Maar hoe weet je dan zo zeker dat je kindje eraan toe is? Eva hapt de vitaminedruppels ook netjes van een lepeltje, dat zal ze met een fruithapje ook wel doen. Maar daar is ze dus nog niet aan toe. Suus, Jesper is over een paar weken 6 maanden, dat is toch wel wat anders dan 4 of zelfs 3 maanden, zeker gezien zijn gewicht. Eva is ook redelijk zwaar maar omdat ik borstvoeding geef denk ik dat het geen probleem gaat geven.
@snoopy: dat ben ik met je eens, 3 maanden, begin 4 maanden vind ik ook te vroeg hoor. Ik denk idd dat we met bv ook makkelijker hadden gehad, want dat mogen ze onbeperkt hebben. Maar helaas.
Ik ben het met snoopy eens; ik denk dat het vooral zo is dat mama's het zelf zo leuken vinden ipv dat je kindje er echt aan toe is. Want hoe weet je dat je kindje eraan toe is? Ik denk dat dat vaak projectie is van je eigen wensen. Je kindje wil misschien wel 'meedoen' wanneer jij aan het eten bent, maar is dan met een leeg lepeltje net zo blij. En dan nog, al ben je er echt van overtuigd dat hij er aan toe is, dan vind ik nog dat je met je moedergevoel ervoor moet kiezen toch te wachten tot de darmen er klaar voor zijn. Die kunnen voor 6 maanden gewoon nog geen vast eten verwerken. Ik heb het al eens eerder gezegd hier; als je kind met 10 jaar aangeeft 'er aan toe te zijn' om een biertje te drinken, dan steekt je moeder gevoel daar toch ook een stokje voor? Dat zou zijn groei belemmeren en zijn lever kan de verwerking van alcohol nog absoluut niet aan! En vóór 6 maanden kunnen de darmen groente en fruit nog niet aan. Ik zie daar geen verschil tussen hoor! Uiteraard snap ik dat er soms echt medische redenen om eerder te beginnen, dan wegen de voordelen op tegen de nadelen. En ik heb het ook niet over fruit geven met 5 1/2 maand hoor, op 2 weekjes komt het volgens mij niet aan.
En ik verbaas me trouwens dat deze vraag elke 2 weken terug schijnt te komen, de informatie die gevraagd wordt staat al tig keer op dit subforum. Zo krijgen we elke keer een herhaling van dezelfde discussie tussen dezelfde mensen. Ja, ik doe er ook aan mee, maar eigenlijk is het zonde om steeds dezelfde discussie te voeren.
Das grote onzin natuurlijk wat je schrijft ..kinderen die fv krijgen zijn vaak groter en zwaarder dan kinderen die bv krijgen tis niet voor niets dat kinderen die bv krijgen vaak de eerste periode meer afvallen dan kinderen die fv krijgen omdat van die kinderen bekend is wat de binnen krijgen en van bv gevoede kindjes niet, dus die opmerking slaat kant noch wal moet ik zeggen borstvoeding is veel lichter verteerbaar en het vult (lees voed) vaak lang niet zo als flesvoeding .feiten heb je hier meerdere malen kunnen lezen dat je je kindje in het begin vaak om de 1,5 2 uur aan moet leggen terwijl een kindje dat fv krijgt meestal genoeg heeft aan voedingen met tussenposes van 3-4 uur dus denk niet dat je het daar moet zoeken Wbt je opmerking over dat de meeste al vroeg beginnen met bijvoeden omdat ze het zo leuk vinden maar met het argument komen dat de kindjes het nodig hebben ja daar ben ik het wel met je over eens tenminste gezien vanuit mijn eigen oogpunt, ik kan niet spreken voor andere . Alleen dat niet zo zeer in de zin van het leuk vinden zoals je een film leuk vindt of wat dan ook, maar gewoon omdat het vroeger ook zo was, en omdat ik vroeger zelf ook zo opgegroeid ben dat heb ik simpelweg overgenomen van mijn moeder en mijn kinderen hebben daar gewoon baat bij gehad en wat mij verbaasd is dat sommige bij bijvoedingwaarschijnlijk direct al denken dat de kinderen dan minder flessen krijgen of wat dan ook? Hier krijgen ze gewoon tussen de flessen door als ze wat ouder zijn hapjes fruit soms een paar stukjes brood met smeerworst en thee .tegen de tijd dat de bijvoeding echt flessen gaat vervangen zijn ze hier ook vaak al echt tegen de 6 mnd tot die tijd houden ze gewoon hun standaard ritme (lees voeding) en krijgen ze gewoon wat extras . Wat dat betreft is het voor mij niet zo zeer dat ik denk dat mijn kleine het nodig heeft maar meer omdat het voor mijn gevoel gewoon zo hoort (goed is) .en daarin verschilt men natuurlijk altijd van mening omdat iedereen anders is en ook anders is opgevoed en dingen heeft meegenomen van zijn of haar opvoeding . Gr.smoekie
Sorry, maar dat klopt absoluut niet, en wordt ook gelogenstraft als je de algemene en de borstvoedingscurves naast elkaar legt. In het begin groeien kinderen die borstvoeding krijgen exponentioneel harder, waarna er rond 4 maanden een afvlakking in de groei komt. Bij een goed borstvoedingsbeleid hoeft een baby de eerste dagen zelfs helemaal niet af te vallen! Na 4 maanden zie je inderdaad dat kinderen die kunstvoeding krijgen forser worden dan hun kameraadjes die moedermelk krijgen. De reden daarvan ligt in het feit dat pas na 4 maanden de ingewanden echt efficient met kunstvoeding kunnen omgaan. En dat is meteen ook de reden dat veel babietjes die flesvoeding krijgen rond die tijd ook wat minder willen gaan drinken. Ze halen meer voedingsstoffen uit hun fles, waardoor ze met minder toekunnen.
