Hoe ouder, hoe sneller ze haar diploma zal hebben. Maar is dat het belangrijkste? Als ze zo enthousiast is, waarom dan nog zo lang wachten. Onze dochter was 4 jaar en 3 maanden. Ze is altijd heel serieus bezig geweest met zwemles en vond het leuk. Ze had in 20 maanden haar A diploma. Lekker beginnen zou ik zeggen.
Mijn zoontje gaat op zwemles als hij 5 jaar geweest is. Waarom?? Omdat wij eerst willen dat hij zich leert concentreren. Mijn dochtertje was 4,5 zij zit nu bijna 2 jaar op zwemles en heeft het nog niet!!!!!! Er zijn bij haar wel meerdere redenen waarom ze het nog niet heeft, ze heeft weinig zelf vertrouwen en het duurde dus een 8 lessen voordat zij los kwam, ze is klein van stuk en heeft dus weinig kracht, en nu is het al wel een paar keer gezegd dat ze de volgende periode mag afzwemmen (3x) als het nu nog niet mag gaat ze er af en naar een andere zwemschool. Van andere zwembadkrachten hoor ik trouwens dat ze adviseren met ongeveer 6 jaar dit i.v.m. de kracht van de kinderen.
Ja hier ook... maar wat nou als ze binnen een jaar a+b al hebben ( van mij hoeft hij die die c niet perse)
Maar goed.. zo te lezen kan het wel... Hoe zonde zou het zijn als ik een abbo neem van 18 maanden terwijl hij misschien met een jaar of eerder dan die 18 maanden klaar is
Mijn dochter is met 4 jaar en 3 maanden begonnen (wat eerder dan wij in gedachten hadden, maar er was onverwacht een plaatsje vrij, omdat ze met een nieuwe methode begonnen) en had na 10 maanden A en 3 maanden later B. C heeft ze gehaald toen ze 6 was, want ze wou even een jaartje pauze. Mijn zoon is met met 4 jaar en 7 maanden begonnen en had na 15 maanden A (andere lesmethode, minder tijd) en een maand later B. Hij zit er nu aan te denken om ook C te halen. A en B moeten ze van ons, C mogen ze zelf weten. Wij hebben veel water in de buurt, dus ik vond het wel belangrijk. Anders had ik misschien langer gewacht. Mijn dochter had ook een pakketprijs. Doen ze er dan langer over, pech, kost je niets extra, maar als je per maand betaalt zou ik niet zoiets hebben van 'ach, ze zijn lekker in beweging' à 45 Euro per maand, maar wachten tot ze wat ouder zijn en sterker, meer concentratie etc. Al verschilt dat ook per kind.
Hoe snel het gaat, ligt ook aan de hoeveelheid dat het kind zwemt. Sommigen hebben 45 minuten les per week, anderen 2x een uur.. Dan ben je ook 2 keer zo snel klaar Mijn oudste is begonnen met 5 jaar. Hij had met 7,5 zijn B te pakken. Het eerst half jaar heeft hij de tijd gekregen om watervrij te worden (heel angstig), en later gedoe met een schaarslag en angst voor het duiken. Hij is dik 2 jaar bezig geweest met a-b dus.. Maar dat was ook gebeurt als hij met 6 was begonnen. Hij kon het qua kracht en concentratie wel aan.. De jongste is met 4,5 begonnen en 6 weken later opgehouden. Hij is watervrij, maar zijn concentratie is prut. Hij oefent zolang juf/meester erbij staat, maar gaat daarna lopen luieren. Hij kan ook een prima schoolslag op zijn rug (met drijfvest aan), maar alleen als juf kijkt. De juf en meester hadden toch hun twijfels bij zijn leeftijd en dachten dat een jaartje wachten een hoop zou helpen. Aangezien het bijna 50 euro per maand is, heb ik hem uitgeschreven en proberen we het later weer.. Ik ga geen 50 euro betalen als meneer 10 minuten per les iets oefent en dan 40 minuten per maand oefent. Dan zijn we nog jaren bezig..
Ja, maar de kans dat ze er langer over doen dan 18 maanden is veel groter als ik zo in mijn omgeving zie en hoor. Bieden ze geen pakketprijs aan?
Afhankelijk hoe je kind is, ik zit op ouder/kind zwemmen en er zitten kinderen bij die nog drie zijn maar nu al hele kleine stukjes kunnen zwemmen/trappelen.die kinderen zijn echte waterratjes en dan zou ik echt niet wachten tot 5 jaar.
Hier met 4 jaar en 2 maand begonnen, we zijn direct doorgegaan na het peuterzwemmen (met alleen een zomervakantie stop ertussen). De meeste kindjes in haar groepje zijn net 4, die stromen door na het peuterzwemmen. Ze heeft nu 8 lessen gehad voor A en kan al prima buik- en rugzwemmen met een kurkje om. Duiken en door het gat heen zwemmen deed ze 1,5 jaar geleden met peuterzwemmen al. Qua spierkracht en concentratie zal het nog wel ruim een jaar duren voor ze haar diploma heeft maar dat is niet erg, ze sport in ieder geval een uurtje per week en blijft watervrij.
Die van mij deed het ook prima bij ouder en kind zwemmen. Maar dan ben je als ouder er toch steeds bij.. Als de concentratie niet zo best is, dan komen ze niks verder bij de lessen..
