Je hoort altijd dat kindjes geen pinda's enzo mogen ivm verslikken. Maar vanaf wanneer wél? Ik zou mijn dochter best af en toe wat nootjes of pijnboompitjes willen geven (voor haar ijzergehalte) maar durf dat dus niet zo goed. Ze krijgt wel rozijntjes dus ik zie het probleem eignelijk niet. Wat kan? Wat is veilig?
Mij is altijd verteld dat een goed moment om daarmee te beginnen is, als je kind met zijn/haar rechterhand over zijn/haar hoofd heen zijn linkeroor kan pakken (of met linkerhand rechteroor, mag ook). Schijnt dat dat best lang duurt voordat ze dat kunnen, overigens, maar vond het wel een goeie graadmeter Geen idee of daar ook echt een logica in zit, hoor, maar zo deed iedereen in mijn omgeving het wel.
Pijnboompitjes eet Lucas ook al wel eens, borrelnootjes of pinda's bijv. nog niet. Hij krijgt ze ook alleen maar tijdens het avondeten, dus als hij rustig in zijn stoel zit en alleen met eten bezig is. Pijnboompitjes zijn meestal ook nog relatief zacht, dus goed te kauwen. Die regel van MvS zou hier dus nog niet opgaan , ik geloof trouwens ook wel dat ik ooit zoiets gehoord heb! EDIT: voor extra ijzer kun je je kleine ook gedroogde abrikozen geven, die gaan er hier in als zoete koek. Gewoon in kleine stukjes geknipt
T krijgt pijnboompitjes, bijv door de pastasaus. Hij eet abrikozen ook zo uit het vuistje, al heeft hij een sterke voorkeur voor rozijntjes te laatste dagen. Andere noten zou je zelf even kunnen voorkauwen of even in een vijzel kapot stampen. M kreeg denk ik al met anderhalf ofzo kapotte cashews/pinda's ed. Vind/vond ze heerlijk. Maar M is een hele goede kauwer en eet voorzichtig. Uiteraard alleen in de stoel. T ook maar eens voorgekauwde nootjes geven, moeten we weer eens zoutloos halen
Pijnboompitjes zijn zachter, die kunnen wel, mits je kindje goed kauwt. Andere noten (walnoten, amandelen), kun je ook wel geven. Als ze goed kauwen. En anders niet te grote stukken aanbieden. Pinda's (apenootjes/inhoud borrelnootjes) kun je beter mee wachten tot ze 4 zijn. Als die blijven haken in hun keel, zwellen ze op, en blijven ze erg plakken. Dat hoest erg slecht op. Die regel van MvS geldt echt voor pinda's, want tegen die tijd dat ze dat kunnen, is hun keel ook groot genoeg gegroeid. Dan is de kans op vastzitten een heel stuk kleiner.
Bedankt voor de tips... ze kan erg goed kauwen en is hier zich ook bewust van (als ze zich al verslikt zegt ze zelf: "goed kauwen...ja!"). Dus gaat ze lekker pijnboompitjes krijgen en wat amandeltjes(voor de zekerheid even pletten). Mamamarije, bedankt voor de tip. Ben juist bezig met alternatieven omdat ze de abrikoosjes niet meer wil.... Heb al wat andere dingen ingeslagen ook.
Die kende ik alleen maar als regel van vroeger dat ze dan oud genoeg waren om naar school te gaan Fijngemalen of gesneden krijgt ze hier al wel nootjes, maar nog niet in zijn geheel. Amandelen. hazelnootjes, walnoten en pijnboompitjes tot nu toe.
Ow.. ja dat is dan lastig hè? Heb je een goede optie, blieven ze het niet meer Hopelijk vindt ze de pijnboompitjes wel lekker! Hier gaan ze erin als zoete koek.
Hier wacht ik tot 2 jaar, ivm allergie (ben zelf allergisch voor noten en pijnboompitten en zoonlief ook voor sommige soorten)... Als die belasting er niet is, schijn je het nu al wel te mogen geven. Die 'regel' van MvS is een goede; had 'm vroeger al eens gehoord maar was vergeten hoe het ook weer was. Dat gaat dus puur om hele pinda's. Als je ze kleiner maakt, mag het gerust.
ze eet wel brood met pitjes, maar krijgt echt nog geen pinda's. (heel, wel pindakaas) Pinda's zijn heel gevaarlijk bij het verslikken oa ivm de olie die erom heen zit.
mamamarije, de pijnboompitjes waren een succes en wat amandelen ook. Heb ze wel eerst even kleiner gemaakt maar ze kwam om meer vragen hihi. Bedankt voor alle tips.
Heel vlot! Vanaf 8 maanden volkorenbrood met pitten en zaden. Vanaf 1 jaar cruesli met gehakte amandelen en paranoten. Nu: bakje studentenhaver (rozijnen met amandelen, hazelnoten en cashews). Ze is bijna twee, dat moet echt kunnen hoor!
ZG, laat jij de hazelnoten e.d. heel? Ik durf grotere dingen wel te geven, zoals amandelen en walnoten. maar hazelnoten zijn van die kleine harde balletjes, ik ben bang dat die zo doorschieten naar de keel.
Ik ga denk ik ook maar eens walnoten halen voor onze man... Zelf gruwel ik ervan, maar ik denk dat hij ze wel lekker vindt! Zo kom je nog eens op ideeën
Ja, die kauwt hij zo tot gort! Heel stoer ook met zijn mond open, 't is gewoon een notenkraker dat jong van mij! (En hij is er even zoet mee, een blokje kaas da's hap-slik-weg!).
zogelukkig, bedankt voor je toevoeging. Ze vind alles lekker, nootjes en rozijntjes. Ik zat ook al te denken aan studentenhaver. Daar zal ik haar echt mee verwennen. (btw, cruesli bevat toch veel toegevoegde suikers? Ik eet zelf altijd muesli om die reden)
Ja, cruesli is meestal gezoet met suiker, dan worden het lekkere kleverige brokken. Maar in de biowinkels ligt iig 1 merk dat gezoet is met rijstmoutstroop, het heet Krunchy Pur. Dan meng ik haver-en speltbrokken met rozijnen, zonnebloempitten, en diverse gehakte noten.
mogen rauwe noten ook ?? ( ja nu nog niet hoor voor mijn zoontje, maar tegen die tijd) ik ben zelf gek op rauwe cashew, macademia etc etc