Ja dat is zo. Hij vindt het zelf ook heel vervelend dat hij zich dan zo voelt en het gaat vaak ook om heel kleine dingen en hij voelt zich dan waardeloos en slecht en dat vind ik zo erg. Hij heeft zoveel dingen mee, kon hij het zelf ook maar zien.
Ik heb veel van jouw berichten gelezen, ook al gingen ze dan misschien niet specifiek over je oudste. Ik zou tóch het oad van meer-/hoogbegaafd + onderuitdaging inslaan. Lees bijvoorbeeld eens 'Een andere kijk op onderpresteren'. Als ik het me goed herinner heeft hij toch bijna drie jaar gekleuterd? Als hij al jaren niet genoeg wordt uitgedaagd op school, heeft hij weinig tot niets om trots op te zijn, hij hoeft namelijk geen inspanning te leveren. Als er dan een keertje iets voorbij wat niet in een of twee keer lukt, heeft hij het gevoel dat de grond onder zijn voeten wegzakt en dat hij niets meer waard is. Een heel hare vicieuze cirkel, die op meerdere frinten aangepakt moet worden: meer uitdaging, complimenten op proces, niet op resultaat om de fixed mindset aan te pakken.
Ja klopt, hij heeft idd 3 jaar geleuterd en wat jij zegt klinkt heel aannemelijk. Ik ga dat zeker lezen. Een psycholoog is dan wel een goede stap lijkt mij of zouden we het wat algemener moeten aankaarten. Weet gewoon niet zo goed hoe en wat ik moet doen. Ben er wel achter dat we van school niets hoeven te verwachten.
Als je het vergoed wilt hebben, kun je het beste naar een psycholoog. Ik zou dan wel aangeven dat hij vrij slim is en dat daar een deel van het probleem in zou kunnen zitten. Je zou ook (misschien een grote stap) een hb-begeleider kunnen benaderen. Die vragen echt niet om een test, maar je zou de problemen op tafel kunnen leggen en er een keer met je zoon heengaan. Zij weten dan echt wel of ze iets voor je zoon kunnen betekenen. Wil je dat doen, dan zou ik wel zoeken naar iemand met een ECHA-opleiding, die van Novilo of GelukkigHB. Dan weet je in elk geval zeker dat het geen hobbyist is, bot gezegd.
Ik zie nu ik mijn bericht nog eens nalees dat ik het niet helemaal duidelijk geformuleerd heb. Zo'n hb-begeleider wordt niet vergoed, daar moet je wel even om denken. Wat wel mogelijk zou kunnen zijn, is een PGB voor een dergelijke begeleider, maar dan moet je doorgaans weer wel een testuitslag hebben, omdat je zeker moet weten dat de geboden hulp aansluit op de zorgvraag.