Mijn dochter van zes speelt graag dat ze zwanger is en bijna moet bevallen. Ze heeft dan een baby onder haar lange jurk en iemand anders speelt dan de dokter of papa. De baby wordt dan in haar buik gelegd via de navel. ( zo komen baby's in je buik of heel veel eten zegt ze) Daarna komt de bevalling en is de baby na wat puffen en zuchten geboren. Nu kwam ik gisteren bij haar kijken wat ze op de ipad aan het kijken was. Ze keek naar een bevallingsfilmpje. Een echt bevallingsfilmpje. Je weet vast hoe dit gaat op you tube. Ze beginnen met een kinderfilmpje en linken dan door naar andere filmpjes. Ze wilde niet vertellen waarom ze dat filmpje zo leuk vind. Ze schaamde zich. Maar ze vroeg zich nou wel af waar de baby nou uit vandaan komt! Uit de kont? Hebben jullie dochters dit ook? En wat moet serieus haar nu gaan vertellen hoe baby's eruit komen? en natuurlijk komt dat ook de vraag, hoe komen ze erin. Iemand advies?
Nou ik weet niet wat jij vertelt hebt, maar hier hebben ze een poepgat, plasgaat en babygat, en daar komen de baby's uit. Maar echte bevallingsverhalen zou ik echt ff afschermen. De vraag erin, dan kan je vertellen dat papa een zaadje bij mama stopt haar eitje stond en daar komt een baby uit.
Ja het bevallingsfilmpje ging meteen uit. Ja dat van het eitje en het zaadje heb ik ook verteld. Maar ik bedoel als ze gaan doorvragen. Hoe je dat verteld!
Stel haar eens de vraag: wat denk je zelf? Waarschijnlijk heeft ze al een idee en dan weet je hoe veel je wel en niet kunt vertellen.
Ik denk dat je zo duidelijk mogelijk moet zijn. Zeker als ze al 6 is. Mijn oudste was 6 toen ik zwanger was van de derde. Hij wilde ook zien hoe een bevalling ging. Ik heb toen op YouTube een echte bevalling gezocht die niet al te heftig was. Je hoorde wel af en toe gekreun, maar een kind van 6 mag best wel weten dat het pijn kan doen en dat de baby uit een spleetje komt. O ja, er werd niet gefilmd recht op de vagina! Mijn jongste van nu 4 weet ook dat zijn zusje straks uit het spleetje komt, maar hem vind ik nog te jong voor een filmpje.
Mijn oudste weet toch al behoorlijk lang dat baby's uit een 'babygaatje' komen... ik zou het gewoon uitleggen zoals het is, geen verhalen via navels ofzo... En die vervelende filmpjes via youtube zijn hier de reden dat we geen youtube meer kijken.
Oh ik ben echt heel makkelijk in dat soort informatie geven. Misschien is het een idee om op YouTube naar de geboorte van een dier te kijken?
Er zijn boeken van Sanderijn vd doef over voorlichting bij kinderen. Eerste deel heet 'ik vind jou lief'. Is voor de jongste kinderen en er zijn nog andere delen voor wat oudere kinderen. Maar ik denk dat als ze er zo mee bezig is je haar wel eea moet uitleggen op haar nivo. Vragen wat ze zelf denkt is een goede tip. En als je niet direct een antwoord geeft aangegeven dat je er even over na gaat denken hoe je het het beste kan uitleggen maar dat je er later op terugkomt.
Het hoeft helemaal niet dat ze na de uitleg over hoe een baby geboren wordt ook meteen de rest wil weten. Ik zou haar vragen gewoon kort beantwoorden. Wij hebben ook gezegd dat vrouwen een baby gaatje hebben. De vrasg iver hoe het er in komt, kwam pas later
Ik vind het boek "de grote race" een aanrader. Zoek maar eens op bol. Wij hebben ook altijd verteld over plasgat, poepgat en babygat. En dat papa een zaadje (of eigenlijk: een heleboel) in de buik stopt. Dat was lange tijd voldoende. Tot hij een keer vroeg hoe papa dat dan doet. Dus verteld dat die zaadjes uit de piemel komen en dat papa zijn piemel dan in het babygat stopt. Reactie zoon (toen een jaar of vier) "Nouhou, ik wil gewoon een serieus antwoord." Oké, te vroeg dus. Haha. Inmiddels met dat boek dat ik noemde, snapt / gelooft hij het beter.
