Zindelijk: alleen plassen gaat goed

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kristel, 7 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristel

kristel Niet meer actief

Mijn zoontje van 3 is nu goed op weg om zindelijk te worden. Hij loopt nu bijna de hele dag zonder luier rond en dat gaat goed. Alleen wil hij alleen plassen op de wc. Ik heb het idee dat hij de ontlasting ophoudt. Soms heeft hij de hele dag geen ontlasting gehad (terwijl hij dat normaal wel had). Ook poept hij nog maar keuteltjes en gisteren poepte hij onder de douche. En vanavond deed hij dat toen hij vlak voor het slapen zijn luier om kreeg.

Wie herkent dit? Hij lang duurt deze periode en wat kan ik er aan doen (ik wordt niet boos, maar zeg hem wel duidelijk dat hij dit op de wc moet doen).

2. Niet meer actief

Hai Kristel,

Mijn zoontje deed dat ook, plaste netjes op de wc maar poepen wilde hij alleen in een luier en het liefst achter een grote mand zodat er niet naar 'm gekeken werd.Hij hield het ook gewoon op net zo lang tot hij een luier om kreeg voor het slapen gaan.
    Mijn zoontje is 4.
    Nu pas, sinds een week of 5 gaat hij op de wc om te poepen.
    We hebben er een spelletje van gemaakt want ik werd er eigenlijk zat van.
    Op het moment dat hij aangaf te moeten poepen hebben wij hem gezegd, Als jij op de wc gaat poepen dan hangen papa en mama slingers en ballonnen op.
    Dat leek hem geweldig en hij ging op het toilet zitten en poepte!

We hebben de slingers nog even een paar dagen laten hangen en hij poept sindsdien alleen maar op de wc!

Nu alleen nog s'nachts zindelijk worden, dat gaat nog niet helemaal goed...

Succes meis, komt goed!

Liefs Nies

3. zorra

zorra Fanatiek lid

16 jun 2006
    3.353
    0
    0
    Sommige kinderen blijken het erg eng te vinden om op de wc te poepen, mn neefje heeft dat ook heel lang gehad. Uiteindelijk is het wel goed gekomen, maar dat heeft toch zeker bijna een jaar geduurd! Wat bij sommige kinderen nog weleens wil helpen is dat ze het op een potje doen, dat vinden ze minder eng. Maar ophouden deed mn neefje dus ook tot buikpijn aan toe.

4. yamahafreak

13 mei 2006
    35
    0
    0
    Eernegem
    Hallo,ik ben de oudste van 5 kinderen en mijn jongste broer had dit ook,heel de dag ophouden en als hij dan 's avonds in bad zat poepte hij in bad,wat natuurlijk heel vervelend is!
    Maar eigenlijk gebeurt dit meestal in bad omdat ze dan ontspannen zijn en door de warmte van het water kunnen ze zich niet meer ophouden!
    Meestal heeft dit te maken met het feit dat sommige kindjes moeite hebben om iets van zichzelf(want zo zien zij dat)zomaar door de wc te spoelen(scheidingsangst)! Raar maar echt waar! :confused:
    Het enige wat je kan doen is hem op een potje zetten om zijn behoefte te doen,dan is het nog niet direct weg é!
    En neem hem mee als je zelf naar het toilet ga,dat hij ziet wat er MOET gebeuren!

Su6 en laat weten als het lukt! ;)

5. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    idd veel kindjes vinden poepen eng :)

ik heb ze dan ook leren poepen op het potje en dan samen het potje legen in de wc

daar zwaaide we het poepie uit :)

6. ramona

ramona Fanatiek lid

9 mrt 2005
    1.200
    2
    0
    Huismama
    Zundert
    Hoi hoi

Kimberly doet het ook zo ze plast heel netjes op de wc maar een poepje doen nee hoor.
    Als ik haar dan voor de nacht een luier om doe dan na 5 minuten heeft ze een poep gedaan.

gisteren heeft ze wel een poepje op de wc gedaan en heb het flink toe gejuich hoop dat het werkt ene ook zwaait ze het dan uit van dag poepje dag.

7. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Mijn zoontje heeft dit probleem ook gehad, hij wilde in de luier poepen,omdat ie het liefst stond. Toen we vorig jaar op vakantie gingen, had ik zoiets van ik doe net of ik de luiers vergeten ben en laat hem hier proberen, dit lukte niet hij schreeuwde het uit, heb ik uiteindelijk toch maar een luier om gedaan (alleen voor het poepen). De dag dat we thuis kwamen, zat ie op eens op de wc en riep hij, had hij gepoept, sindsdien doet ie het op de wc. Hij was met 2,5 al zindelijk (dag en nacht op het poepen na) Met 4 eindelijk ook het poepen.

8. 4catsandagirl

4catsandagirl Fanatiek lid

27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    Functieassistente cardiologie
    hoi
    Mijn dochter heeft het tegenovergestelde,( ze wordt in februari 3 jaar), ze poept netjes op de wc, geeft dit zelf ook aan,maar plassen doet ze in dr luier. Als ik haar op het toilet zet om te plassen doet ze dat wel maar uit dr zelf gaat ze niet naar de wc om een plasje te doen. Ik laat het voorlopig maar zo, ze zal het zelf wel aan gaan geven als ze de drang voelt om te plassen.

9. Elodie

Elodie Lid

25 aug 2006
    8
    0
    0
    Goh , ik weet nog dat mijn dochter voor de eerste keer op de pot poepte en dat wij stonden te juichen en te dansen , het is gelukt .
    Zij keek alleen maar in de pot en begon ontzettend te huilen , zo geschrokken was ze van wat er uit haar kwam .

Mijn tweede , nu 2 , laat ik bij me op de wc en zeg kijk mama heeft een poepje gedaan , hij kijkt en vind het reuze grappig , dus hem nu al laten zien dat het normaal en niet eng is

10. kristel

kristel Niet meer actief

Dank je voor jullie reacties. Ik ben blij om te zien dat wij niet de enige zijn met dit probleem. De laatste tijd heeft hij weer bijna de hele dag een luier om, omdat hij weer steeds vaker in zijn broek poepte. Het gevolg is dat hij nu ook weer steeds vaker in zijn luier plast. Ik heb het idee dat hij het wel best vindt zo, een beetje luiigheid. Ook van mijn kant een beetje, want ik zet me er ook niet 100% voor in (ik heb nog een dreumes van anderhalf rond lopen en ben zelf 6 maanden zwanger en werk 4 dagen per week (smoesjes ...)). Ik hoop dat het op den duur wel beter gaat.

Deel Deze Pagina