Mee eens, ik denk er hetzelfde over. In mijn omgeving zie ik ook dat er al vroeg hapjes tussen de flessen door worden gegeven omdat de kindjes dan volgens hun honger hebben en het nog geen tijd is voor een nieuwe fles. En dat er vroeger anders gehandeld werd heb ik zelf geen boodschap aan, ik ga uit van wat ik nu weet en wat er nu bekend is over voeding, en dat zal ik ook bij een eventueel volgend kindje doen. Tuurlijk deden ze het vroeger anders, maar toen had je bijvoorbeeld ook nog geen kindjes met koemelkallergie, maar dan had je gewoon een lastige/huilbaby die vaak veel spuugde. Onder de 5 maanden bijvoeden vind ik veel te vroeg.
dus jullie conclusie; FV moeders zijn ontaarde moeders geen BV en dan ook nog bijvoeding in onrijpe darmpjes haha
Wat ben ik blij dat ik gewoon borstvoeding geef (als ik alle berichten zo eens lees). Als Arend honger heeft krijgt hij gewoon melk van mij. En wij zijn pas vanaf 6 maanden begonnen met bijvoeden. Geen problemen en moeilijkheden op deze manier. Ik hoefde zo ook niet te twijfelen of ik wat zou bijvoeden of niet.
en zo heeft iedereen zijn eigen mening om iets wel of niet te doen ongeacht of jenou bv of de fles geeft, want dat doet er volgens mij totaal niet toe wanneer iemand begint met "bijvoeden"... hoe dan ook..degene die zijn kind geen bijvoeding geeft tot 6 mnd - 12 mnd...alle respect hoor dat is ieder voor zich...datzelfde geld mijn inziens ook voor moeders die om welke reden dan ook (al vinden ze het leuk, al denken ze dat hun kind er aan toe is of wat dan ook) hun kind voor de 6 mnd bijvoeding geven... dat vrouwen geen boodschap hebben aan hoe het vroeger was, ook alle respect, ik heb dat wel en dat heeft ongetwijfeld te maken met dat ik van mening ben dat er veel dingen zijn die vroeger gewoon veel beter waren... al die rare dingen van tegenwoordig had je vroeger niet tegenwoordig moet je je kinderen bijna voor van alles afschermen...omdat men anders bang is dat ze ziek worden of wat dan ook...men denkt er nooit aan (heb ik het vermoeden) dat wanneer je kind ziek wordt zijn of haar immuunsysteem wel verbeterd en het tegen meerdere dingen bestand zal zijn en sterker zal zijn, dan wanneer je je kind weert uit bepaalde situaties uit angst dat het ziek wordt... op het moment dat het kind dan daadwerkelijk eens een keer iets te pakken heeft, is het soms bijna op sterven na dood 1 voorbeeld...een kind wat op gezette tijden zijn of haar eten krijgt, op gezette tijden waar je bijna de klok op gelijk kunt zetten naar bed gaat e.d. en je dit volhoud ongeacht waar je bent, dus dat je om die reden naar huis gaat, of op vakantie teruggaat naar je kamer omdat het bedtijd is voor de kleine... laat er dan maar 1 overwacht iets gebeuren waardoor de kleine niet "op tijd" zijn of haar eten krijgt, of niet op tijd op bed ligt en het huis is te klein.... wij (hier thuis) zijn daarin gewoon veel makkelijker als er onverhoopt onderweg iets gebeurd kan ik ten alle tijde (straks) waar ik ook ben wel aan een potje-broodje of iets dergelijks komen als het nodig is, de kleine zal geen moord en brand schreeuwen als zijn 'etenstijd"voorbij is of als het "bedtijd" is... zo heb ik het met de andere 2 gedaan, zo doe ik het met deze 3e ook, en zo deden mijn ouders het met ons, en voor ons pakt dat goed uit en zijn we allen grote gezonde kinderen geworden en voor degene die voor een andere aanpak kiezen..tja iedereen is simpelweg anders...en gelukkig maar zeg...stel je voor dat we het allemaal eens zouden zijn, wat zou het dan saai worden zeg...
