Hallo, Pas de 20-weken echo gehad en alles zag er goed uit gelukkig. Het enige wat de echoscopiste opmerkte was een cyste bij de hersenen, een zogenoemde plexus choriodeuscyste. Zij vertelde dat dit ongeveer bij 1 op de 20 zwangere vrouwen voorkomt en dat dit niet is om je zorgen over te maken. Volgens haar is de cyste met 25 weken meestal weer verdwenen. Zij vond het dan ook niet nodig om mij door te verwijzen voor verder onderzoek. Ze klonk hier heel zeker over en drukte me echt op het hart om me er geen zorgen over te maken. En toch maak ik me een beetje zorgen, dat is ook normaal denk ik, want je wilt toch dat er niets gevonden wordt met zo'n echo en je gaat toch op internet zoeken, waar je hier en daar ook minder positieve verhalen leest. Toch denk ik dat als het echt zorgwekkend was geweest, ze me zeker wel door had verwezen, want het is naar mijn mening een echoscopiste die echt haar best doet en uitgebreid alles bekeek tijdens de echo. Zijn er dames met een zelfde ervaring, graag positief!
Ik kan je helaas niet helpen. Maar als de echoscopiste dit gezegd heeft, dan kun je er denk ik wel vanuit gaan dat dit zo is. Mocht je nou zo enorm gaan twijfelen kun je dit natuurlijk altijd met je gyn/verloskundige bespreken. Misschien kun je dan alsnog een echo krijgen rond dat termijn. Liefs belliebel
Hoi! Ik heb precies hetzelfde gehad! Ik moest alleen terugkomen bij 32 weken zwangerschap. En bij een pretecho met 28 weken was al te zien dat het helemaal weggetrokken was. Het is ook niets om je druk over te maken, maar het idee "dat er iets zit, wat er niet helemaal hoort" geeft je geen fijn gevoel. Ik werd ook niet doorgestuurd en had ook zoiets van; "het is niet ernstig anders had ik wel op stel en sprong naar een ander ziekenhuis gemoeten". Die cystes kunnen namelijk ook voorkomen bij de niertjes, het komt vaak voor en het komt helemaal goed met je kleintje! Met de mijne is het ook goed gekomen!
Ooh wat fijn om te horen zeg! Dan hoop ik maar dat de cyste over een paar weken weggetrokken is en ga er maar vanuit dat alles goed komt. Dan kan ik tenminste gewoon van m'n zwangerschap genieten. Bedankt voor je reactie!
Bij mijn beste vriendin werd dit ook gezien op de 20 weken echo. Ook bij haar werd er gezegd dat ze zich er geen zorgen over hoefde te maken. Inderdaad bij de pretecho met 29 weken was de cyste niet meer te zien. Ze hebben nu een heerlijke dochter van ruim 1.5 jaar. Geen zorgen maken dus!
Lekker genieten van je zwangerschap! Nu ga je je weken druk maken om iets wat niets is. Bij mij werd gezegd dat het voorkomt in de hersentjes of bij de niertjes. Bij de zwangerschap van m`n vriendin werd het gezien bij de niertjes en ook hij is helemaal gezond! Komt helemaal goed, meid!