wanneer nou eerste fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door mamamadelon, 10 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sjonge wat ben jij knap in conclusies trekken zeg!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Laat ik je even voorstellen aan mijn vader. 78 jaar. Zijn hele kindertijd huilbaby, huilkind, eczeem, darmklachten. Tot hij in de hongerwinter geen melk meer kon krijgen.

Nu nog steeds fiks allergisch. Vroeger had je even goed allergieen, alleen WIST men het toen niet. Toen was een kind gewoon lastig, huilerig, koliekerig, of het ging gewoon dood (wat dus bijna gebeurd is met mijn vader als baby, omdat hij eigenlijk gewoon doodziek werd van de koemelk).

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik heb het niet over de 1e week alleen maar over de eerste paar maanden (googlen levert wat dat betreft wel op wat ik bedoel)…..

Zou kunnen dat sommige eerder aan bijvoeden beginnen wanneer men aan een “limiet” zit maar dat is zowieso bij mij niet de reden dat ik het gedaan heb, en ook dit keer weer doe….daarbij zie ik in de vele reacties die ik in de loop der tijd dat ik hier zit, geen verschil van vrouwen die bv geven of de fles geven van wanneer zij beginnen met bijvoeden…

Denk dat dat zo’n beetje wel fifty-fifty is dat zowel bv gevende moeders als fles gevende moeders om hun eigen reden (vroeger) beginnen met bijvoeden…

Wat ik al zei waarom ik niet volgens de “regels” mijn kinderen voed, is omdat ik vindt dat mijn ouders het prima hebben gedaan, zo ook mijn broers en zus, en de rest van de familie en ja ook ik met mijn 2 oudste en ze er grote gezonde sterke kinderen van zijn geworden…

Ik ben misschien wat dat betreft een beetje “anti” regel…dat ik af en toe nekharen krijg van wat men nu weer “verzonnen” heeft (en dan doel ik niet alleen maar op voeding maar met zoveel dingen) …..

Iedereen heeft zijn eigen inzicht in dingen en zo ook wbt het eten geven van de kleine… ;)

Kan best zijn Dirksmama en tis kut voor je vader geweest dat hij dat heeft gehad, maar als men gaat beginnen over “eigen” ervaringen tja dan kan ik wel begrijpen dat je ergens een affectie tegen hebt, maar zoals jij met jouw vader daar ervaringen mee hebt gehad (wat dus niets te maken heeft gehad met bijvoeden maar puur met koemelkallergie)

Ik heb alleen maar goede ervaringen ondervonden met het bijvoeden van mijn kinderen, daarvoor hoef ik enkel alleen maar naar mezelf en mijn eigen kinderen te kijken dus tja als je dan kijkt naar de negatieve of positieve ervaringen zeg ik jammer voor jouw vader dat dat zo is geweest, maar dat heeft niets te maken gehad met het bijvoeden en doet er in mijn ogen dan ook niet toe….

Er worden constant onderzoeken gedaan en vaak komen ze na jaren weer terug op uitslagen van eerder gedane onderzoeken dat ik me in grote lijnen meer aan mijn moeder optrek dan aan de onderzoeken die men doet….9 van de 10 x weet mijn moeder al te vertellen wat iets is en wordt dat 10 van de 10 x later bevestigd door de ha…

Dus tja hoe het ook zij, nogmaals ieder zijn eigen reden om wel of geen bijvoeding te geven voor men aan de leeftijd zit dat het “mag” …

Het ene kind is nou eenmaal vattelijker voor bepaalde dingen dan het andere kind en dat staat los van het feit of ze al dan niet eerder bijvoeding hebben gekregen of niet…

Ik ben gewoon van mening dat niemand zich zou hoeven te verantwoorden wanneer ze willen beginnen met bijvoeden net zo goed als men dat niet hoeft te doen wanneer zij er niet voor kiezen en kinderen tot 12 maanden (of nog langer) puur en alleen aan de borst houden, terwijl er ook wat dat betreft onderzoeken die zijn gedaan dat men adviseert om ook wanneer je bv geeft vanaf 6 mnd te beginnen met het introduceren van bijvoeding…zoals ook gebeurd met fv.

Daar trekt men zich toch ook niet altijd wat van aan? ;)

4. HammyQ

HammyQ Actief lid

8 jun 2007
    115
    0
    0
    En daarom zie ik dus steeds meer bv-baby's in m'n omgeving en die zijn tonnetje rond. Lekker sabbelen op mama's "vette" melk en later moet dat babyvet er ook nog weer af.

Die bv-mama's: blijven jullie geven voor je kind...of omdat je het zelf leuker vind?