Ja, cookie, dat voordeel heb je gewoon als bv-mama. IK heb het ook hoor, zelfs met ruim 9 maanden, hup tiet erin en drinken maar, die peer moet maar even wachten.
die beredenering snap ik niet hoor? waarom zou je dat "voordeel" alleen hebben als bv gevende mama? de reden dat iemand wel of niet begint met "bijvoeden" staat los van het feit of ze wel of geen bv geven... zowel de fles gevende moeder als de bv gevende moeder hebben hun eigen redenen om met bijvoeden te beginnen en dat jullie er voor de 6 of 12 mnd niet aan willen is jullie goed recht, net zo goed als dat zij dat ook hebben... maar kom niet met van die beredeneringen aan als dat alleen fles gevende moeders hun kinderen vroegtijdig bijvoeden..
Ik ga met jou niet in conclaaf smoekie, ik heb mijn motivatie en jij de jouwe, laten we het daar bij laten.
Pffff.... hoe is dat van een 'wanneer starten met bijvoeding' vraag veranderd in een 'borstvoeding/flesvoeding' topic? Niels krijgt flesvoeding maar ik ga ook beginnen met bijvoeding als hij zes maanden is. Heeft dus niks te maken met fles/borstvoeding, maar ik doe dat gewoon omdat ze het vanaf eerder afraden. Als er mensen zijn die wel eerder beginnen moeten ze het toch zelf weten, je weet de rede niet & eigenlijk is dat ook niet zo heel belangrijk.
zo makkelijk als bv mama's de borst geven zo gemakkelijk geef ik mijn jongen een fles. prima iedereen zijn ding! onze boef krijgt al vanaf 4 maanden fruit en groente en dat gaat prima, ik wist toen niet eens dat bijvoeding pas vanaf 6 maanden werd aangeraden en ik dacht dat het gewoon vanaf 4 maanden mocht. dus ben ik het toen gewoon gaan proberen. en nee dus niet omdat ik het geweldig leuk vind, tuurlijk vind ik het wel leuk om te doen eerlijk is eerlijk maar dat is zeker niet de reden! als ik had gemerkt dat hij krampjes zou krijgen, het niet lekker zou vinden of andere reacties zou vertonen dan zou ik ermee wachten maar het gaat nu hartstikke goed dus waarom niet? snap niet dat dit iedere keer op een discussie uit moet lopen. als iedereen nu gewoon zijn ding doet en dat van een ander respecteert. geeft iemand de borst en zij vind dit geweldig, nou fantastisch. ik geef de fles en ik vind het een superoplossing, nou ook goed toch? en als iemand tot 6 maanden wacht met voeding of eerder begint dat moet diegene dan toch zelf weten? we willen allemaal het beste voor onze kleintjes en daar handelen we allemaal op onze eigen manier na. joyce
Ik geef zelf flesvoeding, maar snap de redenatie wel hoor. Jesper krijgt nu sinds een weekje bijvoeding, wilde eerst wachten tot 6 maanden, maar hij heeft al een tijdje niet meer genoeg aan de flesvoeding en zit al sinds 2 maanden aan de max. Toen in overleg met ka begonnen met bijvoeding. Wat jingels volgens mij bedoelt is dat als kindje hongerig is en al aan de max zit eerder naar bijvoeding gaat als met bv, omdat je dat gewoon onbeperkt mag geven. @jingels: of bedoelde je het anders?
Ik ga het geven wanneer ik denk dat Nathan eraan toe is. Op dit moment heb ik dat idee niet. Hij is tevreden met zijn 5 flessen. Nu is het wel een grote jongen (met 3.5 maand 7550 gram) en misschien dat ik over een paar weken het idee krijg dat hij niet meer genoeg heeft aan zijn flesjes. En nog iets, hoe ik denk te weten dat mijn kind eraan toe is? Gelukkig ken ik mijn kind langer dan vandaag. Ik kan hem lezen als een boek en weet wat hij nodig heeft. Het liefst ga ik hem vanaf 6 maanden via de Rapley methode bijvoeden. Echter, merk ik aan hem dat hij niet meer voldoende heeft aan zijn flesjes,dan gaan we iets anders proberen.
Smoekie, je hebt het nu eigenlijk alleen over de borstvoeding in de eerste week, nogal logisch dat baby's dan afvallen, de borstvoeding moet nog op gang komen. Dit heeft geloof ik weinig met het onderwerp bijvoeding te maken... Ik wilde alleen zeggen dat ik denk dat bij kunstvoeding eerder wordt bijgevoed omdat er een limiet aan zit en dan moet je toch wat als je kindje honger heeft. En hier kan ik wel verder over uitwijden, maar dat is dan mijn eigen gevoel en daar ga ik anderen waarschijnlijk mee kwetsen en dat is niet mijn bedoeling . Ben het verder wel met je eens, ik kijk niemand er ook op aan maar ik vraag me serieus (en niet veroordelend) af waarom sommigen zo vroeg al met bijvoeden beginnen. En iedereen houdt iets anders aan en dan krijg je verschillen in mening en dus zo'n discussie onderwerp als deze . Sommige meningen/opvattingen begrijp ik niet, maar dat betekent niet dat ik ze veroordeel. Gewoon een verschil in inzicht.