Vanaf welke leeftijd huissleutel en mobieltje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door shahrazed, 11 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is nu 9. Wij zitten een beetje te dubben wanneer we hem een mobiel gaan geven. En wanneer we hem een huissleutel geven.

Mobiel is dan voornamelijk omdat hij steeds verder weg gaat met buitenspelen. Hij mocht heel lang alleen in de straat hiervoor en hier achter spelen, maar dat is op een gegeven moment natuurlijk niet reëel meer. Ik merk steeds vaker dat ik denk van; zou nu wel handig zijn als ik even kon bellen.

Huissleutel is omdat ik soms boodschappen ga doen en dan steeds op de klok moet kijken of ik op tijd thuis ben als hij uit school komt. Hij kan best even alleen thuis zijn nu. Dus dan vind ik een sleutel ook wel logisch.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken/ dit doen.

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mobieltje krijgen ze hier pas als ze naar de middelbareschool gaan die waarschijnlijk wat verder fietsen is. Een buitenspelend kind zou ik zeker geen mobiel geven en 9 is nog erg jong. Een sleutel kun je wel geven mits hij hem goed vastmaakt aan jas of broek.

3. Cayth

Cayth Fanatiek lid

17 nov 2010
    1.216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Toevallig heeft mijn zus vorige week een simkaart gekocht voor in een oud mobieltje voor haar zoon, het was vorige week namelijk de 2e keer dat ze hem al 2 uur kwijt was, en nergens kon vinden!
    Ze woont wel in een relatief klein dorp, maar toch.. het is een heel lang dorp, en als hij maar even met een vriendje in huis is kun je hem al niet vinden..

Vandaar dat hij nu dus bereikbaar is op zijn mobiel! Geen huissleutel, want me zus werkt niet en is altijd thuis.

Edit; hij is trouwens in januari 9 geworden!

4. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Lastig, ben er zelf niet zo'n fan van. Vraag me ook af of kinderen (zal per situatie verschillen natuurlijk) hier zorgvuldig mee omgaan en hoe lang het duurt voordat het ding kwijt is. Wat is er mis met 'ouderwets' afspraken maken?

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mobiel vanaf middelbare school ( worden ze zelfstandig en gaan alleen verder van huis) huissleutel vanaf dat ze echt regelmatig en veel bij vriendjes gaan spelen en ook als nodig is even alleen thuis kunnen zijn. Denk jaar of 8.
    Bijv je kindje is vanuit school met piet mee om te spelen, het is mooi weer dus ik ga met andere kind smiddags naar de speeltuin. Kind vind het niet meer leuk bij piet en komt thuis en kan naar binnen terwijl ik er nog niet ben. Anders zou ik heel dd middag moeten
    Binnen zitten

6. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Nou mijn dochter word komende zomer 10 maar die krijgt no way in hell van mij een mobiel. Van haar vader wel als ik dr moet geloven maar als ze thuis komt met een mobiel gaat ie de la in. Wat moet een kind met zo'n ding? Ze speelt met meiden uit de straat en als ze af gaat spreken heb ik altijd het huisnummer van die ouders.

Huissleutel ben ik inderdaad over na aan het denken maar ja mijn meissie zou dr hoofd nog vergeten als ie niet vast zat dus hoe zou dat dan met een sleutel gaan.(scheelt dat ik altijd thuis ben).

7. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Je kan hem ook een walkie talkie geven, heeft een buurmeisje hier ook.

Sleutel hangt natuurlijk ook van zijn doen en laten af, je hebt jongetjes van 9 jaar en jongens van 9 jaar!

8. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met afspraken maken is natuurlijk niks mis, dan doen we uiteraard al jaren. ;) Lijkt me logisch.

Maar hij gaat inderdaad steeds vaker dan bij die en dan daar spelen. Ik wil ook niet super streng daarin zijn. Soms is hij bijvoorbeeld aan het buitenspelen, en moet ik even weg. Nu moet ik hem eerst gaan zoeken om te zeggen dat mama even weg is. Vind dat gewoon een gedoe. Ik ben zelf ook helemaaaal niet van de mobieltjes van kinderen. Dus als ie er al 1 krijgt is het een oude mobiel van papa, waarmee je niet het internet op kan. En dan met beltegoed zodat we hem kunnen bellen, maar hij niet kan bellen.

9. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja die Walkie Talkie hebben we inderdaad ook geprobeerd. Werkte helaas niet. :)

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik stond soms ruim drie kwartier tot een uur voor de voordeur te wachten totdat mijn ouders thuis kwamen van het 'onverwachts' boodschappen doen. Mijn moeder werkte parttime en mijn vader had zijn eigen zaak aan huis en die was op maandags gesloten. Vervolgens kwam ik rond 3 uur/half 4 thuis - ouders weg. En rond 4 uur kwam mijn oudere broer thuis en dan waren ze er nog niet. Dan gingen we maar voor de garagedeur op de oprit zitten wachten.