Mijn dochter was 3,5 jaar toen ze getuige was van de bevalling van onze cavia. Ik was toen zelf hoogzwanger van mijn 2e, en toen kwam al snel de vraag of ik de baby ook uit ging poepen. Dus toen heb ik vertelt dat meisjes/vrouwen een speciaal baby gaatje hebben. Tot nu toe heeft ze eigenlijk verder nooit meer doorgevraagd. Tijdens mijn laatste zwangerschap nog een keer of deze baby via het baby gaatje geboren wordt. Maar tot nu toe is dat uitleg genoeg.
Hier ook de uitleg over de 3 gaatjes. En soms met ks (zoals de oudste, hebben ze foto van gezien). Hoe er in komt nu in kleine stapjes, zoals waarom mannen/jongens ballen hebben...
Houd het simpel, de meeste kinderen willen niet te veel weten. Hier ook uitgelegd dat er een plas, poep en baby gaatje is ze was toen 5. Pas een jaar later kwam de vraag hoe de baby er dan in kwam, toen ik uitlegde dat de man zijn piemel het baby gaatje doet en er zaadjes bij het eitje komen, was het voor haar duidelijk dat ze DAT echt nooooooit zou gaan doen!!!! Ze gaat net als haar juf in groep 3 naar het ziekenhuis en de dokter stopt er een baby in. (De juf Is alleen) de beste vriend van mijn dochter is het daar helemaal mee eens.
Ik vind 6jaar echt niks te jong voor die vraag. Als ze het op school vraagt zullen leeftijdsgenootjes denk ik niet vertellem dat een baby 'er ineens is'. Hier kwam die vraag in groep 1, toen de juf zwanger was. Ik heb uitgelegd dat wij vrouwen 3 gaatjes hebben: plas, poep en babygat. Deze zit vlakbij je plasgaatje en gaat open als de baby eruit komt. 'Net als poepen?' vroeg de 4jarige dochter? Yep, zoiets. 'En bij jou mama ook zo'? Nee, de dokter heeft mijn buik opengesneden en weer dichtgenaaid. Dat was toen genoeg. Met 6jaar kwam de vraag hoe de baby in de buik komt. En ook weer gewoon uitgelegd dat een baby groeit uit een eitje en een zaadje in mama's buik.
Er zijn leuke animatiefilmpjes over de bevruchting, groei in de buik en de bevalling! Prima uitgelegd maar zonder echte mensen, bloed enz. Dat werkte hier heel verhelderend
Mijn dochter was 5 groep 2 toen ze met vragen kwam ( wel erg wijs toen al voor haar leeftijd) Ben naar de bieb gegaan. Heb een boekje geleend en haar alles uitgelegt ( kinderboekjes). Ze wist toen dus alles over hoe baby's gemaakt worden, groeien en geboren worden. Het was ook goed daarna. Ben er erg voor wanneer er vragen komen eerlijk te zijn. Zoontje bijv nu bijna 8 heeft totaal geen interesse. Hij weet dat baby's uit een baby gaatje komen maar hoe ze in de buik komen vind hij niet van belang .
Ik heb het boekje 'Ik vind jou lief' voorgelezen vanmiddag. Alles verteld. Mijn andere kindje van 2 vond de blote billen erg leuk. En mijn dochter keek met grote ogen en riep ieeel en moest erg lachen. Ze vond het gek. Maar het is nu wel allemaal duidelijk! Erg leuk boekje en duidelijk