Nav topic voogdij: grote gezinnen, hoe regelen jullie dat?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Eppo82, 15 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nav het andere topic over voogdij in de lounge en onze eigen situatie, vroeg ik me ineens af of en hoe jullie het geregeld hebben met de kinderen mochten jullie vroeg overlijden. Waar laat je ze?
    Ik vind het namelijk wel een dingetje. We hebben nu vast laten leggen dat ze naar mijn ouders gaan, maar 4 kids voor een paar 60-plussers is natuurlijk pittig.
    Nu zijn ze nog gezond, maar straks? Voor mijn jongste 18 is zijn ze 80.

Boers en zus hebben het goed voor elkaar, maar zelf ook 3/4 kinderen..zet je er daar dan 4 bij?
    Vrienden wonen aan de andere kant van het land en hebben ook allemaal minimaal 2 eigen kinderen.
    Ik blijf dus maar gewoon leven heb ik besloten :cool:

Dus gezinnen met 3/4/5/6 etc kinderen, hoe hebben jullie het geregeld?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier worden mijn schoonouders dan voogd, de afspraak is dat zij dan kijken of het voor hun nog haalbaar is en dat anders bekeken word of dan mijn schoonbroers mee gaan helpen of dat de jongste schoonbroer oud genoeg is om 3 kinderen op zich te nemen (hij is nu pas 20 maar wel dol op ze) de andere schoonbroer vind meehelpen bij mn schoonouders prima maar ze zelf gaan opvoeden ziet hij niet zitten. En dat respecteren we uiteraard.
    Hopelijk is dit nooit nodig maar we vertouwen erop dat mocht het nodig zijn het goed gaat en ook belangrijk de opvoeding krijgen op een manier die wij prettig vinden.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Mijn ouders worden voogd. Mijn vader is al 70 en aan de oude kant, maar mijn moeder heeft gezegd dat zolang zij leeft (ze is 63) de kinderen bij haar gaan wonen. Ik heb haar gezegd dat als het zover mocht komen ze er anders over denkt, dat dat ook goed is, maar denk dat ze er alles aan zal doen.

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn moeder is voogd. Met haar is afgesproken dat zij kijkt wat voor haar haalbaar is en waar de kinderen verder terecht kunnen. Gezamenlijk hebben we 4 broers/zussen waar ze wat ons betreft allemaal terecht kunnen (we hebben in allemaal evenveel vertrouwen in opvoeding en liefde). Maar wij kunnen ons voorstellen dat ze niet allemaal op 1 plek terecht kunnen. Dus mijn moeder heeft toestemming om ze op te splitsen als dat in het belang van de kinderen is. Het heeft niet onze voorkeur, maar als dat de beste oplossing is, dan moet het maar. Juist omdat de leeftijdsverschillen tussen onze kinderen redelijk groot is, kan het zijn dat mijn dochter wat moeilijk terecht kan bij haar ooms/tantes. Maar als ze over 3 jaar naar school gaat, wordt het misschien weer anders. Daarom hebben we geen vastomlijnd plan, maar hebben we onze voorkeuren besproken met mijn moeder.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    De meeste mensen die ik ken laten een groot gezin opsplitsen. Er zijn maar weinig grootouders die op leeftijd zijn en nog zoveel kinderen aankunnen! Reken ook uit hoe oud ze nu zijn en hoe oud ze zullen zijn als de jongste 20 is... Je kunt dit van mensen die 70+ of ouder zijn echt niet meer verwachten. Nog los van de enorme kosten.

Ik ken ook mensen die niets geregeld hebben omdat er helaas niemand beschikbaar is...

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Mag ik vragen waarom je je ouders als voogd zou doen? Onze dochter heeft twee setjes fantastische grootouders, dus daar ligt het niet aan, maar wij piekeren er niet over om hun op te geven als voogden. Puur vanwege de leeftijd.

Het lijkt me namelijk zo erg voor kinderen dat ze eerst hun ouders al verliezen en dan halverwege de pubertijd ofzo ook nog eens opa/oma of beiden verliezen...

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Maar zijn de mensen die je kent dan de ouders van die kinderen of de genoemde voogden?
    Ja en daarom was dat ook precies mijn vraag, omdat mijn ouders het de komende 10 jaar nog wel zouden volhouden schat ik, maar daarna wordt het lastig..
    Financiën hebben we netjes geregeld in ieder geval.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Wie doen jullie dan?

