wanneer nou eerste fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door mamamadelon, 10 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Tja ik vindt jou nu eenmaal een "boekjesmoeder". En dat is prima want jij voelt je daar blijkbaar goed bij en voor jou zal dat prima werken. Storend vind ik het dat je wilt dat iedereen zich aan "jouw" leefregels houdt.
    Er is nu eenmaal ook nog een links en rechtsom om het plastisch uit te drukken. Er is meer dan alleen een protocollenmap. WHO heeft het beste met ons voor maar het zijn en blijven richtlijnen. En dat mis ik bij jou. Het lijkt dat jij richtlijnen voor regels c.q. wetten aanziet.
    Er mag niet meer naar het individu gekeken worden en toch, soms heeft het individu iets anders nodig dan dat het WHO op dat moment als richtlijn geeft. Daarvoor zijn er kinderartsen en cb's. Die kunnen naar het kindje op zich kijken. Volgens mij kun je met een kindje waarvan je denkt dat het honger heeft niet naar het WHO stappen om er eens over te praten.

Wbt het bijvoeden voor 6 maanden; als je kindje risico heeft op allergieen dan is het idd verstandig te wachten.
    In mijn geval was BV geen optie, dus dan FV ,echter heeft mijn dochter nooit graag de fles gehad dus was ik wat blij dat het erop leek dat ze wilde gaan eten. Ik ben met alles te vroeg begonnen maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Ze at voor het eerst goed sinds ze van een lepel mocht gaan eten. Ik voel me ook absoluut niet schuldig als ik zie hoe goed zij eet.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.391
    113
    Zowel het CB als de ka heeft hier gezegd met bijvoeding te mogen beginnen, omdat Jesper het niet meer goed deed op 5 flessen. Hij is nu een dikke 5 maand, dus nog voor de 6 maanden.

Ik denk zeker dat het goed is om naar de kindjes te kijken. Streef naar de 6 maanden en let gewoon op wat je kindje nodig heeft. Wel moet je denk ik erg letten op waarom je het zal doen. Is het echt voor je kindje of omdat het je zelf leuk lijkt? Dat is namelijk natuurlijk niet echt een goede reden he.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.391
    113
    oh enne, 3 of 4 maanden lijkt me echt veels te vroeg.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, ik werk niet met boekjes hoor.
    Wij doen aan AP, en dan kijk je allereerst naar je kind. Je volgt je kind in zijn behoeftes en probeert niet je kind in een stramien te drukken.
    Met wel in je achterhoofd bepaalde grenzen. Bijvoeden vanaf 6 maanden is een van die grenzen.

5. HammyQ

HammyQ Actief lid

8 jun 2007
    115
    0
    0
    Hoe komen die "who geleerden" dan aan hun wijsheid? Hebben ze alles getest dan op baby's? Hoeveel onderzoeken zijn er dan geweest? Waren het alleen borstvoedingskinderen die meegedaan hebben? Hoe weten ze zo zeker dat met 6mnd de darmen nu wel rijp zijn en vroeger niet?
    Waarom doet mij dit aan proefdieren denken of ben ik nu te extreem?

Dit hoeft niet eens een oorzaak te zijn van vroege bijvoeding.
    Wat ik me wel eens afvraag, al die kinderen met overgewicht... hebben die vroeger bv gehad? Is dat wel eens uitgezocht?

FF weer on-topic
    Onze kleine krijgt vanaf 5 en een halve maand een paar hapjes groente bij. Volgens ons CB kun je vanaf 5mnd voorzichting met een paar hapjes beginnen zodat je geleidelijk de overgang kan maken en de darmen rustig kan laten wennen.
    Onder de 4mnd kan ik me indenken dat het veels te vroeg is om bijvoeding te geven. Niet ieder kind is hetzelfde en de ene wil nu eerder wat extra's dan de ander en dan haal je die 6mnd niet. Je kunt je kind dan wel in een hokje duwen van "niet eerder dan 6mnd" maar het lijkt me dat ouders genoeg verantwoording hebben om die beslissing zelf te nemen. Die beslissing hebben mijn ouders ook gemaakt en uiteindelijk zijn er ook hele volksstammen die er groot mee geworden zijn.

