Hoihoi, Ik lees hier vaak dat er een speentje wordt gegeven wanneer een baby wakker wordt in de nacht. Nu vraag ik me af waarom dat wordt gedaan... Waarom wordt er geen voeding gegeven wanneer de baby wakker wordt? Is er een bepaalde leeftijd dat je geen voeding meer hoeft te geven wanneer ze wakker worden? Mijn zoontje (12 weken) slaapt nu al een week of 2 door. Hij slaapt dan ongeveer 10 tot 12 uur achter elkaar. Hij is in deze 2 weken een keertje in de nacht wakker geworden en toen heb ik hem gevoed. Nu vraag ik me dus af of ik hem dan niet beter een speentje kan geven. Ik vind hem zelf eigenlijk nog best jong om dan geen voeding meer te geven. Gaan baby's zelf aangeven dat ze dan geen voeding meer willen? Ik weet niet eens meer hoe ik dat bij mijn dochter heb gedaan... Hoe doen jullie dat? Wanneer geven jullie een speentje?
Als mijn zoontje 's nachts wakker werd voedde ik'm ook altijd. Maar dan dronk hij altijd maar heel even en ik was klaar wakker. Een vriendin gaf me toen de tip om zijn speentje te geven, weer weg te gaan en als hij dan in slaap viel was dat dus voldoende. Zo niet kan je altijd nog voeden. En eigenlijk ging dat al heel snel super goed. Na zijn speentje ging hij lekker slapen en zo kon ik ook lekker verder slapen. Maar als ik het idee had dat hij echt dorst/honger had dan voedde ik wel hoor. Als hij bijvoorbeeld bij de laatste voeding korter had gedronken.
Ik gaf tot 18 weken ongeveer nog een nachtvoeding. Daarna kwam hij niet meer, maar toen was ik ook al overgestapt naar de fles.
Op een gegeven moment heb ik m het speentje gegeven en als hij dan verder sliep was het ok werd hij binnen het half uur weer wakker kreeg hij alsnog een voeding. Vaak hoorde ik trouwens wel aan het huiltje of het een honger huiltje was of een "slaaphuiltje"
Hier ook max 2x achter elkaar een speentje. Als hij dan snel weer komt, dan heeft hij honger, maar soms is het gewoon zuigbehoefte bij ons manneke. Hij slaapt soms erg onrustig en droomt dan vrij luidruchtig. Eigenlijk wordt hij nooit echt wakker 's nachts, ook niet tijdens een voeding, maar drinkt "slapend". Overigens doe ik dit eigenlijk alleen als hij wakker wordt voor een bepaalde tijd. Meestal slaapt hij vanaf 19.30 tot 4.30. Als hij om een uur of 4 komt, dan krijgt hij gelijk voeding. Dan is hij meestal ook wel wakker en vind ik dat hij lang genoeg geslapen heeft. Om antwoord te geven op je vraag: ik doe het om af en toe de slaaptijden te rekken. Doe ik dit niet, dan komt hij standaard om een uur of 2 en een uur of 5, weer net zo'n periode gehad met onrustig slapen. Aangezien ik momenteel alleen woon (hubby werkt in het buitenland), breekt dat me op.
Nou, hier werd mijn mannetje vannacht om 5:30u wakker, dus heb ik hem gewoon gevoed. Ik was wel van plan om op te letten of hij echt goed dronk of dat hij maar kort dronk en meer sabbelde. Helaas ben ik in slaap gevallen en werden we om 8:30u wakker. Dus nu weet ik het nog niet Slaapt 1 van jullie baby's op de buik? Ik besef me ineens dat het misschien wel eens lastig wordt om te rekken... Hij kan de speen niet zo goed inhouden op zijn buik. Overdag leg ik hem wel eens op zijn zij en dan lukt het wel, maar hij slaapt 's nachts altijd op zijn buik. Hoe doen jullie dat dan?
Toen hij eenmaal een paar nachten had door geslapen ben ik de speen gaan geven. Hij heeft ook nooit meer 's nachts de fles gekregen. Hier ging het goed, maar elk kindje is natuurlijk anders. Als hij na het geven van het speentje nog niet gaat slapen kun je altijd nog een flesje geven of bv.
Mn zoontje wil na de eerste 4 weken ofzo geen speen meer (Joepie!) Maar hij slaapt op zn buik en sabbelt dan op zn handjes.
