Wanneer gingen jullie voor het eerst naar het zwembad met jullie prematuurtjes? En hoe lang zijn jullie wezen zwemmen? Ik denk dat ik sowieso wacht tot de R uit de maand is. Mila houdt zichzelf prima op temperatuur, dus daar ben ik niet zo bang voor. Het is meer voor de longetjes, kan chloor kwaad bij lichte longschade? Ik ben sowieso niet van plan om haar onder water te dompelen, maar ze zal vast eens een slokje binnenkrijgen.
shannon is voor het eerst 10 min. in het pierenbadje geweest dat ze ruim 6 mnd. (ongecorigeerd) was, dat was echt lang zat. We zijn toevallig vandaag wezen zwemmen ze is nu 1 jaar, maar toch had ik het idee dat ze het snel koud kreeg (smaller en kleiner als gemiddeld), haar broer met dezelfde leeftijd hield het makkelijker vol , die was dan ook bijna 3 kg zwaarder. Dus dat zal ook wel verschil maken. we zijn maar heel even in grote bad geweest en daarna in warme pierenbad +- 35 graden en daar hebben we bijna 1 uur gespeeld, waarbij ze duidelijk voorkeur had voor zitten zodat haar hele lichaam onder water was. Verkijk je niet op hoe snel ze afkoelen in het water. qua chloor, dat durf ik je niet te vertellen, misschien kinderarts vragen?
Wij mochten van de KA pas als de R uit de maand was. Toen was onze dochter 10 maanden. Ik zou idd zeker wachten tot die R uit de maand is. Veel plezier alvast!
Van onze KA mochten we het eerste jaar liever niet. Onze zoon had lichte vorm van BPD. En de KA vond het sowieso gewoon niet fris, al die bacteriën e.d. Maar dat ligt denk ik aan de persoonlijke voorkeur van onze KA. Wij zijn iigv het eerste jaar niet in een zwembad geweest. Later dus wel en het kan toeval zijn geweest, maar meneertje was kort er na, flink verkouden. (geen R in de maand)
onze zoon is met 29 weken geboren. en is nu 16 weken oud. ik wou ongeveer over 2 a 3 maanden naar babyzwemmen gaan. Maar zoals ik nu lees kan ik het denk ik eerst maar beter overleggen met de KA.
Onze KA raadde het ook erg af in het begin. Wij zijn voor het eerst wezen zwemmen op vakantie, Levi was toen 10 maanden (ongecorrigeerd).
@Aleida: Mila heeft inderdaad ook BPD (of chronisch longlijden zoals ze dat nu geloof ik noemen). Hmm, nog even een tijdje wachten dus denk ik! Gaat ze van de zomer gewoon lekker in een opblaasbadje thuis 28 feb gaan we weer naar de KA, dus ik zal het ook aan hem vragen.
in badje thuis in de zomer is altijd goed, dat water kan je zelf op tempratuur maken ik deed zelf gewoon badtemp. dan weet je zeker dat het goed gaat.
wij zijn voor het eerst gaan zwemmen toen hij net een jaar was. Hij vond het toen ook gelijk echt leuk.
Ismail is gaan zwemmen toen hij 6 maanden ongecorrigeerd was. Babyzwemmen vindt hij maar niks.. Maar vrij zwemmen! Dat is het helemaal!
Onze kleine gaat nog maar 5 min. in het badje en gaat daar nu pas sinds kort een beetje spelen (6 mnd gecorr.). Ze is ook snel koud, maar heeft ook niet zoveel vetjes als jouw "kleintje"! Daarom wacht ik rustig af... Tot het kan en voor ons allebei leuk en de moeite waard is. GRTZ.
Bij de oudste pas na anderhalf jaar ivm zijn longen (chloordamp), bij de andere 2 ga ik nog langer wachten want de kleinste heeft erg slechte longen. sowieso kan verslikken altijd leiden tot een longontsteking.
@Ons Kleintje: Maar verslikken in melk kan dat ook.. Ik ben inderdaad niet zo bang voor teveel afkoelen want ik heb een flinke dame die het snel te warm heeft. Maar natuurlijk ga ik als het zover is niet te lang en zal de thermometer ook meenemen. Ik denk dat ik nog wel een tijdje wacht, misschien van de zomer.
Mijn zoontje heeft ook ernstige BPD. Door onze kinderarts werden alle soorten rook (sigaretten, wierrook, open haard, BBQ, enz) en chloor (zwembaden en net met chloor schoongemaakte wc's) verboden. Er zijn sowieso onderzoeken die een verband leggen tussen astma op later leeftijd bij kinderen die veel in de chloor waren op jonge leeftijd. Weet niet of alles waar is, maar waarom zou je het risico lopen?
De 28e moesten we weer voor controle naar het zkh en die vertelde ons dat het voor ONS totaal niet erg is als we met haar naar een zwembad zouden willen volgend jaar. Hij was geen voorstander voor babyzwemmen (ben ik zelf ook niet echt) maar een chloorbad zou voor Mila niet schadelijk zijn. Deze man heeft eerder gezegd dat hij vond dat Mila het voor haar termijn van 30 weken enorm zwaar te verduren heeft gehad, dat het erop leek alsof ze met 26 weken geboren is. Dus was wel verbaasd, maar wel fijn dat het blijkbaar zo goed gaat met haar.
Ik geloof dat ik rond de 6 mnd (gecorrigeerd 4 mnd) aan de KA gevraagd heb of babyzwemmen zou kunnen en dat was helemaal geen enkel probleem. Nu moet ik wel zeggen dat onze dochter het, na de opstartproblemen, steeds bijzonder goed heeft gedaan en er verder geen luchtwegproblemen e.d. lijken te zijn.
@Mammie: Ik lees in je onderschrift over een "vanishing twin", wat moet ik me daarbij voorstellen..? snap dat het een miskraam is van een tweeling, maar hoort daar nog een specifiek beeld bij?
bij ons hebben ze een zwembad daar heb je ook babyzwemmen van een half uurtje in de week en dan warmen ze het bad ook op tot 37 graden . dus dat lijkr me niet echt een probleem kwa temparatuur. 5 april moeten we naar de kinderarts en dan ga ik het even overleggen voor de zekerheid
Heeft er iemand ervaring met zwemkleding van Splash About? Speciale zwemkleding waar je kleintje warm in blijft...al verkrijgbaar in prematuurmaat!
Gaat meteen op zoek naar splash about....! LEUK! Geen ervaring. Weet alleen van watersporten hoe meer mm hoe warmer, dus zou voor 3 mm gaan. 1 mm is echt niets om afkoelen te voorkomen, is meer tegen de zon... Verder verlies je de meeste warmte via hoofd en torso. = hoofdje snel drogen na zwemmen en mutsje op. Dus de meerwaarde van benen/ armen aan het pakje zie ik niet zo behalve evt. voorkomen stoten/ krassen. Verder moet het goed aansluiten (zo strak mogelijk) dus daarvoor lijkt mij die "wrap" het handigste! Goed zeg 3.5 kg!