willen namelijk een overzicht zien van je cyclus. Het kan helpen om dit alvast klaar te hebben liggen.
     
  4. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je gevoel heel goed.. en ik zou gewoon gaan overleggen. Het heeft hier echt een tijd geduurd voor we ook daadwerkelijk bij het ziekenhuis terecht kwamen. Via de huisarts kan je wel alvast vooronderzoek laten doen zoals zaadonderzoek, bloedonderzoek en misschien een echo vragen. Bij ons zat tussen huisarts (vervolgens bloedonderzoek en een echo gehad en toen eindelijk doorverwijzing ziekenhuis) bijna een halfjaar voordat we daadwerkelijk de intake in het ziekenhuis hadden. Normaal gaat dit wel sneller, maar het kan zeker wel 3 maanden duren voor je in het ziekenhuis terecht kan.

    Temperaturen was voor mij geen mogelijkheid, wel had ik toen al die tijd al ovulatietesten gebruikt. Dus ik zou zeker een van beide of allebei gaan proberen voordat je naar de huisarts gaat. Als je dat niet al doet. Maar houd er dus rekening mee dat er tijd overheen gaat, dus als je het al moeilijk hebt zou ik persoonlijk niet nog maanden wachten.
     
  5. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.920
    3.968
    113
    Vrouw
    Ik zou de huisarts gewoon even bellen. Waarschijnlijk krijg je namelijk eerst het advies om 3 maanden te temperaturen icm ovulatietesten. Vervolgens krijg jij een chlamydia test en kunnen ze naar de zaadkwaliteit gaan kijken. Mocht daar niks uitkomen krijg je vaak een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Dat duurt zo een week of 8, waarna je daar een echo krijgt, wat bloedonderzoek en nogmaals de zaadkwaliteit wordt onderzocht. Eventueel maken ze nog een hsg om te kijken of je eileiders open zijn. Mocht daar allemaal niks "geks" uitkomen krijg je vaak het advies om het (afhankelijk van je leeftijd) nog 6 maanden zelf te proberen.

    Dit absoluut niet om je te ontmoedigen, maar als de wens er is wil je zsm zwanger worden. En een medisch traject kan ontzettend lang duren, zo ben je vaak afhankelijk van je cyclus in bepaalde onderzoeken etc. Dus als je twijfels hebt en het zit je nu al niet helemaal lekker, aan de bel trekken. Dan kan er nu het een en ander in gang gezet worden. Mocht het dan toch in eens raak zijn is dat alleen maar mooi meegenomen.
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  6. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Zelf zou ik ovulatie testen gaan gebruiken en seks gaan hebben bij een positieve ov test en dan na 3 maanden naar de huisarts gaan.

    Want als je weinig tot geen seks hebt gehad rond je vruchtbare dagen dan is de kans natuurlijk ook niet groot om zwanger te worden. Denk dus dat de huisarts dat ook gaat adviseren.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina