Wat verwachten van kdv ten aanzien van zindelijk worden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lili81, 5 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Ik ben benieuwd wat jullie vinden wat je van het kdv mag verwachten tav het zindelijk worden.

We zijn dik een week geleden begonnen met de zindelijkheidstrainingen van zoonlief (2 jr en 7 mnd oud). Vrijdagmiddag, toen hij terug kwam van het kdv hop de luier af! Het ging eigenlijk direct al vrij goed. Met name het plassen dan, dat geeft hij 90% van de tijd goed aan. Het poepen vond hij toch wel eng al deed hij af en toe toch wat op de wc. maar meestal begon hij nog in de onderbroek, riep dan dat hij moest poepen en eindigde zijn poepbeurt op de wc. Die zondag wilde hij ook 's nachts de luier af en ook dat gaat verbazingwekkend goed!!
    Afgelopen woensdag hebben mijn ouders opgepast en toen ging het niet zo goed, maar dat was volgens mij omdat ze hem buiten lieten spelen zonder een wc in de buurt. Hij plaste daardoor vaak in zijn broek, maar gaf het wel steeds aan.
    De dag erna, afgelopen donderdag, ging hij voor het eerst sinds we gestart waren met het zindelijk worden, naar het kdv. En hij heeft die dag 1 plasongelukje gehad, en dat was tijdens het wandelen (ook geen wc in de buurt). De leidster die ik aan het eind vd dag sprak was heel enthousiast over hoe het ging.
    Op vrijdag ging hij weer heen. Alleen toen ik hem kwam ophalen kreeg ik een beetje de wind van voren.
    Hij wilde 's ochtends elke 5 min naar de wc, waar hij dan uiteindelijk niets deed. Later in de ochtend had hij in zijn broek gepoept. Ze hadden zijn onderbroek maar weg gegooid omdat hij wel erg vies was. En de leidster (een andere dan die ik donderdag sprak) zei dat omdat hij het poepen nog niet voelde aankomen hij er nog niet klaar voor is. Ze verzocht me volgende keer luierbroekjes mee te nemen, dan is een ongelukje niet zo erg. Nou, ik was flabbergasted!! Dus ik stemde ook nog toe. Maar toen ik thuis kwam werd ik eigenlijk een beetje boos. Ik vond het namelijk wel erg makkelijk van ze om hem weer een luier(broekje) aan te doen. Het is een groep van allemaal kinderen van 2-4 jr die bijna allemaal in de zindelijkheidstraining zitten, dus dan zijn ze toch wel gewend? En ik weet ook waarom zoonlief elke 5 min naar de wc wilde, hij moest poepen. Daar moet je even de tijd voor nemen en hem even laten zitten op de wc. Dan komt het uiteindelijk wel goed.
    Ik wil nu morgen nog even gaan bellen hierover. Dat ik het niet met hun voorstel eens ben en dat ik toch graag wil dat ze de komende weken iets meer tijd aan T besteden. Thuis heeft hij eigenlijk al geen ongelukjes meer dus hij is er vast zo doorheen.

Wat vinden jullie? Ben ik onredelijk??

2. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Met het kdv geen ervaring, wel met de PSV en hier moeten ze ook luierbroekjes aan! Wij zijn nu 3 dagen bezig met Chloe en als ze na volgende week weer naar de PSV gaat krijgt ze een luierbroekje aan, hebben ze allemaal, tenzij ze echt helemaal zindelijk zijn! Is eigenlijk heel normaal!

3. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Nee, ik vind niet dat je onredelijk bent. Het kdv hoort jou en je kindje te volgen. Knap overigens dat het zo goed gaat! Hier was de regel 3 of meer ongelukjes per dag = gaat de luier op het kdv weer om. Maar ik moet zeggen dat ze bij mijn zoon helemaal niet moeilijk over deden. Ik heb dus positieve ervaringen met het kdv :)

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier niet hoor!
    Ze is 2 weken geleden voor het eerst tijdens de zindelijkheidstraining naar het kdv geweest en daar helpen ze eigenlijk gewoon mee met de zindelijkheidstraining.
    Ze laten de kindjes die op de wc plassen ook eigenlijk allemaal op gezette tijden gaan of voordat ze ergens naartoe gaan...
    Nu hadden wij die week wat 'poep-problemen' en heeft ze die dag 3x een poepongeluk gehad (maar wel op de wc geplast). Ze werd er zo verdrietig van dat het steeds mis ging dat ze haar 's middags wel een pamper aan hebben getrokken daar! Prima!

