Wanneer ongekookt kraanwater geven?

Discussion in 'Voeding' started by stoetel, Mar 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

ik zou niet weten waarom ik ze zou moeten bellen slimpie, het gaat al die tijd al goed en voor deze laatste 3/4 weken zie ik de moeite niet om het op jouw manier te doen, laat mij het lekker doen zoals ik gewend ben, ze heeft nog nooit iets opgelopen dus het zal allemaal wel meevallen als je goed roert....

2. adi

adi Niet meer actief

Wat een vriendelijke reactie... ;).

Ik vraag me ook af hoe je dan op zo'n methode bent gekomen, terwijl op de verpakking duidelijk staat hoe de fles klaargemaakt hoort te worden.

Als ik mijn thee zet, doe ik ook niet eerst het zakje in koud water en vervolgens dit water koken. Zou nooit bij me opkomen, hetzelfde met flesvoeding, hoe kom je erop denk ik dan ;)

3. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Precies dit is ook uit onderzoek van oa de universiteit uit Leuven gekomen: je hoeft dus niks te koken of hysterisch te doen. het vermeerderen vd bacterien kan een vlucht nemen als je bovenstaande niet in acht neemt.

Hier altijd koud kraanwater en de beabib express die dit water als een soort senseo opwarmt tot 37graden

4. nonnie26

@adi, de vriendelijke reactie komt door een reactie die ze me gaf in een ander topic, maar daar gaat het niet om hij was niet voor jou bedoeld ;)

heb nog steeds contact met mijn kraamhulp die al 30 jaar meedraait in het vak en zij vertelde me toen ik overstapte dat het allemaal niet zoveel uitmaakt zolang je maar goed roert etc..elk jaar is er wat nieuws, dan weer bronwater dan weer half om half, dan koud water, dan warm water etc... het is geen slechte manier alleen een andere en ze krijgt er verder niets van..

ieder zijn ding zeg ik maar ;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oeh.. mama's op hun best...

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk, ik zeg 'bel ze even' omdat je dan begrijpt dat het niet MIJN manier is, maar gewoon de gebruiksaanwijzing.

Zoals ik al schreef RTFM...

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die bacteriespore zit al IN het poeder! En komt niet voor op tepels.

De richtlijnen van de WHO zijn vorig jaar juist met het oog op het stijgende aantal besmettingen vorig jaar aangepast naar de bereidingswijze met net gekookt water.

E.Sakazakii wordt ook bij steekproeven in Nederland aangetroffen. Niet alleen in zuigelingenvoeding, maar ook in pappoeder, droge mixen en ontbijtgranen.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik heb even gegoogled, maar kom dit onderzoek nergens tegen. Wil jij het onderzoek of de link ernaar even hier plaatsen?

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Heb je nou echt geen notie van wat voor een stennis je maakt? Omdat er te weinig context is, komt dit allemaal gigantisch ingewikkeld en eng over.. nergens voor nodig. Het doekje in je keuken is een veel grotere infectiebron dan wat dan ook.
    Was gewoon goed je handen, gebruik schonen spullen en dan nog... kan er van alles gebeuren (ik kan het weten.... mijn dochter had een e-coli toen ze 5 dagen oud was... borstvoeding!)...

Ik zou echt wat langer nadenken voor je iets opschrijft!

Voor degene die het willen weten:
    - was je handen
    - gebruik schone spullen
    - dek bereide voeding direct af (speen, dop)
    - koel (wanneer nodig) terug in de koelkast
    - verwarm gemaakte voeding niet nogmaals op (of maximaal binnen 1 uur)

en maak de voeding vooral zoals jij het prettig vindt en hoe het je kindje goed bevalt! (en gebruik je koppie erbij)

en verder? Laat je niet bang maken... dit is ongeveer het KLEINSTE risico wat een baby kan lopen!

PS: De WHO richtlijn is geschreven voor de wereld... en dan in het bijzonder uitgaande van (semi)ontwikkelingslanden...

10. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Ik heb altijd ongekookt kraanwater gebruikt, is me ook nooit voorgesteld om dat wel zo te doen.
    Het nederlandse water is van goede kwaliteit en bacterien vind je overal!

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zei toch dat die bacterie in melkpoeder voor kan komen? Heel kleine kans, maar goed.

Tevens zei ik dat het voor die bacterie niet uitmaakt HOE je een fles bereidt (normale hygienemaatregelen in acht genomen) maar wel hoe je hem bewaart; DAAR zijn de richtlijnen voor die ik vermeldde.

