slaaptips 2 jarige

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by krullebol81, Jul 3, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. krullebol81

krullebol81 Actief lid

Jul 9, 2014
    393
    23
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Ik heb even tips nodig. We hebben een dochtertje van bijna 2 (donderdag is ze jarig) Een heerlijk lief ondeugend eigenwijs meisje. Het slapen is een groot drama. We hebben al van alles uitgeprobeerd maar 's avonds blijft het drama.
    *middagdutje inkorten zodat ze 's avonds moe is... werkt niet
    *middagdutje overslaan....werkt niet
    *erbij blijven liggen in haar bed... ze houdt het dan gerust 2 uur vol om daarna pas te gaan slapen
    *laten huilen...dit gaat over in krijsen en kokhalzen
    *in de middag al in bad of onder de douche zodat er langere tijd tussen het bad/slapen in zit.... werk niet

Ze heeft een klein lampje aan in bed (ikea spookje) en we laten de deur een klein stukje open. Als het donker is laten we de lamp in de overloop aan.

Vanavond heb ik er zeker 2 uur bij gelegen voordat ze in slaap viel. We houden een vrij strak ritme aan. Douchen/bad, tandenpoetsen, boekje lezen, 2 liedjes zingen en dan het bed in.

Hebben jullie de gouden tip zodat ze wat sneller gaat slapen, of in ieder geval alleen gaat slapen zodat onze avond niet pas om half 10 begint?

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,083
    12,042
    113
    Hoe lang heb je de optie geen middagslaapje geprobeerd? Kinderen moeten wel even de kans krijgen om in een ritme te komen.

3. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Later naar bed brengen is hier de enige optie..

En ooit krijg je vat je avond weer terug :D

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier hielp het om het middagslaapje te schrappen, heeft even een weekje geduurd voordat ze weer in een redelijk ritme zat. Alsnog gaat ze niet eerder dan half 8 naar bed.

5. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Herkenbaar... Wij moesten er ook altijd naast zitten en dat duurde vaak een uur, regelmatig langer... Heel frustrerend.
    Maar op een dag lukte het ineens wel om weg te gaan met de mededeling mama gaat afwassen/zusje naar bed brengen/strijken/naar de wc... Hij wil nog steeds wel graag dat je even komt zitten, maar accepteert het wel als dat niet het geval is of als je weggaat voor hij slaapt. Hij slaapt ook sneller. Soms nog wel lang kletsen maar ach...
    Dus ik zou gewoon met enige regelmaat proberen wat er gebeurd als je zegt dat je even wat anders moet doen. Ook met middagdutje. En dan iets herkenbaars benoemen waarbij ze je eerst nog kan horen en maar niet zo interessant is dat ze denkt oh dat wil ik ook ;)

6. krullebol81

krullebol81 Actief lid

Jul 9, 2014
    393
    23
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Het middagslaapje vandaag ging perfect! Haar in bed gelegd met het vaste ritueel, gezegd dat ik ging plassen en stofzuigen boven en dat de slaapkamerdeur open zou blijven. Prompt ging de telefoon nog dus ik kon ook niet bij haar deur blijven, maar toen ik terug kwam van het telefoontje sliep ze al zonder te piepen of te huilen! Ze kan het dus wel :D
    Middagslaapje heeft ze nog wel echt nodig anders is ze poepie chagrijnig in de middag. Maak haar wel zo wakker, dan heeft ze een uurtje geslapen.
    Ben benieuwd hoe het vanavond weer gaat. Gisterenavond was het krijsen en ben ik met mijn rug naar haar toe bij de deur gaan zitten.

Hoe deed jij dat als jullie visite hadden 's avonds? Bleef je dan ook gerust zolang er bij zitten? Of hield je hem langer beneden zodat hij goed moe was?

7. krullebol81

krullebol81 Actief lid

Jul 9, 2014
    393
    23
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Die van ons ligt er vaak pas tegen 8 uur in... moe is ze dan wel want beneden zit ze al in de ogen te wrijven.

8. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Vind ze stickers ook leuk? Misschien een beloningssysteem, dat ze een sticker mag plakken als ze netjes is gaan slapen. Onze dame van 2,5 mag een sticker plakken als ze op de wc geweest is en dit vind ze echt super leuk.

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Middagslaapje schrappen bij een kindje dat net 2 jaar is, kan nog een beetje vroeg zijn.. Maar het kan wel helpen als het slaapje niet urenlang duurt, misschien na een uurtje of 1,5 wakker maken? Hoe laat gaat ze s´avonds naar bed? Hier is het ook een tijdje drama geweest.. Ik heb er wel voor gekozen uiteindelijk om hem te laten huilen waarbij ik zo nu en dan terug ging (al maakte dit het alleen maar erger voor mijn gevoel). Het duurde even, misschien wel een paar weken. Maar toen ging hij zelf slapen en nog steeds gaat het super goed. Het is heel moeilijk, maar ik merkte ook dat niets anders meer hielp.

10. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Super dat de middag goed ging ja! De avond gaat dan ook vast gauw lukken :)
    Tja met visite, dat hebben we eigenlijk niet vaak 's avonds, of ze blijven niet zo laat. Maar meestal heb ik dan gekozen voor erbij laten blijven. We wonen namelijk in een flat, dus hij hoort nog goed alle gezelligheid en dan heeft het naar min idee toch weinig nut haha. Hoewel laatst m'n tante 's middags op bezoek was en hij het nogal bont maakte met dingen gooien en niet luisteren, toen heb ik hem zo in zijn bed gezet en sliep hij super snel hihi.
    Middagdutje inkorten heb ik het idee dat dat niet zo goed werkt... Hij kan soms ook echt nop lang slapen. Maar als ik hem eerder wakker maak, is hij echt chagrijnig.
    Maar het blijft ingewikkeld, hij laat slecht zien dat hij moe is, wordt alleen hyperdepiep of dwars en baldadig.

Share This Page