Onze 10-jarige dochter heeft de oude telefoon van mijn vader gekregen en we hebben met haar afgesproken dat ze nu ook een telefoonnummer gaat krijgen. Nu moeten we dus gaan beslissen: een abonnement met een bepaalde hoeveelheid minuten en Bites per mnd of prepaid? Ik vind het zelf lastig inschatten en ook dingen zoals een maximale scherm tijd per dag, doe je daar goed aan of niet? Als je het automatisch laat blokkeren dan kunnen ze je misschien weer niet bellen in een noodgeval? Iemand anders nog tips? Ik wil het wel graag begrenzen namelijk. Een kennis van ons gaf aan dat hij met zijn dochter had afgesproken dat ze eigenlijk bijna alleen maar op wi-fi netwerken mag om filmpjes en dergelijke te bekijken om zo het verbruik te verminderen. Is dat gebruikelijk of niet?
Ik zou met prepaid beginnen en aankijken hoeveel gebruik ervan word gemaakt. Straks kijkt ze er amper naar om en zit je aan een jaar abonnement vast is ook zonde.
Ik weet niet wat voor telefoon het is , maar op onze iphones kun je de schermtijd instellen per app. Mijn zoon van 12 mag onbegrensd bellen en appen, maar hij mag max 2 uur p dag tiktok/twitch/youtube etc. Maar dat is ook een beetje een kwestie van ervaring op opdoen, als je een dochter hebt die 6 uur per dag wil appen met vriendinnen maak je misschien weer andere keuzes Beginnen met prepaid en zeggen dat ze zoveel mogelijk wifi moet gebruiken is handig en dan na een poosje verder kijken hoeveel ze verbruikt.
Hier hebben ze beiden een abonnement, maar wel maandelijks opzegbaar en ze kunnen niet meer mb's opmaken dan dat ze hebben. Gedragen ze zich niet mbt onze regels dan zeggen we het abonnement op. Is tot nu toe niet nodig geweest.
Ik zou beginnen met prepaid of een abonnement dat je iedere maand kan opzeggen en dan even aankijken hoeveel ze verbruikt. Op mobiel.nl en belsimpel.nl kan je abonnementen vergelijken. Als je abonnement neemt: neem dataplafond en belplafond of onbeperkt bellen. Onbeperkt bellen is vaak niet eens zo gek veel duurder. Dochter had heel lang abo met 200 minuten of zo en maakte dat nooit op, op 2 maanden in de coronatijd na, toen wandelde ze ieder dag terwijl ze met haar vrienden en had meteen een telefoonrekening van 100 euro, hadden toen nog geen belplafond. Leergeld voor ons. Sindsdien heeft ze onbeperkt bellen. Via familylink kan je ook schermtijd instellen en je kan bij iedere app apart ook aangeven hoe lang ze er op mogen, dus bijvoorbeeld 3 uur schermtijd voor alles, waarvan maximaal 30 minuten tictoc. Je kan ook van bepaalde apps aangeven dat ze die altijd mogen gebruiken en dat ze niet meetellen voor schermtijd, bij mijn zoon is dat magister, spotify en online bankieren.
Mijn dochter heeft onlangs voor haar 11e verjaardag ook een telefoon gekregen. Prepaid, want thuis kan ze prima op de wifi en zelfs al zou ze op de fiets naar de supermarkt gaan is daar ook wifi. Verder heeft ze dat ding alleen 'voor de lol' dus ik ga nog niet elke maand een paar euro betalen. Er staat een klein bedrag aan beltegoed op voor noodgevallen. Ik doe niet aan max schermtijd en dat soort dingen. We hebben er afspraken over en als ze zich daar niet aan kan houden is ze blijkbaar nog niet toe aan een eigen telefoon. Maar dat gaat prima, net als met Ipad gebruik thuis. Er zit automatisch ouderlijk toezicht op omdat haar google account 'minderjarig' is. Maar heb alles gewoon aan gezet, alleen als ze een app download moet ik even mijn wachtwoord invoeren. Mag er van mij ook wel af maar is me nog niet gelukt om dat uit te schakelen. Als ze over 1,5 jaar naar het VO gaat zal ze wel een abonnementje krijgen omdat op die scholen tegenwoordig alles via de mobiel gaat, ook roosters enzo. En dan moet ze verder fietsen (of 6 of ruim 12 km afhankelijk van de school die we gaan kiezen) dus dan vind ik het wel fijn dat ze onderweg bereikbaar is. ohja ik check nu nog wel regelmatig haar snapchat en whatsapp omdat je nu nog wat bij kunt sturen. Maar eigenlijk gebeurt er weinig spannends
Mijn oudste 2 kunnen gewoon bellen. Kon volgens mij instellen op "iedereen" of "geselecteerde contacten". Bij de oudste is vergrendelen noodzakelijk, de tweede maakt haar uur vaak nog niet op
Hier direct met een abonnement, gewoon simpel klein abonnement omdat ze vooral thuis op de wifi zit, maar de kosten vallen echt reuze mee.
Hier prepaid maar tot nu toe nooit meer opgeladen. Hij gebruikt zijn gsm altijd bij mij of bij oma en opa en daar is wifi. Als we een lange autorit maken (school is 30 minuten rijden) zet ik mijn hotspot aan en gebruikt hij dus mijn internet. Ik heb een onbeperkt abbonement.
Ja klopt, 1x per jaar. Hier krijgen ze hun telefoon eind groep 8 samen met een prepaid simkaart waar dan 10,- op staat. Daar moeten ze het mee doen. Thuis, bij familie en vrienden is er wifi. Onderweg dus geen internet, maar wat moeten ze op de fiets met hun telefoon? Niks, want het is gevaarlijk en ze hebben kans op een flinke boete. Met 10,- op de telefoon kunnen ze altijd in geval van nood bellen. Als het beltegoed op is moeten ze hem van hun eigen zakgeld opwaarderen. Tot nog toe gaat dat prima en doen ze erg lang met hun beltegoed.
Bij T-mobile moet je elke 6 maanden gebruik maken van je tegoed. Ik stuur altijd een sms van dochter naar mezelf
Mijn dochter wordt over 3 maanden 10 jaar en heeft ook een telefoon. Ze heeft gewoon een AH prepaid kaartje en dan koop ik maandelijks voor 4 euro 75 belminuten. Verder doet ze alles op de WiFi. Het gaat er puur om dat ze me kan bereiken als ze buiten is, of ik haar. Ze heeft geen beperkte schermtijd, want ze wisselt genoeg af met buitenspelen, tekenen, etc. Dus dat is per kind verschillend. Mijn zoon van 6 zit heel de dag op een schermpje als je het toe zou laten, daarvoor is wel schermtijd nodig
Ooh goed dat jullie dat zeggen. Dan binnenkort toch maar eens opladen. Gsm nummer heeft hij sinds oktober volgens mij