Hier pas 1 met zwemdiploma's, begonnen met 5 jaar en 4 maanden.min 1,5 jaar A, B en C gehaald. De middelste is net begonnen met 5 jaar en 8 maanden.
Lijkt mij ook. Een vriendin van mij heeft een tijd als zwemjuf gewerkt en haar ervaring was dat dat peuterzwemmen e.d. weinig toevoegt aan de duur van diplomazwemmen. Het is gewoon vooral voor het plezier. Ik heb overigens nooit aan peuterzwemmen ofzo gedaan. Mijn oudste was als de doodsbang voor zwemmen, maar sprong de tweede les al vol vertrouwen in het water. Denk dat de aanpak van de juffen en de lesmethode (Easyswim, dan ga je al de eerste les in water waarbij je niet bij de bodem kunt) daar vooral aan hebben bijgedragen. Mijn zoontje heeft het nooit eng gevonden.
Nou ze hebben Pm voor 45 of 18 maanden 55 met gegarandeerd A+B+C, dus ook als het 2,5 jaar duurt betaal ik maar 18 maanden... Maar goed C vind ik noet noodzakelijk... dus mij gaat het dan om A+B En ik vind het zonde om 990 te betalen terwijl dat ook 180 goedkoper zou kunnen
Ze zei dat we dan geld terug krijgen. we hebben hier schoolzwemmen vanaf groep 3, dus ik ga zelf voor a en b, heeft ze het voor groep 3 gehaald, dan kan ze bij schoolzwemmen voor c oefenen.
Oké nou ik zal van de week voor de zekerheid even navraag doen. Kreeg vrijdag ineens onverwacht een mail dag hij aanstaande donderdag al zijn eerste les heeft( ik had jan/feb verwacht ivm de wachttijd)
Oudste was 6,5, tweede net 5 (konden ze tegelijk) maar de jongste moet er hard aan trekken ondanks dat ze het erg leuk vind. Maar ze mist een stukje kracht nog. Of het lijkt zo omdat ze de kleinste van de groep is (zitten er ook 2 van 8 bij)
Onze dochter zit sinds ze 5 maanden oud is op babyzwemmen, is vanuit die groep doorgegroeid naar het peuterzwemmen en zit sinds ze 4 is op zwemles. Door het babyzwemmen/peuterzwemmen is ze erg watervrij (durft ook goed onder water) en kan zich goed in het water redden. Als ze geen bandjes om heeft weet ze naar de kant te komen en er uit te klimmen zodat ze zich zelf zou kunnen redden (ook al weet je natuurlijk nooit in het paniek situatie hoe het dan gaat). Ze gaat voor een vierjarige erg goed met de lessen en kan al een beetje de schoolslag. Dat ze er langer over zou doen omdat ze jong begonnen is maakt mij niet zo veel uit. Ze is een echte waterrat en gaat graag naar het zwemmen toe. Dat is ook belangrijk. Ik denk dat het ook per kind zal verschillen.
onze dochters hebben beide vanaf jonge baby's op babyzwemmen en erna peuterzwemmen gezeten. Ze waren zo gewend elke week te zwemmen dat het me zonde leek in dan ineens een jaar niet te gaan. Dus direct met 4 (zat geloof ik een zomervakantie tussen) op zwemles. Ze vonden het prima en het risico dat ze wellicht wat langer over het diploma zouden doen was voor ons niet erg. Ze hadden beiden in ongeveer 1.5 jaar hun A, B en C. Ik zou dus ook naar het kind kijken. Wil ze heel graag op zwemles probeer het dan gewoon uit. Het ene kind kan het prima aan het andere kind minder. En dat geldt ook nog steeds als ze al 6 zijn.
Mijn eigen ervaring (zowel als zwemjuf en als ouder) is juist dat het wel enorm bij kan dragen aan de (verkorte) duur van de zwemles. Zo zwom onze middelste vanaf 3,5 met een Easyswim pakje tijdens de peutersurvival-les en al snel zonder, vanaf 4,5 kleuterzwemmen (zonder ouders een halfuur) en ze is nu 5 maanden echt voor haar A bezig (zomervakantie er nog af dus eigenlijk 4). Ze kon al ruim over de helft instromen: het gat redt ze al op C niveau, watertrappen, drijven, met kleren zwemmen, crawlslagen e.d. is ze allemaal al gewend, het ging alleen om de afstanden en de juiste schoolslagtechniek eigenlijk (en met haar afwijkende beenslag duurt dit laatste iets langer, anders had ze al afgezwommen deze maand). De jongste volgt dezelfde route nu, alleen is ze eerder begonnen met haar 3e verjaardag en de verwachting van de zwemjuf is dan ook wel dat ze nog sneller het hele traject zal doorlopen (ze zwemt nu bijv voor haar 4e al enige tijd zonder hulpmiddelen en ook door het gat op A afstand). Natuurlijk hangt het deels wel af van de juf, zwemlesmethode (zo zijn er hier absoluut geen pakjes tijdens de echte zwemlessen, alleen van die flexibeam-buizen bijv.), zwemduur en niet te vergeten het allerbelangrijkste het kind zelf (concentratievermogen, wil, kracht e.d.).