De reden dat we nu onze ouders hebben is omdat ze het op dit moment nog zouden aankunnen, ze in dezelfde plaats wonen en de kinderen naar hun school kunnen blijven gaan en niet onbelangrijk een redelijk overeenkomende opvoedstijl hebben. Overigens hebben we ook een 2e en 3e keus (klinkt oneerbiedig, maar ik bedoel als mijn ouders willen/moeten weigeren op dat moment) laten vastleggen.

9. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Schoonzus en mijn zus als back up. Indien nodig splitsen tussen hun

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ok, maar zelfs al zouden we ze laten splitsen dan hebben mijn broer en zus elk alsnog 5/6 kinderen om voor te zorgen..

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Misschien toch over nadenken om dat van te voren vast te leggen dat opsplitsen tot de mogelijkheden behoort, weet niet of ik mijn nabestaanden ook nog eens met die keuze wil opzadelen inderdaad..

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben zelf maar 2 kinderen maar zullen voogd zijn van de 4 kinderen van mijn nicht als zij en haar man zouden komen te overlijden. Past niet echt in ons huis nu en lijkt me echt heel erg druk maar no way dat ik ze uit elkaar ga halen.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn moeder heeft de mogelijkheid om indien nodig een koffer te pakken, de honden in haar auto te laden en direct mijn kinderen in ons eigen huis op te vangen. Daarna kan ze rustig met alle betrokken familieleden om tafel gaan zitten om een werkbare permanente oplossing te regelen. Mijn moeder is dus voogd zodat er iemand de basis op kan pakken, daarmee is niet gezegd dat de kinderen altijd bij haar blijven. Maar afhankelijk van de leeftijd van mijn kinderen, de situatie bij mijn broer en zus en schoonzussen en dergelijke kan ik nu niet op papier zetten wat de beste oplossing is, die kan namelijk gedurende de jaren wijzigen.
    We willen wel nog een tweede voogd regelen, stel dat er iets met mijn moeder gebeurt, dan hebben we wat tijd om weer een en ander rustig te bespreken.

14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Dit is een heel goed uitgangspunt. Het is belangrijk om een voogd aanbrengen wijzen die dan kan kijken hoe eea verder te gaan doen. Situaties wijzigen soms ineens waardoor het idee wat je eerst had niet meer kan.

15. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik zou bij voorkeur ook een jongere voogd aanwijzen. Dus broers en zussen. En dan grootouders ter ondersteuning. Jonge kinderen en pubers vergen heel veel energie en lichamelijke inspanning. Ik denk dat er weinig ouderen zijn die een groot gezin aankunnen. Het is een heel ander verhaal dan 1 of 2 kinderen hè

Verder denk ik dat je van alles kunt willen. Maar ben zou ik allang blij zijn dat iemand in de familie dit doet. Daar ga ik niet vooraf tal van voorwaarden stellen. Liever niet splitsen maar als dat de enige mogelijkheid is..

16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Maar een voogd aanwijzen betekent niet perse dat de kinderen daar ook zullen wonen he. De voogd beslist waar de kinderen kunnen wonen en dat kan ook bij iemand anders zijn.

Syane, Fuddey en famofthree vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Precies, wij hebben als voogd iemand aangewezen die het hoofd koel houdt (voor zover mogelijk) in zulke situaties en volgens ons de beste beslissing voor onze kinderen kan maken. Wij hebben wel de voorkeur aangegeven dat wij het liefst zouden hebben dat onze kinderen ook door die persoon opgevangen worden, maar wij weten niet hoe de situatie er dan uitziet.

Nescio vindt dit leuk.
  18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nee dat klopt inderdaad. Mijn moeder beslist dan op dat moment wat het beste is, bij hun of ergens anders.
    Daarom hebben wij ook 2e en 3e keuzes opgegeven dat ze weten in welke richting ze het moeten zoeken. ;)
    Uiteraard kan het dan nog iemand anders worden, maar ik weet zeker dat zij het beste voor de kinderen zal nastreven.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zou het waarschijnlijk mijn zus worden, maar dat is echt iets dat zij moeten bekijken in die situatie. Misschien dat het voor korte termijn goed kan, maar voor langere termijn lastig is. Zelfde voor mijn ouders; nu zou het wel gaan, maar ik kan niet inschatten voor hoe lang en ook niet hoe dat in de toekomst is. Met mijn schoonzus en zwager ook zo... Dus ik kan dat niet bepalen... geen ‘dit zijn ze en dat blijft zo’, dat ligt echt aan de context dan.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Voogd is niet per definitie degene waarbij de kinderen gaan wonen.

Wij hebben 3 kinderen, en hun grootouders zijn hun veiligste basis na ons als ouders. En de grootouders zijn zelf in het begin flexibeler.
    Zij beslissen dan verder in overleg met verdere familie.

Deel Deze Pagina