Vanaf dag 4 zijn we aan het bijvoeden, want ons meisje zat onder de 10% van haar geboortegewicht. Ik heb te weinig voeding en heb er werkelijk alles aan gedaan! 3 lactatiedeskundigen zijn geweest, ze kunnen niet meer helpen. Wat ik tot nu toe gedaan heb; -aanleggen aanleggen aanleggen -kolven -fenergriek -gezegende distelthee, bv thee, venkelthee -vit A en E slikken - donker bier drinken - wissel voeden - borstcompressie -domperidon inmiddels zijn we 4 weken verder. Ik ben helemaal pro borstvoeding maar de situatie lijkt echt uit de hand te lopen. Op bv sites schreef ik dat ik altijd 60cc na elke bv bijvoed met kunstvoeding, vonden ze allemaal belachelijk, moest haargewoon vaker aanleggen, dan zou het vanzelf wel komen. De laatste 2 weken heb ik haar 24/7 bij me, want ze huilt alleen maar, na elke voeding krijst ze het uit. Ze heeft dan nog echt honger. Met een beetje geluk valt ze in de draagdoek of op mijn borst uiteindelijk in slaap. Gisteren heeft ze 6 uur aan één stuk door gehuild, heb haar 20x aangelegd...vanmorgen was ik er helemaal klaar mee! Ik heb 90cc bij gegeven en voor het eerst had ikeen tevreden kindje!!! Zojuist heb ik haar voor het eerst sinds ze geboren is rustig in de wieg kunnen leggen, zonder dat ze huilt! Maar 90cc bijvoeden vind ik veel..waarschijnlijk haalt ze ongeveer 50cc uitmijn borst, heb haar meerdere malen voor en na een voeding gewogen. Iedereen op diverse bv forums zeggen, nog even doorzetten, komt vanzelf op gang! Maar ik ben al 4 weken verder en de situatie is onveranderd. Ik ben helemaal kapot omdat ik de hele dag met een huilende baby loop..Het is een verademing dat ze niet meer huilt na die 90cc, maar ik word zo aan het twijfelen gebracht omdat de meesten vinden dat 90cc veel te veel is en dat mijn borstvoeding straks gaat stoppen als ik nog meer ga bij voeden. Ik weet niet meer wat wijsheid is. Ik weet ook niet waarom het nog steeds niet loopt, maar ga er wel aan onderdoor zo
Jeetje meid wat een ellende! En wat heb je al veel geprobeerd! Het enige dat ik nog niet tegenkom in je lijstje is de neusspray. ( en cashewnoten en havermoutpap eten) zou je nog kunnen proberen als je de moed op kan brengen.... en anders gewoon een flesje geven hoor! Ik weet wat het is als je kindje alleen nog maar huilt, daar word je gek van. Sterkte!
casewnoten eet ik ook, neusspray kan ik inderdaad nog proberen, maar na alles wat ik al gedaan heb, heb ik er heel weinig vertrouwen in...
Ja dat snap ik hoor. Maar wie weet is dit wel net jouw wondermiddel? En als je het niet meer wilt proberen gewoon lekker je dochter aanleggen en daarna een fles geven. Een beetje rust in de tent!!
Hoe gaat het nu met aanleggen? Heb je wel het gevoel dat je kindje effectief drinkt? Dat hij je borsten goed kan legen? 50 cc is niet veel, maar ligt dan aan het feit dat jij te weinig produceert of komt dat doordat hij er niet meer uit krijgt? Is er naar het lipbandje gekeken? Wat betreft het huilen, is het honger of zuigbehoefte? En hoeveel domperidon gebruik je? Waarschijnlijk zijn deze vragen allemaal al gesteld maar goed, wie weet..
Ach meid wat ontzettend vervelend! Hier ook iemand waarbij de borstvoeding niet opgang wilde komen en er bijgevoegd moest worden. Ik vond het ook verschrikkelijk maar een kindje dat uren huilt waarschijnlijk van de honger vond ik nog veel erger. Als je er echt alles aan gedaan hebt moet je het misschien accepteren dat ze een beetje bijvoeding nodig heeft. Ik gaf eerst bv en daarna nog een klein flesje van 90cc na dit heeft ze tot 3,5 maand zo gedaan helaas zit ze nu voor 90% op kv omdat ze mn borst niet meer wil. Je zou kunnen proberen het flesje steeds iets kleiner te maken en evt. Dan weer eerder aan kunnen leggen zodat ze niet uren blijft huilen waarschijnlijk van de honger. Succes meid, vind het erg knap dat je het volhoud zo! Meeste hadden het allang opgegeven.
lactatiekundige heeft gekeken, ze hapt prima aan, lipbandje is ook naar gekeken, waarschijnlijk echt te weinig voeding. het zegt niks, maar na de voeding kolg ik maar 5cc, huilen is echt honger, ze weigert de speen en ook mijn pink...domperidon 3 tabl per dag, maar ik ga stoppen, slik het 3 weken, weinig resultaat...
Hier ook pro bv. Enige advies wat ik je nog kan geven is de neusspray echt probeer die eens dan komt je tsr ook mooi en zo kun je je productie wrs ook flink ophogen. Doe vooral wat jij wil he. Wij kunnen jou allemaal tips en adviezen gaan geven waar jij je misschien nog meer onzeker door gaat voelen. Maar je moet doen wat jij wil wat goed voelt en niet onzeker worden door wat andere mensen zeggen
Gewoon je kindje geven wat ze nodig heeft. Dan krijgt ze maar meer fles dan borst. Blijf haar wel steeds eerst aanleggen. Grote kans dat juist de rust die je zo creëert ervoor gaat zorgen dat je productie omhoog gaat. Bij mij was ook het moment dat ik de knoop doorhakte en besloot alles te kolven (zoon hapte niet goed en kon zo de productie niet op gang brengen) en te geven via de fles, precies het moment dat de dijken doorbraken. Zo voelde dat tenminste. I eens kwam de productie op gang. Heel veel succes. En mocht het desondanks toch niet lukken, weet dat dat flesvoeding uitstekende voeding is voor een baby. Je doet haar echt niets tekort!!!
