Ik zou graag willen weten hoe het zit met antistoffen in borstvoeding. Ik heb het al op het borstvoedingsforum gevraagd maar daar kwamen alleen twee "ik denk" antwoorden op, dus geen zekerheid. Is er iemand hier die zeker weet hoe antistoffen in bv terecht komen en een vraag voor mij kan beantwoorden?
Al die artikelen zijn veel te ingewikkeld met allemaal wetenschappelijke termen, ik kom daar gewoon niet doorheen. Ik heb iemand nodig die het in jip en janneke taal kan uitleggen.
Het is wel engels, maar wel jip en janneketaal Can Breastfeeding Prevent Illnesses? Breastfeeding has been shown to be protective against many illnesses, including painful ear infections, upper and lower respiratory ailments, allergies, intestinal disorders, colds, viruses, staph, strep and e coli infections, diabetes, juvenile rheumatoid arthritis, many childhood cancers, meningitis, pneumonia, urinary tract infections, salmonella, Sudden Infant Death Syndrome(SIDS) as well as lifetime protection from Crohn's Disease, ulcerative colitis, some lymphomas, insulin dependent diabetes, and for girls, breast and ovarian cancer. One way breast feeding protects your newborn from illnesses is the immune molecules, called antibodies, that are present in breast milk. Antibodies are made by your body's immune system and are very specific molecules that help you fight each illness. When babies are born, their immune systems are very immature and they have less ability to fight illness-causing germs. Through your breast milk, you give your baby immunities to illnesses to which you are immune and also those to which you have been exposed. Nursing also allows your baby to give germs to you so that your immune system can respond and can synthesize antibodies! This means that if your baby has come in contact with something which you have not, (s)he will pass these germs to you at the next nursing; during that feeding, your body will start to manufacture antibodies for that particular germ. By the time the next feeding arrives, your entire immune system will be working to provide immunities for you and your baby. If you are exposed to any bacteria or viruses, your body will be making antibodies against them and these will be in your milk. Breast milk also contains a host of other immune molecules that also help protect your baby from germs. It's an awesome system! Research shows your child's immune system will not be fully mature for many years. While it is developing, he will be protected by being breastfed. His own immune system also develops more rapidly than does baby who is fed formula. Does this mean breastfed babies never get sick? No, they can and do. However, the illness is generally less severe and lengthy than if the baby were not receiving his mother's milk. Breastmilk is liquid gold, and it's yours to give!
Ja dat wist ik allemaal.. Maar wat ik me dus afvraag is hoe het zit als de moeder zelf geen of heel weinig antistoffen kan aanmaken door een immundeficiëntie. Bevat bv dan alsnog antistoffen of niet?
zit je op de fasebookgroep 6mnd+? dan kun je het aan Gonneke vragen. ik denk dat er dan alsnog antistoffen in zitten, misschien wel minder en wellicht ook niet zo snel (wat je nu graag wilt denk ik)
Nee daar zit ik niet, ik zit amper op facebook, Het gaat niet per se om nu maar gewoon dat Sara in haar jonge leventje al zo vaak heel ziek is geweest. Ze pikt alles op en krijgt dan ook steeds de volle laag te verduren. Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn vrouw geen of maar heel weinig antistoffen meegeeft door de bv door haar immuundeficiëntie en dat Sara's immuunsysteem daardoor zwak is.
hier vanaf dat er vast voedsel bij kwam (7mnd) voor het eerst en ook vaak verkouden en nu dus ook mega buikgriep enzo, ook veel meer ziek dan ik hoopte met zoveel bv. en voor zover ik weet heb ik een gezond lijf. maar denk dat Gonneke (van Eurolac) het je wel uit kan leggen wanneer je het haar vraagt. wil je de link?
Hier al vanaf het begin heel vaak ziek. Als ze alleen al verkouden word krijgt ze al hoge koorts en gaat ze overgeven. In de 10 maanden die ze nu oud is heeft ze al tig verkoudheden gehad, de volle laag bij de waterpokken, kinkhoest en nu de volle laag van de roodvonk. Tussendoor is ze gezond en en levendig en actief maar ze zal niet gewoon eens af en toe wat verkouden worden maar word zodra ze iets oppikt gewoon meteen doodziek. Alsof haar lichaam het niet aankan.
https://www.facebook.com/groups/25221903110/ waarschijnlijk is ze door al die kinderziektes die ze doorgemaakt heeft wel zo snel in haar ontwikkeling, maar goed. je had haar liever niet zo ziek gezien.
Dankje. Ik vind het niet erg dat ze ziek word, ziektes horen er nu eenmaal bij en hebben zelfs nut voor het sterken en ontwikkelen van het lichaam. Maar het zou fijner zijn als ze gewoon normaal ziek zou worden en niet meteen doodziek met ruim 40 graden koorts en totaal van de wereld.
Is toch logisch? Weerstand die je niet hebt, kun je niet meegegeven. Borstvoeding wordt gemaakt van je bloed. Zit daar geen/minder weerstand in, geef je het ook niet mee. Wel vervelend!!!
Maar dan zouden fv kinderen toch om de haverklap ziek zijn? Ik denk dat het vooral om de aanleg gaat.
Misschien ook te maken met de zwangerschap? Een gezonde moeder geeft volgens mij ook antistoffen mee aan een kind aan het eind van de zwangerschap. Als Sara die al niet gekregen heeft is gewoon haar start niet goed geweest.
Het gaat helaas vooral om de aanleg bij het kind zelf. Bv is goed voor het immuunsysteem, maar in werkelijkheid is het echt niet zo dat de baby's dan niet ziek worden. De antistoffen vanuit de zwangerschap blijven ongeveer 6 mnd werken, daarna neemt het lichaam van het kind het zelf over. Ik ben als kind regelmatig doodziek geweest, ongeveer wat jij beschrijft met Sara. Ben ook regelmatig opgenomen geweest omdat ik van een simpele griep niet zelf beter werd. En heb ook bv gehad van een kerngezonde moeder (9mnd). Ben daarna gelukkig wel eroverheen gegroeid, maar blijf kwakkelen.
Natuurlijk krijgen ze ook al weerstand mee vanuit de zwangerschap, fleskinderen net zo goed als borstkinderen. Maar borstkinderen krijgen van de moeder ook via moedermelk antistoffen mee. Voorbeeld: ik heb nu griep (echt waar! Helaas). Mijn dochter had het eerst. Toen kreeg ik het. Mijn zoon is aan de borst en is WEL vreselijk verkouden, maar heeft geen koorts gehad. Hij is dus veel minder ziek geweest dan ik en mijn dochter. Is volgens mij geen toeval. Maar als je zoals de vrouw van kleinesara zelf geen goed werkend immuunsysteem hebt.... dan werkt dat waarschijnlijk minder goed (net als het weerstand meegeven vanuit de zwangerschap). Ik redeneer maar, want ik geef toe dat ik hier ook geen expert in ben. En wat Adi zegt, vind ik ook een goede: het ene kind heeft qua aanleg meer weerstand dan het andere.
Ik denk dat je de oorzaak al veel meer in de zwangerschap moet zoeken. Wat je zelf ook al zegt. Wel vervelend zeg, elke keer zo'n ziek kindje.