speelvriendjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door loesje1982, 7 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    mn dochter is 2, en vind andere kindjes helemaal geweldig.

de 3 jongste kinderen van de overburen zijn 9,7 en 5 en komen regelmatig even langs.

nu erger ik me zeer regelmatig aan de jongste 2, maar ik weet niet of dit terecht is, of dat ze gewoon zijn zoals kindjes van 7 en 5 zijn.

er wordt namelijk nogal ruw met dochter's speelgoed omgegaan, loopfietsje pakken zodra dochter haar kontje 1 cm van t zadel licht, en dan vervolgens rondscheuren en de fiets op de grond gooien om vervolgens te gaan schommelen. hard schreeuwen hoe dochter nu weer aan n step komt, en dat ze echt veeeeeeel meeeeeer speelgoed heeft dan hen, en dat dat niet eerlijk is. er wordt gegooit met zand uit de zandbak, keihard meppen tegen de babygym van zoontje, zodat de figuurtjes tegen de bovenkant slaan.

ze vragen om snoepjes, ijsjes, drinken maar dan wel: 'ik wil...'

ik hou me vaak in, want wil niet de chaggie overbuurvrouw zijn, maar welke regels gelden er nu bij jullie als er kindjes komen spelen?

ook een ergernisje: ze hebben 3x gevraagd of ze op dochters verjaardag mochten komen, waarop ik op een gegeven moment heb ingestemd, vervolgens komt mama mee (zie ik anders nooit) kindjes gillen en rennen en graaien in de chipsbak, blazen de kaarsjes uit voordat dochter de kans had.
    en dan zijn ze zelf binnen 1,5maand alle drie jarig, vieren het op 1 dag samen, maar niemand die even komt vragen of dochter ook een stukje taart komt eten..... ( arme kind stond aan t hek 'hallo kindjes' te roepen en wilde dolgraag meespelen die dag).

dus.... heb ik recht van spreken of moet ik t allemaal wat losser zien en hoort t gewoon bij de iets oudere kindjes?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tja ik denk beide wel.. zoals jij beschrijft komen ze ook wel brutaal over maar denk dat het er ook wel een beetje bij hoort. Ik had ook echt niet ingestemd dat ze op je dochters verjaardag mochten komen, sowieso zijn ze gewoon te oud voor een peuterverjaardag en blijkbaar stond je er zelf ook niet zo achter. Andersom snap ik ook wel dat ze met leeftijdsgenootjes niet zo op een peuter zitten te wachten op hun feestje.

Ik zou wat strenger optreden, bij meppen, asociaal gedrag etc aanspreken en anders gewoon naar huis toe sturen.

3. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik heb ingestemd met die verjaardag omdat mn dochter het wel erg leuk vind als er andere kindjes komen, en ze is het enige kleine kindje in de familie. ik stond er zelf niet zo achter, maar ja, echt nee zeggen vond ik ook zo hard.

bij hun verjaardag waren er kindjes in de leeftijd van 1 tot 15, maar goed. de volgende verjaardag pakken we dat even anders aan en kunnen ze een andere dag even een stukje taart komen eten.

naar huis sturen doe ik soms, maar dan krijg ik vooral van de jongste een grote mond en hij schreeuwt. pfff moeilijk, ik wil namelijk niet de boze heks zijn, en dochter vind t leuk als er iemand komt spelen

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Boze heks ben je niet hoor.. Ik heb het zelf ook weleens dat hier een mannetje van verderop komt spelen. Hij is de enige thuis en nogal druk en wanneer hij hier komt veroorzaakt dat echt een hele wervelstorm in huis, mn middelste mag niet mee doen, hij houdt geen rekening met de jongste dus rent hem omver en mn dochter zet ook opeens een grote bek op dus langer dan een uur duurt het spelen hier dan ook meestal niet met hem. Moeder snapte dit eerst ook niet tot ze hier eens aan de deur stond.

Ik denk ook dat ze wel heel goed aanvoelen dat jij niet te streng wilt optreden tegen ze en het er daarom van nemen.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik heb ook in zo'n situatie gezeten. Omdat onze zoon autistisch is miste hij vaak de aansluiting met andere kindjes. Ik was dan gewoon zo blij als er toch een buurjongentje kwam spelen dat ik daarvan veel meer accepteerde dan van mijn eigen kinderen.

