36 en zwanger: Vlokkentest of Combitest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Juud74, 4 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Hi!

Ik ben 36 en ruim 6 weken zwanger van onze tweede. En omdat ik 36 ben, mag ik nu zonder extra kosten e.d. kiezen om een vlokkentest, vwp en/of combitest te doen.

Zit zo te dubben.... zijn er dames die wel meteen voor de vlokkentest zijn gegaan? Ik vind het zelf wel erg invasief, maar vind die duidelijkheid ook wel weer prettig. Ik neig nu naar de combitest en dan maar verder te zien mocht de uitslag niet goed zijn.

Iemand tips en ervaring met deze keuze?

2. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik bij de derde er voor gekozen (omdat ik toen net 36 was geworden) om de combitest te doen en dan te kijken of verder onderzoek nodg was. De nekplooimeting was prima maar obv bloedonderzoek en leeftijd (36) toch verhoogd risico (1:125) Heb toen een vwp laten doen. Zeker omdat we al 2 kinderen hebben om rekening mee te houden wilden we wel zekerheid. Tot nu toe zijn de uitslagen goed.

3. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Hi Me,

Dank voor je reactie. Ik ben ook net 36 geworden (in sept) en ik denk dat ik ook voor deze aaanpak ga. Vind het alleen een pittig idee dat je met een eventuele vwp al zo ver in de zwangerschap bent en het dus steeds zwaarder wordt om het nog af te breken. Met een vlokkentest heb je uitsluitsel bij 12 weken.

Nah ja, ik heb 24 nov de echo en een gesprek over prenatale diagnostiek, dus ik heb nog een paar weekjes om erover na te denken.

4. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ja precies. Dat vond ik ook, maar vond een vlokkentest gewoon veel enger. Daarrbij was voor mij was de keus ook makkelijker omdat ik in Zwitserland woon en je de eerste uitslagen van een vwp al na 24 uur hebt. Ik wist dus met 16 + 2 al de eerste uitsluitselen. Mijn gyn in NL adviseerde me trouwens ook de vwp omdat die minder vaak over moet. Bij een vlokkentest is er soms onvoldoen weefsel om een goed resultaat te krijgen en dan moet hij opnieuw of alsnog een vwp. Bespreek het gewoon goed met je gyn. Ik akn je wel zeggen dat de vwp echt prima te doen is (terwijl ik panisch ben voor medische ingrepen).

5. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Tja, ik was 35 bij de 2e en heb het niet laten doen. Vind het een kansberekening en daar kan ik te weinig mee....
    Mocht je echt een test willen laten doen, dan zou ik kiezen voor de combitest en dan kijken of verder onderziek nodig is.
    Sterkte!

6. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Sorry, Mamanama, maar de combitest is een kansberekening. De vwp of vlokkentest niet.

7. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    heb de combinatietest gedaan.. hoe ouder je bent, hoe betrouwbaarder de uitslag..
    op basis van de verkregen uitslag zouden we kiezen voor een vwp, maar dat was gelukkig niet nodig.

8. sasje

sasje Actief lid

4 nov 2010
    164
    0
    0
    Pedagogisch medewerker.
    Overijssel
    Ik ben 43 en ga alleen voor de combinatietest. Weet dat het alleen een kansberekening is. Ook als er iets mis zou zijn, dan wil ik het nog niet weg laten halen. Ik ga ervan uit dat als het heel erg mis is dat de natuur zn gang gaat...

9. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hi,

Ik word in februari 38 en wij hebben eerst voor de combitest gekozen. Aan de positieve dikte van de nekplooi merkten we al dat het hoogst waarschijnlijk goed zat de kansberekening. En de uitslag was 1:3100, beter dan met onze dochter in 2007.

Daarna hebben we het verder gelaten, zou zelf anders voor de vwp hebben gekozen maar vond het idee toch niet zo fijn. Zou echt bang zijn voor lekkend vruchtwater en dat zou ik mezelf nooit vergeven.

De 20 weken echo was helemaal goed, je hebt nooit 100% garantie natuurlijk maar goed, wij zijn helemaal blij dat het er tot nu toe goed uit ziet.

Het feit dat het nu gratis is was voor ons dus geen reden om meteen een vwp of vt te laten doen.

Succes met je besluit, Charlie

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Dat was ook een van onze uitgangspunten...

Charlie

11. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik wil dit toch even corrigeren. Zoals mijn gyn altijd zegt: je mag die zaken niet onafhaneklijk van elkaar beoordelen. Vandaar het het ook combinatietest heet. Bij mij was de nekplooi 0.92 mm (prachtig dus) maar wel verhoogd risico (1:125). Bij mijn andere kinderen was de nekplooi 1,7/1.8 mm en geen verhoogd risico (namelijk 1:9000 en 1:5000). Voorts heeft maar 70% van de kinderen van down een verdikte nekplooi dus het zegt ook niet alles.

Wij hebben dus zoals eerder gezegd besloten om bij een verhoogd risico een vwp te doen en dat is ook gebeurd. Uitslagen waren overigens helemaal goed.

