Wanneer noem je zitten zitten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Klijntjuh, 20 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou dan zeggen dat hij kan "blijven zitten" als je hem neerzet. Bij Julia is dit andersom gegaan. Ik heb haar nooit neergezet, maar ze kon opeens zelf gaan zitten en leerde toen binnen een paar dagen ook rechtop blijven zitten. Die eerste dag joh, echt zielig. Ze vond het geweldig om te gaan zitten maar viel om de haverklap om. Maar goed, zo leerde ze het wel heel snel en kon ze dus "zelf gaan zitten". Zo noemde ik dat ook.

2. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik vind zelf kunnen zitten als ze goed stevig zitten en spulletjes om zich heen zelf kunnen pakken zonder om te vallen.
    Vind het alleen niet zo slim om je kindje zelf neer te zetten,zeker niet met pas 3,5mnd.Zou em dan in een wipstoeltje schuinliggend zetten.Ze gaan wel zelf zitten als ze er aan toe zijn het lukt ze niet voor niks nog niet zelf.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik probeer me in te beelden hoe het eruit ziet als je je kindje "neerzet" maar ik snap het nog niet helemaal.... Op schoot, of ergens op? En dat kan dan toch alleen als je ze onder de oksels/bij de heupjes vasthoud op die leeftijd?

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113

Inderdaad. Julian wilde met 6 weken al recht zitten maar dat ging dus echt niet door.

Ik zou er wel wat voorzichtig mee zijn.
    3 a 4 maanden is nog zo klein.

Julian gaat nu pas alleen zitten. Maar hij kroop en stond al wel. loopt ook al langs de bank.

Maar zitten pas zelf sinds een week. En zelf zitten noem ik als ze zelf van kruipen gaan zitten, spelen en weer van zitten naar kruipen of staan gaat.

Op schoot natuurlijk al langer ( ook los)

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik had helemaal niet gezien dat het om zo'n kleintje gaat! Niet doen hoor! Zitten is de meest belastende houding voor het lichaam en vooral je rug. Daar is zo'n kleintje nog echt niet klaar voor.

Ik heb altijd de stelregel gehouden: niet in een houding zetten totdat ze het zelf uit zichzelf kan doen. Dus niet neerzetten, niet laten staan, niet aan de handjes lopen. Gewoon alles zelf laten doen en ontdekken. Dat is ook het beste voor hun lichaampje!

6. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    hier ben ik het helemaal mee eens :)

7. fafje

fafje Niet meer actief

Mirza kan ook al "zitten"...heel lang...15/20 min...ook als dreigt om te vallen, houdt ie zichzelf sinds 2 dgn ook ehct tegen..
    Als ie moe is, in de kinderstoel gaat onderuit gezakt zitten en dus te moe..maar in de wipstoel op de meest "zitstand"...gaat ie nog meer zitten...spant buikspieren aan en trekt zichzelf omhoog...vind dat blijkbaar niet rehct genoeg..

8. Bri

Bri Niet meer actief

De stelregel die ik heb geleerd (en die ik ook volg, omdat ik het wel zinnig vind klinken) is ook die Gentle hier noemt. Pas als een kind zélf iets kan doen (zitten, staan, lopen), is hij eraan toe. Daarvoor heeft hij blijkbaar nog te weinig kracht of beheersing, en kun je het hem beter niet laten doen.

'Kan blijven zitten' is voor mij dus niet hetzelfde als 'kan zitten'. Om dat één keer te proberen, daar zal hij echt niet meteen van door z'n ruggengraat zakken. Maar ik zou het zeker niet dagelijks doen.

Die buikspieroefeningen die fafje hierboven beschrijft herken ik ook. Erg grappig, die vastberadenheid. Prima, op die manier maken ze hun lijf sterk genoeg om het écht te gaan doen.

9. fafje

fafje Niet meer actief

bri, ja ik begrijp wat je bedoelt...
    Maar idd ik zet em niet neer, maa als ik em in halve ligstand bijv op de bank zet, gaat vanzelf omhoog en echt zitten...maar dat is natuurlijk niet hetzelfde om zelf vanuit platte ligstand te gaan zitten...daar is hij blijkbaa nog niet aan toe...is ook pas ene weke aan het rollen....

En wat je zegt, niet te lang..dus alleen in de kinerstoel op eetmomentjes...volgens de fysio kan het geen kwaad..maar dat is naar aanleiding van wat ze aan Mirza heeft gezien, dus geldt niet gelijk voor alle kindjes...gaat om de ontwikkeling

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dit heb ik ook redelijk aangehouden. Maar mijn jochie wilde dus niet zitten. Als ik heb, met 10 maand, op zijn billen zette, zat hij even te kijken, misschien 5 minuten te spelen. En ging dan weer op zijn buik liggen.
    Uiteindelijk leerde hij het met 13 maand, perongeluk ook nog, hij viel van staan naar zit ;)

Toch heb ik hem vanaf 9-10 maand gewoon neergezet op zij speelkleed. Hij had de kracht duidelijk wel (ook in overleg CB) en hij moest toch ook iets oefenen.

Maar het verschil 3-4 maand of 9-10 maand is wel groot. Voor de 8 maand heb ik hem ook niet veel in zit neergezet.

11. misa

misa Niet meer actief

Ik vind zitten, zitten als ze niet meer zomaar omvallen.
    En gaan zitten is nog weer anders..!

12. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    hij kan ook al een tijd minuten zelf gewoon los zitten, en met speelgoed beetje spelen wat voor hem ligt (naast hem dan wil hij het pakken en valt om) maar kan nog niet zelf omhoog komen om te gaan zitten.
    dus ja ik kan hem neer zetten op zn kont, maar hij kan nog niet zitten ;) vind ik tenminste

de fysio zei net doe het niet te vaak. als je hem op zn kont neer zet worden ze eerder lui. als ie dan ooit om valt weet niet hoe hij omhoog moet komen. ik moet hem vooral vaak op zn buik/rug laten liggen en dan zal ie vanuit kruipen dalijk vanzelf leren omhoog te komen om zelf te gaan zitten

Deel Deze Pagina