Vindt het eigenlijk een beetje overkomen dat ze er geen energie in willen steken. Heb dan ook zoiets dat je dan niet goed de kans krijgt om het te leren.. Hier zit ze in ieder geval 1,5 dag per week op het kdv en als ze dan steeds een pamper aan moet, dan doe je weer 'een stapje terug'.
    Óf koop van die stoere pamperbroekjes en maak er een beetje een leuk verhaal omheen voor je kindje. Dat het speciale broekjes zijn voor op het kdv of zo...

5. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker niet onredelijk, als je op het kdv weer de luier gaat omdoen kan het met de zindelijkheid weer achteruit gaan. Bij ons krijgen de kinderen als ze thuis beginnen met wc-bezoek op het kdv een papieren broekje op de deur voor stickers en de leidsters gaan er heel actief mee om. Tuurlijk is het lastig als je een stuk of 10 kinderen hebt die zindelijk zijn/worden en om de haverklap naar de wc moet met een kind, maar dat hoort er bij hoor.

6. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Dank jullie wel voor de reacties, dames. Ik hoopte al dat ik niet zou overdrijven en de meesten zijn het met me eens :).

Ik heb vanochtend meteen het kdv gebeld en kreeg ook meteen de leidster aan de lijn die ik vrijdag sprak. Dus ik heb haar uitgelegd dat ik het heeeeel erg jammer zou vinden als T weer een luierbroekje aan moet daar. Juist omdat het donderdag zo goed ging. En heb haar uitgelegd dat het vaak naar de wc willen een teken is dat hij moet poepen. Ze vertelde dat het ze het er vrijdagmiddag, toen wij weg waren, nog met een collega over gehad had. Die collega vertelde ook dat het donderdag heel goed was gegaan. Ze had zich toen ook bedacht dat een luierbroekje dan waarschijnlijk echt een stap terug was voor T. Daarnaast gaf ze aan dat ze heel blij was dat ik gebeld had, want uiteindelijk willen ze ons 'volgen' en nu weet ze hoe ik er in sta.
    Conclusie is dus dat we het gewoon zonder luier gaan doen!!
    Ben erg blij dat ik gebeld heb. Mijn hart is gelucht :)!

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Fijn zeg :)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Wat fijn dat het KDV/de leidster zo goed reageerde! Vind ook dat het KDV er best ook een beetje werk voor mag doen. Natuurlijk binnen bepaalde grenzen, maar één keer een ongelukje lijkt me alles behalve vreemd als je net bezig bent...

9. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Gelukkig maar...:)

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    goed opgelost. waarschijnlijk was het een lange dag en was de leidster moe etc. Fouten maken doet iedereen en iedereen zegt wel eens iets wat anders/bot overkomt. Het gaat erom hoe je ermee om gaat en dat hebben zowel jij als de leidster goed gedaan!

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Gisteren hetzelfde 'probleem' alsnog gehad op het kdv! (terwijl ik dacht dat dit geen probleem zou zijn!)
    Ze had gisteren een ongelukje met poepen en 1x met plassen toen ze buiten aan het spelen waren.
    Thuis hebben we eigenlijk nooit meer ongelukjes, dus vandaar ook naar het kdv zonder pamper.

Toen manlief haar op ging halen zei een (onbekende) leidster of het niet verstandig was om haar op de kdv dagen weer een pamper aan te doen tot het thuis in ieder geval helemaal goed ging!
    Op het antwoord dat het thuis dus goed gaat had ze niet gerekend..

Maar als jij de (zindelijke) kindjes niet eerst laat plassen voordat je de rest van de ochtend buiten gaat spelen...tja...dan kan ik me zo'n ongelukje ook wel voorstellen!
    Als wij ergens naartoe gaan dan laat ik haar altijd even plassen om juist die ongelukjes te voorkomen... en ja, het kan nou eenmaal gebeuren denk ik dan.

Ga van de week ook nog wel even met een van de vaste leidsters om tafel over hoe we dit het beste aan kunnen pakken dan.
    Maar zou het ook zo'n stap terug vinden om haar dan op die dagen weer een pamper aan te doen!

Deel Deze Pagina