Moeilijke poeper, en nu ineens veel bloed bij de ontlasting!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 23 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik schrok me vandaag echt rot.

Ons meisje heeft al weken problemen met poepen. Haar ontlasting is gewoon en zacht, alleen houdt ze het vreselijk op. Ze raakt helemaal in paniek, en die paniek duurt urenlang, totdat ze niet meer kan ophouden en toch moet poepen. Dit gaat ook gepaard met hysterisch huilen.

We zijn al bij de ha geweest 2 weken gelden en ze heeft forlax gekregen. Dit helpt echter niet echt.

MAAR, vandaag moest ze weer poepen. Nu heeft ze het 4 dagen opgehouden. Ze was 3 uur lang aan het kreunen en hing alleen bij mij op schoot. Toen het uiteindelijk kwam, was het gewoon alsof ze lag te bevallen. Helemaal rood gezicht/ bezweet, krijsen enz.
    En er kwam helder bloed mee. Niet een spoortje, maar wat meer dan een spoortje. Ontlasting was helemaal niet hard, gewoon normaal!

Heeft iemand dit meegemaakt? Kan het een wondje zijn? Is het verstandig om een arts te bellen? Mijn man wilde gelijk naar de HAP, maar ik heb geen idee of dit nu spoed is? Of kan ik wachten tot dinsdag? Kunnen het inwendige aambeien zijn?
    Hoe kunnen ze dit onderzoeken bij een peuter?

help? :(

2. willow23

willow23 Niet meer actief

ik zou denk ik wel bellen.... je kan altijd je verhaal uitleggen aan de ass en die geeft je dan wel raad of zegt dat je toch even moet komen.

sterkte meid

3. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ik zou gewoon bellen, beter een keer teveel vragen toch? Durf verder geen uitspraken te doen eigenlijk...

4. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    He wat zielig..
    Ik zou denk ik ook even bellen en laten zien..
    Als de ontlasting zacht is, is het wel vreemd vind ik persoonlijk..

5. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Jeetje Adi, wat vreselijk voor jullie en je meisje:(.

Ik zou toch even voor de zekerheid de HAP bellen, dan kunnen hun verder kijken/beslissen of ze vinden dat ze langs moet komen of iets dergelijks.

Sterkte!!

6. adi

adi Niet meer actief

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ze ligt nu lekker te slapen, dus we gaan morgencohtend even bellen.
    Ik heb net even op internet gezocht, en als bloed OP de ontlasting zit, komt dat meestal door een inwendige wond. Dat was hier gelukkig zo, het zat niet door de ontlasting.

Maar ik ga morgen zeker bellen.
    Maar zou ze dan zo'n inwendig onderzoek moeten doen? Ik neem aan dat ze die bij een peuter niet 'live' doen?

7. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Misschien een inwendige aambei (ik weet niet of dat al kan bij kleine kindjes hoor).

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Klinkt als een scheurtje in de anus of een aambei die gesprongen is. Het scheurtje kan in ieder geval wel verklaren waarom ze het steeds ophoudt, want het doet vreselijk veel pijn als je dan moet poepen, waardoor je steeds meer gaat opzien tegen het poepmoment. Het schijnt overigens bij kinderen ook best vaak voor te komen.
    Ze hebben bij de huisarts zalf die verkoelend en ontspannend werkt. Hierdoor verkrampt de anus minder en gaat het poepen wat makkelijker.

9. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Klinkt mij als een gesprongen aambei.. ooo. dat doet ook pijn.voordat hij springt ook... en daar kan behoorlijk wat bloed bij komen kijken.
    daar zou ik dus idd wel even mee naar de ha.