12. Mama Esther

Mama Esther Actief lid

10 feb 2009
    160
    0
    16
    Thuismoederen
    Home sweet home
    mijn verhaal lijkt op dat van jou, Me2.
    Bij de eerste (ik 32 jaar) hebben we helemaal niets getest. Bij de tweede (34 jaar) werd me de combinatietest aangeboden, hebben we gedaan en was prima (1:7400) en bij de derde (36 jaar) weer de combinatietest alleen toen kregen we een uitslag van 1:80. daarop besloten om de vwp te laten doen (ook omdat we al een gezin met 2 kinderen hadden wilden ook wij zekerheid). Gelukkig bleek alles goed en hebben we voor de derde keer een gezonde zoon mogen krijgen. Alleen het wachten op de uitslag van de vwp vond ik zenuwslopend, dat duurde wel 5 weken!

13. Mammie69

Mammie69 Actief lid

3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Hoi, Ik ben 41 en heb bij mijn laatste zwangerschap gekozen om meteen een vwp te laten doen. Bij mijn vorige 4 zwangerschappen heb ik er steeds voor gekozen muv de termijnecho en 20-weken echo geen prenataal onderzoek te laten doen. Mijn 4e zwangerschap eindigde echter in een mk in de 13e week, waarbij de gynaecoloog een chromosoomafwijking als vermoedelijke reden aangaf. Ik heb ervoor gekozen de combinatietest over te slaan en meteen voor de vwp te gaan ivm het feit dat ik persoonlijk met een kansberekening helemaal niks kan, ik heb liever zekerheid (m.b.t. tot de chromosoomafwijkingen waarop getest wordt, er zijn natuurlijk nog voldoende afwijkingen waarop niet getest wordt) en heb er dus voor gekozen de (kleine) kans op het misgaan van de zwangerschap door de vwp op de koop toe te nemen.

14. Saffron

Saffron Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.086
    0
    0

Ik wil graag een kantekening maken bij deze uitspraak.
    Ik werk met zieke kinderen....ook hele zieke kinderen, die soms zwaar gehandicapt zijn. Maar wel na een gewoon normaal doorlopen zwangerschap!
    Wil niemand bang maken hoor! De kans hierop is klein en vaak is het ook zo dat de natuur het zelf al geregeld heeft. Maar het is geen garantie als je gewoon zwanger blijft!

Ik ben zelf zwanger van de derde en ben net 36 geworden. We hebben nu de combinatietest gedaan en hebben aan de hand van die uitslag verder besloten. De uitslag was goed 1;4243 dus geen verder onderzoek gedaan. Ook wij hebben bij de andere twee geen onderzoeken laten doen, maar nu dus wel ivm leeftijd en de verantwoorlijkheid die je toch ook hebt naar de twee kinderen die er al zijn.

15. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik was 33 en heb een combitest laten doen. De uitslag was goed, maar anders hadden we afhankelijk van het advies van de gyn gekozen voor een vlokkentest of een vwp.

16. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ja dat was voor ons dus een makkelijke beslissing omdat je hier in Zwitserland na 24 uu de eerste uitslagen hebt en binnen 10 dagen de volledige....Ik vnd het dus echt onmenselijk/ongelofelijk dat ze je in NL zo lang laten wachten op de uitslag....

17. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik was 35 en zwanger van de tweede en heb toen de combitest gedaan.
    Naar aanleiding van de uitslag daarvan(lager dan 1:300 zouden we verder onderzoeken) hebben we verder geen onderzoek gedaan.(1:4900)
    Toch heb ik er de hele zwangerschap wel aan gedacht. Het is en blijft een kans berekening en het kan ook net die 1 op de 4900 zijn.
    Mocht ik ooit nog voor een derde keer zwanger zijn denk ik dat ik direct voor een vruchtwaterpunctie zou kiezen.

18. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Ik ben 36 als ik beval van onze tweede. Wij hebben ervoor gekozen geen combitest te doen. Down syndroom zou voor ons geen reden zijn voor afbreken. Natuurlijk is het fijn om voorbereid te zijn, mocht het Down zijn, maar in der eerste maanden is een baby met down niet perse zo anders dan een "normale baby", tenzij het gepaard gaat met andere aangeboren afwijkingen zoals hartafwijkingen etc. Dat zou je dan waarschijnlijk wel zien op een 20 weken echo. Die laten we wel doen, al weten we dat die ook niet 100% zekerheid geeft. Moscht er dan een structurele hartafwijking of zoiets zijn, dan kan je daar rondom de geboorte rekening mee houden. Zou er iets zijn dat niet met het leven verenigbaar was, dan zou ik er wel consewuenties aan verbinden en de zwangerschap niet uitdragen (zoals ik er nu over denk)
    Met deze beslissing speelt mee dat de combitest inderdaad een kansberekening is, het geeft dus niet "in een vroege fase van je zwangerschap al uitsluitsel" zoals hier eerder werg gezegd. Een "slechte" kans van groter dan 1:250 (dus nog altijd 99,6% kans dat het goed zit) leidt al tot nadere diagnostiek zoals vwp. Ik weet dat de kans op complicaties klein zijn, maar een kennis van mij heeft haar kindje met 16 weken verloren na een vwp. Kindje was verder helemaal gezond. Natuurlijk is dat een uitzondering, maar aangezien bij een kindje met Down niet zouden laten aborteren, zie ik de reden niet voor de combitest voor ons. Maar dat is dus per persoon erg verschillend.

Deel Deze Pagina