Ben het met je eens! :D

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik snap werkelijk niet waarom dat moedergevoel er steeds bijgesleept wordt. Tuurlijk zegt je moedergevoel veel, maar dat kan er ook flink naastzitten, weet ik inmiddels uit ervaring.

Waarom is het zo moeilijk om dit soort dingen wel aan te nemen, en bijvoorbeeld de veiligheid van een autozitje niet? Waarom wordt er dan ineens niet meer naar vroeger gegrepen? (Ik ben vroeger ook in de kinderwagenbak op de achterbank vervoerd en heb er ook niets aan overgehouden, wat gek dat ik die redenatie nou nooit hoor.) Wat is het verschil? Waarom vinden zoveel mensen als het op eten aankomt het ineens een mening en zetten ze bij andere dingen niet zoveel vraagtekens?

@ Hammy, tuurlijk hebben ze geen kinderen als proefkonijn gebruikt :confused:. Ze hebben wel in verschillende landen kinderen gevolgd. En nee niet alleen in derdewereldlanden en ook niet alleen bv-kinderen, dat heeft met die darmen niets te maken. En waarom ze het nu wel weten en vroeger niet? Omdat ze het onderzocht hebben en eerder dat niet gedaan hebben.

En ook is er gekeken naar overgewicht. Het blijkt dat kinderen die kv hebben gekregen vaker overgewicht hebben dan kinderen die bv krijgen. Daarom lees je de laatste weken in de kranten ook steeds dat bv belangrijk om al jong overgewicht tegen te gaan.

7. littlestar

littlestar Actief lid

6 dec 2007
    116
    14
    18
    wat een gezeur.... :)

ik heb nog eens goed op mn zoontje gelet maar ik denk niet dat hij er al aan toe is....hij zit sowieso nog steeds op 5,5/6 flessen dus misschien moet ik dat eerst afbouwen.

8. patricia26

30 okt 2006
    24
    0
    0
    Zuid Holland
    Ook ik heb me niet altijd aan de boekjes gehouden hoor, en nog steeds niet. Gewoon goed naar je kindje kijken en als je denkt dat hij/zij er aan toe is gewoon wat geven.

Toen mijn dochter 4 maanden was ben ik begonnen met het geven van hapjes. Eerst halve potjes. De ene dag groente, de andere dag fruit. Ze zat toen ook nog op 5, soms wel 6 flessen.
    Toen ze 5 maanden was kreeg ze elke dag fruit in de ochtend, en om de dag groente in de avond. Nu krijgt ze sinds en week elke dag fruite en elke dag groente. Ze eet altijd een heel potje leeg. En daarbij drinkt ze ook nog 4 flessen Forte voeding en voordat ze gaat slapen een fles pap.

Het ligt er denk ik ook wel een beetj eaan hoeveel je kindje kan hebbe. Als je een (te) zwaar kind hebt moet je misschien wel eerst proberen om de flessen af te bouwen naar 3 a 4.

Op mijn Cb waren ze het ook niet eens dat ik met 4 maanden al begon, maar ik heb het toch gedaan. Vorige week op de controle zeiden ze me dat het juist weer wel goed was geweest, omdat ze nu goed op gewicht zit. Ze was altijd wat aan de kleine kant.

Liefs, Patricia

9. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Het advies voor bijvoeding is inderdaad 6 maanden is, maar dat is volgens mij vooral voor kinderen die borstvoeding krijgen en/of een risicogroep zijn voor (voedsel-)allergieklachten.
    Anders zou je vanaf 4 maanden best rustig kunnen beginnen, maar dat is dan echt wel de ondergrens.
    Ik vind persoonlijk 2 a 3 maanden toch wel erg jong.