Wat mij enorm hielp was sperti zetpillen.. ik weet niet of ze zoiets hebben voor die kleintjes. want ze kan hier goed pijn aan hebben hoor (heb zelf wel eens dentinox bij mezelf gesmeerd omdat dat verdoofde:) toen hoorde ik van die zetpillen.. en wow super)

10. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Arme grietje toch. Als ik het zo lees, heb ik het idee dat er tijdens het persen wellicht iets beschadigd is. Teveel kracht gezet? Het kan ook net iets zijn wat niet verteerd is, een zonnebloempitje of wat dan ook. Als dat er net langs gaat, kan het snel beschadigen.

Maar inderdaad, ik zou wel even bellen. Als ze morgen nergens last van heeft, zou ik dinsdag de HA even bellen en anders inderdaad wel de HAP.

Het lijkt me een lastig probleem. Wil je hier nog verdere stappen in ondernemen? Ik kan me voorstellen dat als het angst is, dit niet zomaar over gaat. Ze houden ons wel bezig he?

Sterkte!

11. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ach arm meisie! De poepangst herken ik van mijn eigen dochter, heel naar om te zien hoe ze zichzelf in de weg zitten op zo'n moment!

Ik zou de dokter morgen even bellen, bloed bij/in de ontlasting vind ik toch wel iets om te bespreken hoor!

Sterkte ermee, hopelijk komt ze snel over haar angst heen. Het gaat bij mijn dochter nu redelijk goed, met z'n ups en downs.

12. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik denk dat ze een harde klont ontlasting in haar darmen heeft en dat ze daar ook de pijn van heeft.
    dat er wel ontlasting komt wat zacht is hoort daar ook wel bij.
    ik denk dat ze wat anders voor haar ontlasting moet hebben dan de Forlax die jullie nu gekregen hebben, lactulose of legendal is een optie of een kleine klysma zodat het echt even goed los komt.
    klaagt ze ook nog over buikpijn?
    heel veel kindjes hebben er last van hoor dus niet teveel zorgen maken, als het bloed echt op de ontlasting ligt en helderrood is kan het of een scheurtje zijn of een een aambei

13. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ha bellen. Heb zelf ooit eens een wondje gehad in de darm en kan je vertellen dat dit heel zeer doet! zitten doet zeer, poepen doet zeer... Als dit zo is bij je dochter dan kan ik me voorstellen dat ze haar poepen inhoudt want echt het doet zeer, bij mij kwam de pijn met vlagen, vooral als er druk op de endeldarm kwam dan kon ik niet zitten en moest staan gaan. stond regelmatig te eten toen. heb er zalf voor gekregen, werkte perfect alleen had als bijwerking hoofdpijn en had idd een week lang barstende hoofdpijn ;) maar de wond (kloof) was dicht en ik knapte weer op.

PS ben zelf een moeilijke poeper daar kwam die kloof ook door, sinds ik koffie drink op de nuchtere maag is het probleem verholpen gelukkig ;) maar is jullie dochtertje nog te klein voor ;)

14. adi

adi Niet meer actief

Annetske, hoe moest je die zalf smeren dan?

We gaan dinsdag naar de ha, en nu ga ik naar de natuurapotheek om probiotica en gedroogde pruimen te halen. Heb ook gelezen dat vezels van citrusvruchten goed zijn voor de verbetering van darmflora, en die wil ze gelukkig ook...

Ppfff.. Ben zo bezig met alle eten aan haar aanpassen dat mijn zoon nu dunne poep heeft van al die pruimen/kiwi/zaden/soepen enz :-/

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bloed bij de ontlasting? Altijd de HA(p) bellen

16. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    er zat zo'n ding op de tube, zoiets wat ook op een clisma zit. en dan moet je er een beetje in de darmen knijpen en een beetje rond de anus smeren elke dag. weet de naam niet van de zalf, ik kreeg het in het ziekenhuis van de arts van de darmen (hoe heet zo'n arts ook alweer? ;)) Hier was het binnen 1 week over, alleen 1 week barstende hoofdpijn gehad, maar dit is beter dan een kloof in de darmen. de kloof zit meestal in de endeldarm en zeer pijnlijk met poepen, vooral als de ontlasting er in/voor zit. Ook ik had bloed met poepen toen, daarom ben ik toen naar het ziekenhuis doorverwezen.