Maar probeer jij dan ook te rekken met voedingen? Mijn zoontje sabbelt ook wel eens op handjes en af en toe vindt hij een duim. Maar liever heb ik dat natuurlijk niet, omdat ik denk dat een speen makkelijker is af te leren. Ik denk dat ik toch maar gewoon kijk hoe vaak hij nog 's nachts wakker is en hem dan gewoon voed. Ik zie wel hoe het loopt, vooral met borstvoeding is het wel gemakkelijk zo, even voeden en samen verder slapen (ook gewoon genieten van dat kleine warme lijfje dat tegen me aan ligt haha)
Ons mannetje van nu 19 maanden wilde nooit een speen. Wij voedde hem tot bijna 17/18 maanden wel 's nachts (geen geduld ook om 2 uur te wiegen en na klein flesje en schone luier sliep hij meteen door) maar sinds een aantal weken slaapt hij prima door en vraagt hij er niet meer om. Laatst was hij wel even wakker in de nacht, kennelijk om een andere reden en wij stonden al weer klaar met een beker warme melk maar hij duwde hem gewoon weg. Schone luier en muziekje aan en hij sliep weer in. Ze geven het dus toch wel aan zelf... Je moet je gevoel er een beetje in volgen. Ik dacht altijd dat het ok was omdat hij niet ALTIJD kwam 's nachts (maar wel regelmatig) en altijd maar 1 x...
Net als een aantal van bovenstaande moeders gaven wij op een gegeven moment ook alleen een speentje. Sliep ze daarna door? Dan was het hoogstwaarschijnlijk geen honger en vond ik het niet meer nodig om te gaan voeden.
Ik zou altijd eerst met een speentje proberen te sussen!! Misschien is het gewoon zuigbehoefte. Wij hebben dat met onze tweede niet gedaan; die wilde geen speen dus steeds met een fles/wat slokjes melk in slaap gesust.... DOM! Nu is hij 8 maanden en wordt hij nog steeds wakker. We moeten hem die melkbehoefte afleren want het is gewoon gewenning. Maar ja....ik wil slapen dus dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tips welkom
Een speen is gewoon een surrogaat tepel. Dus waarom een speen geven als er ook een borst is? Ik geef mijn zoon nog steeds te borst als hij dat s nachts nodig heeft, lekker makkelijk.
Hier ook.. Mijn standaard handeling bij snachts wakker worden is aanleggen . Ik wacht niet eens tot hij gaat huilen ofzo.
Heb daar nooit over hoeven twijfelen als mijn kinderen s nachts kwamen kregen ze gelijk wat te drinken. Misschien had ik wat strenger moeten worden dochter van 2.5 drinkt nu nog steeds graag een flesje water.
Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je borst of flesvoeding kreeg, ik heb maar twee weken borstvoeding gegeven en ben daarna overgestapt op de fles met 6 weken kreeg tim genoeg flesvoeding overdag en zou een fles 's nachts dus teveel zijn. Ik deed eigenlijk standaard als hij 's nachts wakker werd een fles, maar op die manier wen je ze er ook aan. Heb besloten toen tim 7 weken was om voor 6uur 's ochtends geen fles te geven (tenzij hij echt honger had wat hij wel duidelijk maakte!) Ben de eerste nacht er een paar keer uit geweest voor de speen de 2e nacht ben ik er maar 2x uit geweest en de 3e nacht helemaal niet meer! Hij heeft heel af en toe nog een nacht gehad waar bij hij geen genoegen nam met de speen en dan gaf ik hem wat water en was het ook goed. Met borstvoeding weet je natuurlijk niet hoeveel je kindje binnen krijgt. Maar je moet het zo doen waar jij je prettig bij voelt! Als jij het zielig vind dat je kleintje 's nachts huilt en niks krijgt geef je hem gewoon voeding. Deze manier werkte bij mijn zoontje wel, zolang hij een blije baby (bijna dreumes) is doe ik het goed!
Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat snachts de speen geven ook een optie zou kunnen zijn D krijgt altijd gewoon wat te drinken als hij snachts wakker word, jammergenoeg is dat vaak om de 2/3 uur.
Tsja, met bv hoef je inderdaad niet zo hard na te denken. Er zijn een beperkt aantal redenen waarom een kind 's nachts wakker wordt of huilt... honger? > Lekker drinken aan de borst zuigbehoefte? > botvieren op de borst Kroelbehoefte? > Ideaal kroelen - een paar slokjes en dan slapen met mama's tepel tegen je neus koud? > aan de borst warm je van binnen en van buiten op overig ongemak? > je bent toch direct lekker dicht bij mama ook al wil je uiteindelijk niet drinken, en met een beetje geluk blijf je lekker samen in het warme zachte bed, in plaats van dat mama eerst in de keuken water staat te koken... bv is erg geschikt voor luie moeders en van een speentje ziet mijn dochter nou eenmaal de lol niet in