En dan nog is het gevaar vooral voor neonaten en zuigelingen in ontwikkelingslanden ivm de gebrekkige hygiene en het ontbreken van goede faciliteiten aldaar.
    Ik vind ook dat je je schuldig maakt aan bangmakerij en wederom de kunstvoeding in een idiote hoek plaatst.

Abstract :
    Enterobacter sakazakii is een zeldzame maar bekende oorzaak van neonatale sepsis en van een ernstig verlopende vorm van meningitis met een mortaliteit van 10 tot 80%. Verschillende infecties zijn in verband gebracht met het gebruik van zuigelingenvoeding. Met het oog op het formuleren van richtlijnen omtrent de voorwaarden voor bereiding, bewaring en toediening van zuigelingenvoeding, werd in opdracht van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) een studie verricht met betrekking tot het contaminatieniveau, de voorwaarden voor groei en overleving en de risico's van infectie met E. sakazakii in zuigelingenvoeding.
    Melkpoeder is niet absoluut steriel en mogelijk kan een lage besmetting (productienorm: < 1 kolonievormende eenheid per 10 g) met E. sakazakii aanwezig zijn. Bij bereiding moeten de nodige hygiënische maatregelen in acht worden genomen. Aanbevolen wordt de bereide zuigelingenvoeding binnen maximaal 2 uur te koelen tot 5°C en een bewaartijd van maximaal 24 uur aan te houden.
    Opwarmen van het gerehydrateerd melkpoeder tot 37°C, warm houden en toedienen van bereide zuigelingenvoeding is een totaalproces dat maximum 1 uur in beslag mag nemen opdat er zich een voldoende marge tussen het aantal E. sakazakii-cellen en de infectie veroorzakende dosis zou bevinden.
    Opvolging van deze richtlijnen kan het risico van neonatale E. sakazakii-infecties (en infecties door andere pathogene micro-organismen) sterk verminderen.

bron: Universiteit van Leuven

12. nonnie26

@dirksmama, heel lief dat je je excuses aanbied via een PB maar misschien kan je hem beter hier neer zetten??

voor mij werkt het nou eenmaal goed op de manier zoalsik het al die tijd al doe, zoals ik al zei ieder zijn ding..

13. ingrid130

ingrid130 VIP lid

Dec 14, 2007
    20,859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Wil toch nog even inspringen, elk jaar al dan niet vaker, veranderen de richtlijnen voor het bereiden van flesvoeding ook verschilt dit nog eens per regio, kraambureau enz. Er bestaat niet zoiets als een verkeerde of goede manier om het te maken, doe waar je jezelf goed bijvoelt en wat jou het beste lijkt en waar je kindje het goed op doet.

Toen onze eerste geboren werd in 2008 moesten we eerst het water koken voor de voedingen van de hele dag, hier de voeding bij in doen en dan afdekken en in de koelkast zetten. Als het tijd was voor een voeding dan de hoeveelheid die hij moest hebben opwarmen in de fleswarmer of magnetron. Toen de flessen steeds groter werden heb ik het gewoon met kraanwater aangemaakt en in de magnetron gestopt en hij is tot de dag van vandaag nog gewoon gezond en nog steeds niet in het ziekenhuis terecht gekomen met een darminfectie of wat dan ook. Wel waren er toen mama's in een andere regio die de voeding moesten aanmaken met bronwater terwijl dat bij ons niet nodig was, zo zie je maar dat het per regio kan wisselen.

Toen onze tweede geboren werd in 2010 mocht er geen voeding meer van te voren klaar gemaakt worden voor de hele dag maar maximaal voor een halve dag, ook kon ik het gewoon met kraanwater klaarmaken en dan in de magnetron of flesverwarmer opwarmen. Dat laatste doe ik al vanaf het begin en ook hij is nog gewoon gezond en heeft geen last van zijn darmen of wat dan ook. Ook ik maak eerst de voeding aan en stop het dan in de magnetron, misschien niet zoals op het pak staat maar wel de manier hoe ik het doe en deed.

Straks in augustus zal er vast wel weer een ander voorschrift zijn voor het maken van de voeding en die zal ik dan ook wel weer te horen krijgen, tot die tijd doe ik het op de manier die ik al sinds 2008 doe en waar ik en mijn kinderen nog nooit problemen mee hebben gehad.

Share This Page