Resultaat was een overprikkelde zoon en een kamer/tuin waarin een bom geexplodeerd leek.

Ik behandel ze nu net als mijn eigen kinderen, ze krijgen 1 waarschuwing waarin ik duidelijk vertel wat ze deden en dat ik dat niet hebben wil met meteen de concequentie erachteraan. Als je dat weer doet dan mag je vandaag niet meer bij ons binnen/ achter het huis spelen. De moeders van betreffende buurtkinderen weten dit en accepteren dit ook gewoon. (ja 1 moeder niet maar daar heb ik de *** aan).

6. adi

adi Niet meer actief

Maar kinderen van 9, 7 en 5 zijn toch geen speelvriendjes van een peuter van 2? Zij spelen uberhaupt gewoon totaal anders, en als het jongens zijn gaat het zeker ruw aan toe.

Jouw kindje is nog te klein om echt samen te spelen, en begrijpt al niks van het spel van kleuters en bijna tieners.
    Zij komen waarschijnlijk bij jullie puur om even met ander speelgoed te spelen.

Ik zou leeftijdsgenootjes zoeken voor je kindje, en haar lekker op de psz doen zodat ze met peuters kan spelen.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier ook ene peuter (Nouja, kleuter inmiddels) die graag met oudere kindjes speelde...

Maar dat ging toch wel anders hoor... Scheelt wellicht dat het meisjes waren.. Maar die waren juist heel voorzichtig en zorgzaam.
    Spelletjes spelen, helpen met steppen etc...

Nu sinds ze op school zit komen hier ook weleens kinderen spelen..
    En de eerste 2 keer voelde ik me er zelf helemaal niet lekker bij en er werd allerlei gekkigheid uitgehaald en gezeurd.
    Nu net als pluk, mijn huis, mijn regels.

En eigenlijk is er slechts 1 meisje dat er tegen aan blijft schoppen en die hoeft dus voorlopig even niet meer te komen spelen.
    (Overigens meer omdat ze zich buitenshuis enorm misdragen had en Anne opstookte dat het juist heel leuk was en dat ze er best tegen mij over mocht liegen... DAT doen we dus echt niet. Z)

8. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    daar heb je gelijk in, maar ik kan ze toch niet wegsturen met de boodschap: jullie zijn te oud voor C.? ze kwamen hier al toen we nog helemaal geen kinderen hadden.

dochter zit nu ook 1 morgen per week in een soort peuterklasje (wonen in dld, dus gaat hier iets anders) en 1x in de 6 weken ontmoeten we de kindjes van mn zwangerschapsgym van toen.

misschien moet ik gewoon iets meer paal en perk stellen wat betreft het ruwe, dat ze dat maar bij leeftijdgenootjes of thuis doen.
    verder zijn er hier in de straat geen jongere kindjes en we wonen buiten het dorp.

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ga wat strenger worden denk ik maar.
    ze willen namelijk altijd ergens spelen waar ik niet ben, dus het liefst in de woonkamer achter de bank als ik aan t koken ben in de keuken. of buiten als ik zoon fles geef binnen.

10. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Inderdaad strenger worden. Ik heb hier ook wel eens wat oudere kinderen rondlopen. Meestal van de buren en soms een vriendinnetje daarvan wat er vaker komt. Het is mijn huis, dus mijn regels. Het zou ook raar zijn als zij meer mogen dan mijn eigen kinderen, dan is het einde zoek.

En als ik het te druk vind, stuur ik ze lekker naar huis. Maar meestal gaat het eigenlijk wel goed zo en vermaken de ouderen de jongste ook. Maar het moet wel voor alle partijen leuk blijven.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik ben hier ook strenger in geworden hoor.

Als ik zie dat mijn kinderen het niet meer leuk vinden dan gaan ze gewoon naar huis.
    Soms zijn er klasgenoten die verder weg wonen en dus door hun ouders opgehaald worden. Dan leg ik ook uit dat het helemaal niet erg is als ze even niet met elkaar spelen en vaak zit er dan 1 achter de computer en 1 achter de tablet.

Ik heb geleerd dat 2 uur toch wel echt de max is bij mijn zoon dus ik zorg er ook voor dat de speeldate niet langer duurt. Buurtkinderen die spontaan langkomen mik ik zo na een half uurtje naar buiten toe als ik merk dat het niet loopt.

Deel Deze Pagina