Hier gaat zoonlief vanaf 4 maanden, ivm werk noodzakelijk. Bij hem blijkt het een goede keus te zijn geweest. Hij is heel nieuwsgierig, wil alles zien, meemakenen nadoen. Vanaf dat hij kon tijgeren ging hij steeds naar de peuters toe, pakt hun speelgoed, maar ook hin bekers melk af als hij de kans krijgt Hij vind de drukte echt heerlijk merk ik. Maar ieder kind is anders, dus kijk naar je dochtertje en volg je gevoel als je de keus hebt.
Beide kinderen zijn naar een kinderdagverblijf gegaan zodra ik weer aan het werk moest, met 3 maanden. Vanaf dat ze een jaar of 2 zijn spelen ze een beetje samen, dat wordt steeds meer. Onze zoon van bijna anderhalf speelt echt nog alleen, tussen de andere kindjes. Verder vinden ze het beiden leuk op het kdv, onze oudste vertelt het en is blij, en de jongste is de hele dag blij, eet en slaapt goed daar dus het lijkt wel goed te gaan. Persoonlijk vind ik het ook leuk om te zien hoe beide kids een band hebben met de juffies en zelf leer je ook wat ouders kennen. Als het niet noodzakrlijk is zou ik het niet doen maar het is een prima oplossing voor ons. Ik spreek ook regelmatig af met vriendinnen met kinderen, samen/naast elkaar spelen gaat eigenlijk altijd goed en is heel leuk. Zo leren ze natuurlijk ook delen. En dat geldt natuurlijk ook voor broertjes en zusjes
Echt samenspelen doen ze pas vanaf 5 jaar, daarvoor spelen de meeste kinderen echt nog naast elkaar En ja.. die van ons ging met 12wkn naar kdv en babymeisje gaat met 14wkn naar kdv.. Heb geen keus, maar heb er ook totaal geen moeite mee om ze weg te brengen. Ze zijn in goede handen (ookal krijgen ze niet de volle aandacht) en leren vanalles!
Het sociale gedeelte is totaal nog niet ontwikkeld op die leeftijd en daar is een kdv ook nog geen meerwaarde voor, dat komt echt pas later. Dus in jouw geval is een psz met 2/2,5 vroeg zat.
Ik wil graag dat ze leert spelen en delen met anderen maar ik heb het idee dat ze voor een bepaalde leeftijd, meer zal nadoen en niet echt leert delen en spelen. Ik zat zelf te denken aan iets van 1,5 jaar..
Niet helemaal eens, parallel spel is vaak tot 2/3 jaar en rond de 3/4 jaar gaan kinderen samen spelen, vaak eenvoudige spellen maar toch. Het scheelt natuurlijk per kind maar ook in de praktijk zie ik dit vaak wel rond de 3 jarige leeftijd. Ben dan ook van mening dat dat gestimuleerd wordt op een peuterspeelzaal/kinderopvang of bij een gastouder.
Mijn dochter gaat vanaf een leeftijd van 5 maanden 2 dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Nu ben ik zwanger van de tweede en wil eigenlijk wel weer die periode aanhouden (dmv vakantiedagen en ouderschapsverlof). Ik vond haar met 12 weken nog zo klein. Maar het moet mogelijk zijn natuurlijk! Wegbrengen naar de opvang is noodzakelijk vanwege mijn werk, maar hoewel ik er in het begin moeite mee had (ze sliep daar veel slechter en had toen nog niet zichtbaar plezier), zie ik het sinds ze kan kruipen en lopen totaal anders: Ze vind het fantastisch! Oma past ook nog een dagje op. En de overige 4 hele dagen dat ik bij mijn dochter ben, zet ik mijn beste beentje voor en geniet ik ook optimaal. Voor ons ideaal. Ik ben blij dat ze het zo leuk vindt, want het is noodzakelijk. Als ik niet zou hoeven werken (zou ik overigens verschikkelijk vinden) dan had ik haar het omwille van het geld niet naar het kdv gebracht. Zelf vind ik het jammer dat psz pas vanaf 2 jaar is. Ik denk dat kindjes vanaf 1,5 jaar daar ook al een leuke tijd kunnen hebben. En daar draait het toch allemaal om!?