Daarnaast beginnen de meeste huid-, inhalatie- en allergieklachten pas met 3 a 4 maanden, dus weet je met 2 maanden nog niet of je kindje een risicigroep is of gaat zijn. Het gaat dan nu misschien wel goed, maar straks kan de ellende alsnog nog komen!

Met 2 a 3 maanden had ik ook wel het idee dat mijn zoontje eraan toe was aan bijvoeding, maar ik wilde in ieder geval toch wel tot 4 maanden wachten, ook al keek ik er erg naar uit.
    Met 3,5 maand kreeg hij ineens klachtjes, zoals dunne ontlasting, meer spugen en vaak hoesten, waardoor ze nu aan een koemelkallergie denken. Dat had ik dus een maand ervoor niet aan zien komen!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als mama, papa, opa, oma, oom, tante, broer of zus last heeft van: astma, eczeem, hooikoorts, darmklachten, luchtwegklachten, contactallergie, voedselallergie, inhalatieallergie dan zit een kindje al in een risico. Daarnaast ontwikkeld 10-15% van alle kinderen die NIET in de risicogroep zitten een allergie tijdens het eerste levensjaar.

Je moet dus wel heel zeker van je genen zijn wil je met 4 maanden of eerder risicovrij bijvoeden.

11. evon

evon Actief lid

18 mei 2006
    432
    0
    0
    Den-Haag!
    Ik ben zelf bij 6 maanden begonnen met fruit&groenten..

Ik vond laatst nog wat interessants;

Dit is een conclusie na een groot onderzoek, zie hier;

http://pediatrics.aappublications.org/c ... /121/1/e44

(american academy of pediatrics)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.391
    113
    @evon: dat ik ook wat onze ka zei. Volgens hem was het achterhaald en is het waarschijnlijk een verwaarloosbaar percentage dat daadwerkelijk een voedselallergie oploopt, ook als er aanleg is voor allergie.

13. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Toevallig was er laatst een hele special op tv over dat er veel te snel allergieen worden geconstateerd. Ze zijn nu bezig met het afnemen van nieuwe testen. Daaruit is gebleken dat kinderen die eerst een allergie hadden het helemaal niet hadden. Ook vertelden ze daar dat je gerust vanaf 4 maanden kunt beginnen met een fruit of groentehapje.

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    zoals het met veel andere (medische) dingen is, is het ook wat betreft het bijvoeden dat medici verschillende meningen opdoen wat dat betreft...

de 1 zal zeggen dat het best wel kan, de ander (die striks volgens de regels leeft) zal zeggen dat je het niet moet doen en misschien wel niet mag doen etc etc....

elk kind is anders en er kan niet van te voren zelfs niet achteraf worden gezegd dat als een kind een allergie blijkt te hebben of dat door het eten komt..of juist niet door het eten...

ik ben van mening dat hoe mijn ouders en hun ouders etc etc hun kinderen gevoed hebben, zij dat prima gedaan hebben....en tegenwoordig hebben kinderen veel vaker allergieën dan dat ze dat vroeger hadden...raar he...terwijl er men toendertijd veel vroeger begon met "bij"voeden...toen aten de kinderen al veel vlugger met de pot mee dan tegenwoordig...

toen had men niet te maken met dat kinderen steeds vaker overgewicht hadden in tegenstelling tot heden... :(

iedereen moet datgene doen wat hem of haar goeddunkt...mijn kinderen krijgen net als dat ik dat vroeger kreeg vanaf pakweg 3 - 3,5 mnd voorzichtig aan fruit e.d. en dat zal ongetwijfeld ook dit keer zo gaan...

ik begrijp dat darmpjes tijd nodig hebben om "te rijpen" en dat je kinderen niet zo ineens een pot fruit of groente of wat dan ook voor kunt zetten, alles gaat met kleine beetjes elke dag een paar hapjes...