Fv heeft een limiet dus je weet precies wat er in gaat en kun je kind niet overvoeren. Bv zit geen metertje op dus die kleine blijft maar drinken, maagje groter etc. Wordt later een grote eter en de omgeving maar klagen over overgewicht. Als men eerlijk zou aangeven dat overgewicht wel degelijk met bv te maken kan hebben dan gooien ze hun eigen glazen in en zou niemand meer bv geven.

Ik heb geen volledige bv kunnen geven maar ik moet zeggen dat ik meer genoot van m'n dochter toen ik de fles gaf dan het "gehannes" met de borst.
    Als ik ook zie hoe ze met vol enthousiasme nu een half potje wortelen naar binnen schuift en nog gezellig met de lepel speelt dan zegt mijn moedergevoel dat ik er goed aan gedaan heb om haar met ietsje meer dan 5mnd te laten proeven van een groentehapje. Hier raad het cb aan met 5mnd rustig een paar hapjes te geven als het werkelijk zo slecht is zouden ze dat niet doen.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dit klopt van geen meter.

Bv verkleint juist de kans op overgewicht. Omdat kinderen leren te stoppen als ze genoeg hebben. Ze worden juist geen grote eters.
    Juist de maagjes van kv kinderen worden opgerekt door de abnormaal grote hoeveelheden die er in 1x ingestopt worden.

En met kv kun je je kind prima overvoeren hoor. Hoe vaak er niet een schepje extra wordt gegeven oid.

En ja ik geef bv voor mijn kind, voor zijn gezondheid. Ik probeer voor hem de 2 jaar te halen, en zeker niet voor mijn eigen lol.

6. HammyQ

HammyQ Actief lid

8 jun 2007
    115
    0
    0
    Fv kinderen kunnen evengoed aangeven als ze genoeg hebben hoor. Onze meid hoefde je echt niet meer te geven dan dat ze zelf wilde.

7. patricia26

30 okt 2006
    24
    0
    0
    Zuid Holland
    Is het volledig met smoekie eens!

8. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Als ik nou de vraag van de ts weer eens lees, dan denk ik: krijgt niet iedereen van het cb een folder met daarin de voedingsadviezen? Wij hebben die nl wel gehad en dat is best handig als je voor de eerste keer moeder wordt.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat slaat echt nergens op. Als er EEN eerste stap voor het voorkomen van obesitas in de rest van het leven is, dan is het borstvoeding.

FV heeft een limiet. Daardoor weet je nooit of je kindje nou genoeg, te weinig of te veel krijgt.

10. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja dat weet ik. Ik zeg ook niet dat het altijd zo is. Maar jij stelt dat het helemaal niet kan met kv en dat is niet waar.
    En dat bv overgewicht in de hand werd en dat klopt ook helemaal niet.

Prima dat je geen bv wilt geven, maar ga er geen onzin over verkondigen alsjeblieft.

11. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tuurlijk iedereen krijgt verschillende foldertjes boekjes e.d. mee en daar kun je de richtlijnen in lezen die ze hanteren...en het is aan jou als moeder(in spé) zijnde wat je daarvan meeneemt in de opvoeding van je kind...

ik houd me in grote "lijnen" aan wat er in boekjes beschreven staat hoor, maar zoals het voor het cb geld dat over welk cb je het ook hebt, elk cb andere adviezen geeft aan de hand van onderzoeken, zo is het ook met de onderzoeken...de 1e medici hanteerd wel de uitslag van een bepaald onderzoek, terwijl de andere medici het er weer niet mee eens is...zo is dat met alles...

er zijn onderzoeken die aantonen wat bv gevende moeders altijd prediken dat het goed is voor het kind staat buiten kijf dat ff ter zijde...

maar dat het geen overgewicht zou tegen gaan, dat kindjes van bv minder vattelijks zouden zijn voor ziektes en zij zouden o.a. ook een hoger iq hebben e.d....

wdb zijn er ook weer onderzoeken gedaan die daar weer geen link tussen leggen en waarvan men gewoon "eerlijk" zegt dat het wbt iq zo is dat dat wel ontwikkeld moet worden en dat dat gezinsafhankelijk is en vaak zie je dat pas terug bij kinderen uit de wat meer welgestelde families...

wbt ziektes ongeacht bv of fv het ligt aan het kind zelf (genen e.d.) of het wel of niet ergens vattelijk voor is of het misschien een zorgenkindje zal zijn...

overgewicht vindt je zowel onder bv gevoede kindjes en fles gevoede kindjes...bij bv omdat men de kinderen maar net zo lang laten drinken als het kind aangeeft, en het is niet vanzelfsprekend dat een kind altijd maar stopt als het genoeg heeft...de meeste kinderen zullen idd stoppen als ze vol zijn net zo goed als dat zo is bij kindjes die de fles krijgen...
    als die meid van mij genoeg heeft duwt ze direct de speen eruit en hoef ik niet eens proberen meer te geven, dus ook dat is weer afhankelijk van de moeder...daar waar ik stop, zal een ander misschien proberen toch dat "laatste restje" erin te willen duwen omdat ze denkt dat het kind anders niet genoeg krijgt...