Mijn broer kreeg namelijk pas de huissleutel toen hij volgens mijn ouders goed bij zijn verstand was (17 jaar) en ik kreeg hem toen ook direct (13 jaar). Een mobieltje kreeg ik twee jaar daarvoor in de brugklas - maar de mobiel van mijn ouders stond vrijwel altijd uit *zucht*.

Doe jullie kind een plezier en leg de huissleutel onder een bloempot of begraaf hem in de tuin.

11. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Nou ja zeg, wat raar van jouw ouders! Je kunt ook een sleutel aan de buurvrouw geven? Of met zo'n key-cord om zijn nek? Wat betreft de telefoon, probeer het gewoon eens uit.

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Nou, met een sleutel zal ik al wel iets eerder beginnen: einde basisschool o.i.d., maar wat mij betreft krijgen mijn kinderen pas een mobieltje vanaf de middelbare school. Tot die tijd moeten er gewoon afspraken gemaakt worden m.b.t. tijden. Ook dat moeten kinderen leren ;)

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn zoon is 11 en heeft een mobiel. Als ik zie dat sommige kinderen Ipads voor hun verjaardag krijgen ed. zie ik niet in wat er mis is met een mobiel. Het is ideaal als je kind buiten gaat spelen en je plots weg moet niet de hele buurt moet afzoeken.
    Met eten ook, mijn zoon heeft ADD en vergeet gewoon de tijd. Ik bel hem dus tien minuten van tevoren.

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Haha. Nope. Niet mijn ouders... 'S werelds paranoïde mensen :D
    Ze hadden in niks/niemand geen vertrouwen (en nog steeds niet).

Maar ik zou zoiets zelf wel doen, ja! Alhoewel; ik heb 1x de gehele oprit van 22m2 be-stoepkrijt. Oeh wat kreeg ik daarna op mijn sodemieter; maar ze kwamen wel bijtijds thuis de maanden daarna :)

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze zoon is bijna 11 en heeft een huissleutel en mobiel. Een huissleutel omdat hij twee jongere zusjes heeft en geen zin heeft altijd mee te gaan naar zwemles enz. Zo kan hij altijd naar binnen.

Een mobiel ben ik zelf geen voorstander van maar hij heeft hem nu een jaar. Zijn zusje brak haar arm met buiten spelen in de straat, ik moest met spoed weg en kon hem nergens vinden. Inmiddels gaat hij steeds vaker verder weg en vind ik het belangrijk dat hij kan bellen als er iets aan de hand is.

16. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ow dat is wel zielig inderdaad. Maar dat gebeurd hier gelukkig niet hoor! Het is juist om zulke dingen te voorkomen dat we hem een sleutel willen geven. ;)

17. knap

knap Niet meer actief

Mijn zoon nu 12 krijgt met de zomer een mobiel. Hij gaat naar het vmbo dus gaat hem ook echt nodig krijgen ook voor school zelf.
    Huissleutels heeft hij nu ook net. Met z.n koord er aan hij vergeet hem nog wel vaak mee te nemen maar in elk geval die mogelijkheid is er.

Mijn zoon is geen buiten speelkind dus hoef hem haast nooit te zoeken. En anders had ik hem toch ook eerder een mobiel gegeven.

Zou het dus wel doen een mobiel geven. Je hebt hele goedkopen al voor 20 euro. Dan is het leed nog te over zien met verliezen.

Dus lekker doen is mijn advies.

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Precies in zulke gevallen is een mobiel en huissleutel handig. Zie eigenlijk alleen maar de voordelen ervan!

19. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze oudste (9jaar) heeft een mobiel,ik vind het ideaal ;) Ze heeft een prepaid toestel,was iets van 15,- incl 10 euro beltegoed :D
    Ze gebruikt hem alleen als het echt nodig is en wij ook.Huissleutel is hier niet nodig,maar als dat goed uit komt bij jullie zou ik het gewoon doen.

20. lies276

lies276 Niet meer actief

Onze oudste heeft dit schooljaar (brugklas) voor het eerst een mobiel gekocht van zijn eigen gespaarde geld.
    Wij geven hem elke maand 10 euro beltegoed.
    Dit gaat prima en hij is er heel zuinig op!
    Onze tweede zoon mag ook niet eerder een mobiel dan dat hij in de brugklas zit.
    Een huissleutel ligt hier altijd in de schuur (verstopt).
    Dit is al een aantal jaren zo.
    Handig voor de kinderen, maar heb hem zelf ook al weleens nodig gehad toen de voordeur dichtwaaide terwijl ik bij de kliko was en de achterdeur nog op slot zat.
    Zo hebben we ook geen gezeur dat hij makkelijk kwijtraakt.:)

Deel Deze Pagina