ik zie het eigenlijk een beetje net als wbt vaccinaties juist doordat je die ziektekiemen (beperkt) ingespoten krijgt wordt je lichaam sterker en zal je niet direct geveld worden (of erger) op het moment dat je een of andere ziekte krijgt als je niet gevaccineerd zou zijn...

wat ik ook vaak zie en dan reageer ik even op iets wat dirksmama wel eens verteld...overal wordt gezegd dat je beter door kunt gaan met opvolgmelk e.d. en niet over moet gaan op gewone melk...daar zijn ook richtlijnen voor...waarom zie ik wel vaak dat je moeders adviseerd om over te gaan op gewone (vette) melk ipv door te gaan met opvolgmelk???dat wordt toch ok niet geadviseerd of ben ik nou gek?? (kan hoor)

daarmee bedoel ik enkel wat is het verschil als je als moeder zijnde die richtlijnen niet volgt wbt het geven van gewone melk of poedermelk en wel waar het op het wel of niet vroeger geven van bijvoeding jonger dan 4-6 mnd?

anyway...kleine van mij krijgt nu sinds kort s'avonds 3 lepels nutrix door de laatste fles heen, en ze doet het net als haar grote broer en zus er ontzettend goed op... ;)

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga met 6 maanden beginnen met bijvoeden, eerder heeft ze het niet nodig. Waarom zou je het eerder doen vraag ik me eigenlijk af?

16. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Dit was mijn reden om eerder te beginnen. Er zijn voor -en tegenstanders voor bijvoeding vanaf 4 maanden. Maar het kan mij niks schelen. Het heeft mijn dochter goed gedaan.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij zijn degenen die eerder beginnen met bijvoeden dan 6 maanden degenen die flesvoeding geven. Omdat de baby's dan honger hebben en ze niet meer flesvoeding mogen krijgen. Met borstvoeding heb je dat probleem niet, daarvan mogen ze zoveel krijgen als ze willen. En dan is bijvoeding dus niet nodig.
    Maar volgens mij beginnen de meesten al vroeg met bijvoeden omdat ze het zelf zo leuk vinden, niet omdat de baby's het zo nodig hebben/leuk vinden.

18. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    snoopy; ik gaf ook borstvoeding en ben daarna ook begonnen met fruit. onzin dat alleen flesvoeding mamma's bijvoeding geven.

19. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Mijn dochter zat bijlange na niet aan de maximum hoeveelheid fv. Dat was het probleem helemaal niet.

Die zin dat moeders beginnen met bijvoeden omdat ze het zelf zo leuk vinden vind ik onzin. Mijn dochter was wel degelijk aan bijvoeding toe. Ze hapte ook goed van de lepel af. Zij was er zelf erg aan toe. Brood echter hebben we lang moeten uitstellen omdat zij daar blijkbaar nog niet aan toe was. Ze was ruim acht maanden voor dat een beetje begon te gaan. Dat heb ik ook niet gepusht, maar heb haar laten aangeven wanneer ze wat verder wilde gaan.

Ik denk dat er een andere reden is waarom veel moeders die FV geven eerder zouden beginnen met bijvoeding, net zoals sommige BV moeders dat doen, maar dat is een ander verhaal. Laten we die weg nu maar niet inslaan.
    :)

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.391
    113
    @snoopy: wij zijn net begonnen en echt niet omdat ik dat zo leuk vond hoor. Wilde eigenlijk wachten tot 6 maanden, maar de ka zei dat dat nergens voor nodig was. Zijn eerder begonnen omdat jesper niet genoeg meer had aan alleen zijn flesjes, hij zit al sinds hij 2 maanden is aan de max. Hij woog al 5 kilo bij de geboorte, dus zo raar is het ook niet. Iemand die groter is heeft ook meer nodig dan een kleiner iemand in het algemeen.

Deel Deze Pagina