Hoi meiden, Ik ben net bij het consultatie bureau geweest en kom eigenlijk een beetje verward thuis. Mijn dochter is bijna 4 maandjes en als ik haar rechtop zet op haar voetjes en haar vast hou onder haar okseltjes gaat ze stapjes zetten. Ze vind het helemaal leuk om te staan op me schoot als ik haar vast hou en stapjes zetten moet ze ook helemaal van lachen. Nu word mij net verteld bij het consultatie bureau dat dit niet goed is, dat dit een reflex is voor pasgeborenen en dat dit weg had moeten gaan. Ik mag haar nu niet meer op haar voetjes zetten (ondanks dat ze het helemaal geweldig vind) Is het inderdaad zo apart dat ze loop beweginkjes maakt of doen meer baby's dit dan 4 maanden?!?!? Ben benieuwd naar jullie ervaringen....
Dat doen wel meer kinderen maar ze hebben wel gelijk dat het erg slecht is om te doen, dus lekker laten oefenen met rollen enzo lopen en zitten komt pas later.
Dat deed mijn zoontje ook... ik heb het nooit besproken met het CB en als mijn zoontje dat deed liet ik het gewoon toe...ondertussen leerde hij ook gewoon de dingen die hij "hoorde" te leren bij die leeftijd. En nu met 9,5 maand kruipt en tijgert hij erop los. Dus met zijn ontwikkeling niets mis mee hoor... Hebben ze je ook verteld waarom het niet goed is? of je alleen maar "op de vingers getikt"?
ze hebben gelijk het hoort weg te gaan maar blijkbaar bij jou kindje niet. dat recht op zetten is sowieso niet goed voor je kindje. ze doen het niet zelf en dus is het slecht voor de heupen en rug. Niet meer rechtop houden en gewoon op het eigen tempo laten ontwikkelen
Hier heeft ze dat ook lang gehad, maar dat lijkt me op zich geen probleem; je moet het 'lopen' alleen niet stimuleren, want haar rug, heupen en benen zijn daar gewoon nog niet klaar voor. Als ze het zelf gaat doen, dan is ze er wel klaar voor (dus bv optrekken in de box). Hier krop ze met zes maanden als een speer, met 7 maanden trok ze zich op tot staan en nu met 9,5 maand loopt ze overal langs en vergeet ze zich soms even vast te houden....
Ze hebben me niet verteld waarom het niet goed is en was zo overrompeld omdat ze ook der prikjes kreeg dus vergeten te vragen... er kwam iemand bij kijken en die zij dat dat niet hoort, maar dat ze niet zal weten wat ze er aan kan doen, en dat ik der niet meer op der voetjes mag zetten... meer niet. Maar zoals ik hier lees uit alle reacties zijn de meningen dus ook verdeeld
ik zou het advies gewoon opvolgen. waarom wel doen als je niet zeker weet of het gevolgen kan hebben? overigens, de enige in het topic die zegt dat het wel kan, haar kind is nog erg jong en daar kun je dus niets van zeggen of dat wel of geen probleem gaat opleveren. gewoon je kind lekker op de rug laten en laten rollen. het is toch nergens voor nodig om haar rechtop te zetten?
Ik ga het advies ook opvolgen inderdaad het zekere voor het onzekere nemen. Was alleen benieuwd hoe andere er over dachten. Alleen omdat ze het rechtop staan zo leuk vind deed ik het, maar vanaf nu gaan we het alleen bij rollen houden haha.
Ik zeg niet dat het wel kan, ik zeg dat mijn kind het ook deed en ik er niemand over gehoord heb omdat het niet ter sprake kwam.
Hier bij het CB vertelde de arts dat het niet mocht, omdat ze dan ook sneller O-beentjes krijgen. Baby's die vroeg lopen, hebben daar ook last van. Vind ik best logisch, eigenlijk. Ons zoontje deed dit ook zo erg, maar nu letten we er extra op
Mijn dochtertje ging drukte zich met 2 maanden al af met haar voetjes om te gaan staan als ze bij mij op schoot zat. Het ene kindje blijft staan als je hem/haar met de voetjes boven de grond houd en de ander trekt zijn/haar voetjes in. Niet te druk om maken, ze zijn niet allemaal hetzelfde. Maar idd niet proberen te stimuleren nu al.
hier doet ze het ook, als ze op mn borst/buik ligt, strekt ze dr voetjes en beentjes, ik stimuleer het niet en laat r nooit express staan, wel even op schoot zitten, na de fles, om even dr eten te laten zakken, kan ze wat rond kijken, vind ze geweldig. is dat ook slecht? en een wipstoel?
ik neem aan dat dat niet slecht is en een wipstoel ook niet als ze er maar niet te lang in zitten voor de houding
Bij mijn zoontje is het ook nooit helemaal weg gegaan. Hij bleef dat reflex ook houden. Nooit iets mee gedaan, gewoon lekker op zijn rug/buik laten liggen. Bij mijn dochter was het binnen een paar weken helemaal weg.
Mijn dochter is nu ruim 4 maand en gaat sinds een paar weken ook staan op schoot (niet lopen dus maar staan). Ik heb het bij de 4 maanden prikjes gevraagd aan de arts van het cb en die zei dat het helemaal geen kwaad kon. Ze zei dat het geen strekreflex meer is, dat is alleen de eerste 2 maand. Nu is ze gewoon haar beentjes aan het trainen zei de arts. Ik mocht haar gewoon laten staan op schoot, zolang ik het maar niet zelf deed,. Dus niet op mijn initiatief op haar voetjes zetten, maar als ze op mijn schoot zit en ze strekt haar beentjes uit zichzelf mag ik haar goed ondersteunen en dan niet te lang. Ik doe het nu max 30 seconden per keer, op schoot en op het aankleedkussen. Vreemd he al die tegenstijdige adviezen?
Wij hebben fysio voor onze kleine dame vanwege teveel spanning in haar lijfje. Onze dame gaat ook steed staan en ik mag dat dus niet meer doen van de fysio, vanwege opbouwende spanning in het lijfje. wij proberen er dus echt om te denken, maar ik weet het niet of het in deze situatie anders is.
Alle baby's hebben O-benen en heeft niets te maken met vroeg lopen of op de benen neerzetten. Die Cb artsen denken soms echt dat ze het Ei van Columbus hebben uitgevonden.