bv kindjes krijgen de borst als ze honger hebben maar ook als troost..geef het een speen en het is ook stil

dus voor beide kanten blijft er wat te zeggen, waarmee ik dus ook automatisch weer terugkom op wat er al verteld is, en dat is dat aan beide kanten voordelen zitten aan zowel bv als fv en het zou mooi zijn als dat eens erkend werd dan zouden deze discussies ook niet steeds terug hoeven te komen...

laat een ander lekker iets van die "richtlijnen" afwijken omdat ze dat willen en dat hun gevoel ze zegt dat het zo goed is, en laat de ander lekker die strakke regels volgens als zij zich daar goed bij voelen... :D

men kan wel voorbeelden gaan aanhalen van kinderen uit de omgeving die een of andere allergie hebben "ontwikkeld"omdat ze "vroegtijdig" bijvoeding kregen, maar zo kan een ander weer aankomen met voorbeelden van kinderen die netjes alles volgens de regels hebben gekregen, bv - geen vroegtijdige bijvoeding e.d. maar ziekenhuis in en uit lopen...het is gewoonweg niet altijd met zekerheid te zeggen waarom het ene kind wel een allergie of wat anders krijgt en het andere kind niet...

gr.smoekie

12. HammyQ

HammyQ Actief lid

8 jun 2007
    115
    0
    0
    Je leest niet goed, ik wilde heel graag BV geven maar KON niet. Maar de woorden 'niet kunnen' schijnen in het bv woordenboek dezelfde betekenis te hebben als 'niet willen'.

Wat ik in m'n eerdere post gezegd heb is gebasseerd op eigen ervaring en wat ik in mijn omgeving zie. Wat de geleerde er allemaal van vinden moeten zij weten.

Ben het met smoekie eens dat er van beide kanten voordelen zijn en erkenning ervan een hoop zal oplossen.

13. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Mijn vader was zwaar astma-patient, en ik heb nergens last van, ook al kreeg ik ook al rond 4 maand bijvoeding..
    Ieder moet zelf weten wat ie doet, maar ik vind wel dat ieders keuze gerespecteerd moet worden. geloof dat de start van dit topic niet om een preek ging..

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat ervaringen wat bijvoeden betreft.
    Wat gaven jullie als eerste?
    Zijn er kids die veel krampjes hadden die toch al vroeg bijvoeding kregen en zoja, hoe ging dat?
    Hoe reageerden de kids wat ontlasting betreft?

Groetjes Chris

14. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Ik gaf als eerste (Simon was overigens 4 maanden) worteltjes. De eerste paar snapte hij nog niet goed hoe hij van een lepeltje moest eten, maar dat had hij binnen een paar dagen door! Op het KDV kreeg hij peer en banaan, thuis ben ik na een aantal dagen worteltjes sperziebonen gaan geven. Ging allemaal prima, hij heeft nog nooit krampjes oid gehad. Ontlasting werd wel anders, soms wat kleurrijker :) en het stinkt meer :(.
    Inmiddels eet-ie prima, 's ochtends fruit en 's middags groente/aardappelen met soms vlees. Hartstikke goed dus!

15. patricia26

30 okt 2006
    24
    0
    0
    Zuid Holland
    Euhm ja, hier eigenlijk precies hetzelfde als bij Simon.

Wat kan die poep nu stinken he? Haha...

Liefs, Patricia

16. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Ook vaker ontlasting dan? Of juist minder vaak? Mijn mannetje heeft er nu soms wel moeite mee, dus iets soepeler zou wel fijn zijn (dan neem ik de stank wel op de koop toe :) )

17. patricia26

30 okt 2006
    24
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn dochter juist vaker.. Maar toen ze nog geen bijvoeding kreeg had ze er ook geen moeite mee, maar wel maar 1 keer per dag. Nu is het met gemak 3 x.

18. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Inderdaad, sinds de bijvoeding heeft Simon regelmatig 2/3 poepluiers op een dag, voorheen meestal 1! En de poep kan inderdaad enórm stinken... ;)

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.401
    113
    Hier ook zeker meer poepluiers en ze stinken idd ook meer.

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hier beide andere keren begonnen met een paar hapjes fruit(potje) en dat langzaam opgevoerd naar broodje met smeerworst en thee en groentes...

kids hebben nooit ergens last van gehad eerlijk gezegd...

tis gewoon per kind afhankelijk het ene kind krijgt er last van en moet je stoppen daar waar het andere kind ( het meerendeel van de kinderen) nergens last van hebben...

Deel Deze Pagina