Mijn zoon is ook een moeilijke poeper heeft Movicol nu, ook poeders. deze werken erg goed bij hem. ik sla nu zelfs een dag over en af en toe al 2 dagen en hij poept heel goed. de ontlasting is zacht en geen harde stukken meer er voor. Movicol is alleen slecht voor het gebit, dus na het innemen tanden poetsen! Mijn zoon kreeg gaatjes toen hij begon er mee, en nu met direct tandenpoetsen na het innemen gaat dit gelukkig ook weer goed.

17. hardloper

hardloper Niet meer actief

kan heel goed aambeien zijn hoor. had die van mij met 5 maanden (en bedank artsen) als ze een tijd niet goed poepen kan er een grote harde keutel klem zitten waarlangs wel poep komt. vraag even na of je tijdelijk omhoog kan met je forlax. beter even goed dun, dan heelt de aambei of scheur. als ze last heeft gehad kan ze ook gewoon niet meer durven poepen en dan word het ook steeds lastiger. ik heb trouwens ook een verdovende zalf. dat maakt dat het geen pijn doet. eerst heeft ie het gewoon gehad, nu geef ik het als ie er om vraagt
    en je kan ook om iets anders vragen. wij hebben movicolon, en dat bevalt erg goed.kan ik ook gewoon zelf doseren.

18. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Als we hier harde ontlasting hebben bij ons mannetje geven we vaak een activia ( zo'n toetje). Dezelfde dag hebben we vaak alweer goed resultaat ;)

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij een volwassene zou ik zeggen: bloed aan de buitenkant? Dan even aanvoelen hoe jij je voelt. Geen last van pijn, misselijkheid, buikpijn duizeligheid e.d.: is aan de hand, gewoon een gesprongen aanbesteding of een wondje.

Bij (kleine) kinderen ben ik ide regel voorzichtiger. Die kunnen vaak nog niet zo goed aangeven hoe ze zich verder voelen. Ook als ze zich niet lekker voelen, kan afleiding ervoor zorgen dat ze zich normaal gedragen. Waardoor jij denkt dat ze zich wel goed voelt, terwijl er in werkelijkheid toch iets moe helemaal jofel is.
    Daarom roep ik bij kinderen altijd: bij twijfel de huisarts bellen.mdaar zijn ze voor. Bloed bij de ontlasting is vrijwel altijd onschuldig. Zeker in jullie geval, omdat er al een voorgeschiedenis is. Maar 'vrijwel' is natuurlijk een rotwoord, want vrijwel altijd is niet hetzelfde als altijd. Ik zou dit dus niet over het weekend heen tillen maar toch even informeren.

20. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Adi ik zou bellen bloed is nooit goed bij een kind.
    Mijn zoontje ook helemaal verstopt en kon niet poepen
    Maar dunnere ontlasting kwam er wel gewoon langs heen.
    ik zag het niet op tijd en ben met zoontje bij de ka beland omdat hij alles uitspuugde en bij elkaar krijste van de pijn.
    In het begin een belachelijk hige dosering van forlax gekregen tot er echt geen spoortje poep meer uitkwam en hij echt leeg was.. en toen zachtjes af gaan bouwen... en nu is meneer sinds 1 maand helemaal medicatie vrij ( heeft er ruim 2 jaar aan gezeten)

als een kind pijn heeft bij het poepen gaan ze bang worden en nog langer ophouden en dat maakt alles steeds ernstiger, je moet proberen om dat voor te zijn!!
    Mijn zoontje is 3,5 en nog niet zindelijk vanwege die medicatie en volgens de ka kan het nog een hele tijd duren voordat hij dat wel word omdat hij helemaal moet wennen aan het gevoel van de aandrang

Deel Deze Pagina