Ons prematuurtje is geboren met 34wk en 3dg en woog iets meer dan 2,4 kilo. Omdat hij het zo goed doet mocht hij de 6e dag al mee naar huis. Eergister is hij weer gewogen (9 dagen na geboorte) en meneer woog al 2,6 kilo schoon aan de haak!! Hij komt nu gemiddeld 40 gram per dag aan. Het gaat goed met hem!! Hij krijgt nu 8 voedingen op een dag (enkel afgekolfde moedermelk), 50 ml per keer. Hij kwam om mij over als gretig en sinds hij thuis is geef ik hem 60 ml per keer (laat soms nog wel ca 5 ml staan per voeding). Dit verdraagt hij goed en de afdeling neonatologie vond dit geen probleem. Omdat hij zwaarder wordt vraagt hij weer om meer. Dit heb ik ook besproken met een verpleegkundige van neonatologie. Zij gaf aan om hem 70 ml te geven, maar dan wel 7 voedingen op een dag. De totale vochtinname wordt daarmee verhoogd met 10 ml en als hij wat laat staan was het geen probleem. Het idee dat we 's nachts 5 uurtjes tussen 2 voedingen hebben, spreekt ons erg aan. Alleen ik twijfel nog om hem 7 voedingen te geven. Er staat mij iets bij dat prematuurtjes om de 2 of 3 uur gevoed moeten worden ivm glucosewaarden. Ondanks dat hij het supergoed doet, blijft hij natuurlijk een prematuur. Over 2 weken hebben we een afspraak met de neonatoloog en kinderarts. Ik zal het dan zeker bespreekbaar maken; dan maar nog even om de 3 uur voeden. Alleen ben ik wel benieuwd wat jullie zouden doen met de optie om hem nu al (hij is nu nog geen 2 weken) 7 voedingen te geven. Overvragen we hem dan niet?? Hij is nog zo klein en daarbij is 60 ml per voeding al erg ruim voor zijn gewicht (volgens berekening behoeft hij maar 50 ml per keer)
Ik heb even ons schema erbij gepakt en wij zijn tussen de 2.5 en 3 kilo naar 7 voedingen gegaan. Ze was toen al wel bijna 2 maanden oud en het ging toen op haar verzoek. Ik vind het zelf ook vroeg om nu al naar 7 voedingen te gaan hoor, ik zou ook nog lekker die 2 weken op 8 blijven zitten eigenlijk.... Moedermelk kan je niet teveel geven hoor, dus het is niet zo dat hij anders teveel krijgt.
Toen mijn dochter thuis kwam woog ze nog maar 1550 gram. Wij mochten toen al naar 7 voedingen! Dit ging echt prima en 's nachts kan je zelf dan ook iets langer slapen...dat heb je zo hard nodig! Wat betreft de glucose´s hoef je echt geen zorgen te maken! Je kindje kan die glucose´s met 7 voedingen ook prima goed houden. Ik werk zelf als verpleegkundige op afdeling verloskunde en wij houden ´s nachts ook echt wel eens 5 uur tussen de flesvoedingen en dan blijven de glucose´s prima! Succes!