Zo te horen heb je er ook echt alles aan gedaan, dus voel je niet schuldig! Wat je eventueel kan doen is eerst bv geven en erna bijvoeden met kv, wat je nu dus doet, of als je denkt dat het drinken haar te veel energie kost, eerst kolven, die melk geven en dan eventueel erna nog kv als ze honger heeft. Misschien fijn om te weten, bij mijn eerste had ik ook een productie tekort en nu bij mijn 2e kindje melk in overvloed, dus voor de toekomst is er wel hoop.
Oh jeetje dat klinkt inderdaad miet fijn. Je zou nog kunnen overwegen om Stefan Kleintjes te consulteren of Gonneke van Eurolac? Bij ons duurde het 8 weken voordat de we de bijvoeding weg konden laten. En inmiddels is ze al 17 mnd aan de borst. Ik begrijp maar al te goed hoe vermoeiend het is hoor meis! Succes en doe waar jij je goed bij voelt
Hey meis, wat enorm balen dat het nou nog steeds niet lekker loopt.... Ik weet nog dat we het op fb over het fenomeen Toeschietreflex hebben gehad. Naar mijn idee heb je dit niet/nauwelijks. Een echte tsr voel je opzich wel duidelijk, dan voel je je melk gaan stromen en P. zal dan sneller en duidelijker melk gaan doorslikken. Denk daarom dat je echt nog als soort van laatste redmiddel die neusspray eens moet gaan proberen. Daar krijg je een tsr door, waardoor je uiteindelijk meer melk gaat maken. Sterkte!
Oh meid, wat vervelend! Ik herken me erg in je verhaal, van mijn zoontje, en met mijn dochtertje nu weer. Doe echt waar je je goed bij voelt en waar je rust van krijgt. Het is echt slopend op deze manier, ik weet er alles van. Is leuk dat iedereen dan blijft zeggen: het komt echt, maar daar heb je niks aan, en soms komt het dus echt niet. Ik vind het knap dat je zo veel geprobeerd hebt! Als je de puf/moed nog hebt om nog meer dingen te proberen: - Wat voor dosis zijn de domperidon tabletten? Ik moest drie keer per dag drie tabletten van 10mg nemen voordat het wat deed. Dat is hier in Canada ook de aangeraden dosering voor melkproductie. - Als je wilt, zijn er methodes om aan de borst bij te voeden, via een slangetje. Dan heb je wel nog het borstvoedingscontact en soms brengt deze methode de productie nog een beetje meer op gang. Ik weet niet of je Engels kunt lezen, maar dan kun je er hier: Lactation Aid info over vinden. Sowieso vind ik de site van Jack Newman erg prettig en met goede info. En als je hier allemaal geen zin in hebt, dan gewoon lekker flesjes geven hoor! Rust en een tevreden baby is heel veel waard!
Meid, het klinkt alsof je echt alles al hebt geprobeerd...respect hoor! Voel je niet schuldig als je je kind (af en toe of volledig) een flesje wil geven, zo te lezen geeft dit jullie meer rust... Luister vooral niet naar anderen (alleen als ze nuttige tips hebben), maar volg je moederhart. Succes!
Morgen bel ik mijn huisarts voor de spray! Ik weet niet wat een tsr is, daar vroeg de lk ook naar, maar omdatmijn melk er al uitloopt als onze dochter huilt, dacht ik dat ik dat welzou hebben, maar ik voel niks tijdens het voeden verder, dus wellicht heb ik geen tsr. Ikga dat als laatste nog proberen en anders gewoon aanleggenzonder piekeren.
domperidon 3x 10 mg pd, ikdurf niet meer ivm kans op hartstilstand...en het kindje krijgt dat ook binnen, eigenlijk wil ik stoppen daarmee..
werkt de neusspray direct?? of paar dagen? Vorige week is de lk geweest en die zei dat het daar niet aan ligt. daarom dus ook niet eerder aangeschaft...
Als de melk er al uitloopt als je kind huilt dan lijkt het mij toch niet echt alleen maar aan de hoeveelheid te liggen, maar misschien toch aan hoe efficient je kind drinkt. Als je je kind aan twee borsten laat drinken en daarna kolft, hoeveel melk kolf je dan? Heeft de LK naast tongriempje ook naar het lipbandje gekeken? Als je toch het idee het dat het een productieprobleem is, dan is ondersteunen met donormelk of kunstvoeding de weg om je kind te laten groeien, maar probeer het dan echt ondersteunen te houden, en geef die melk bij voorkeur via je borst. Dus met een borstvoedingshulpset van Medela.
Bij mij zorgt de neusspray dat de melk makkelijker blijft komen, waardoor de kleine beter door kan drinken. Daardoor wordt mijn borst ook weer meer gestimuleerd. Op zich kwam bij mij de melk in eerste instantie wel goed, maar het leek wel of het van ver moest komen. Daar hielp de spray dan bij. Succes meis, ik hoop dat het wat makkelijker wordt.
Tongriempje en lipbandje zijn nagekeken. Ik kolf 5 a 10 cc totaal na de bv. En dan zit ik er met gemak een half uur aan in de hoop dat er meer komt, wat nooit gebeurt...