Wanneer gingen (of gaan) jullie voor een volgend kindje na je bevalling? Wat waren de afwegingen om al snel weer te proberen zwanger te worden of om juist een tijdje te wachten?
Mijn dochter was 5 maand als we een positieve zwangerschapstest hadden! Bij haar duurde het 6 maand eer we zwanger waren .. nu dachten we dat het binnen een half jaar wel weer prijs zou zijn. Maar daar dacht moeder natuur anders over en we waren van de eerste keer zwanger :d
Lucas was 10 maanden toen ik weer zwanger bleek te zijn. Dat was in de eerste ronde, dus we zijn 'begonnen' toen hij ong. 9 maanden was. We hebben altijd al geweten dat we graag een tweede kindje wilden en dat we er ook niet teveel tijd tussen wilden (als het allemaal ging zoals wij graag zagen natuurlijk, dat moet je maar afwachten). Bij Lucas ging het zwanger worden ook snel (1e ronde), dus we hebben bewust ietsje langer gewacht na de geboorte om ze niet binnen hetzelfde jaar te laten vallen. Plus, ik gaf nog bv (tot 7,5 maand) en ik wilde niet zwanger zijn en bv geven. Dus daarom gewacht tot 9 mnd. na de bevalling. Straks zit er dus ong. 19 maanden leeftijdsverschil tussen. Het lijkt ons erg leuk en gezellig, maar uiteraard ook druk. Dat merk ik nu tijdens de laatste loodjes van de zwangerschap met een eigenwijze dreumes van 1,5. Gelukkig kan hij wel zelf goed lopen en trapklimmen! We gaan zien wat de periode na de bevalling gaat brengen!
Wij gingen direct na de bevalling voor een 2e kindje. Over de 1e hebben we ruim een jaar gedaan, dus we hadden nu zoiets van 'we zien wel hoe het loopt' Dat ging sneller dan verwacht, want in ronde 3 was ik al zwanger!
Vinden jullie het niet zwaar om al zo snel weer zwanger te zijn? Ik zou eigenlijk ook graag zo snel mogelijk weer zwanger zijn, maar ik ben bang dat ik dan niet optimaal kan genieten van mn zoontje en ook niet van mijn zwangerschap omdat het dan zo druk is.
ik heb 20 maanden gewacht om weer te beginnen met zwanger worden en ik was in ronde 2 al zwanger. en over ongeveer 4weekjes kunnen we de kleine in de armen sluiten. dan is onze zoon bijna 2,5 jaar
Nee, heb eigenlijk nergens last van.... Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad niet echt optimaal van de zwangerschap kan genieten, gewoon omdat ik te druk ben met onze dochter. Maar ik wil straks een zwangerschapscursus gaan volgen zodat ik toch gewoon elke week even een uurtje met de baby bezig kan zijn.
Ik vind het bij vlagen heel pittig... Zoonlief is behoorlijk dwars af en toe en dan zit er weinig anders op dan 'bij kop en kont pakken'... met een hoogzwangere buik valt dat best tegen. Ik heb ook veel meer lichamelijke klachten van de zwangerschap deze keer. Het is idd waar dat je minder bewust stilstaat bij een 2e zwangerschap als ze kort op elkaar zitten, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt of dat bijv. 1,5 of 2,5 jaar is... Met kids ben je altijd druk! En ik moet wel zeggen dat ik me daar van te voren wél op ingesteld had, net zoals ik er me nu op instel dat het eerste jaar van nr. 2 (om het even kort te zeggen), ook heel pittig gaat zijn. Dus ja... pittig is het wel, maar wel zoals verwacht, dus dat was voor ons geen reden om het te laten!
Maar dat is toch met een tweede kindje hoor, je bent nu toch eenmaal druk met de eerste. Ook al zit er langer tussen, dus daarvoor hoef je het niet te laten . Ik was weer zwanger toen mijn zoon 15 maanden was, dus er zit ruim 2 jaar tussen. Hiervoor gekozen omdat we er graag 2-3 jaar tussen wilden hebben. Ook was mijn zoontje niet gepland, en een huilbaby, dus voor ons al heftig genoeg het eerste jaar. Druk wordt het sowieso en ze moeten hun aandacht delen. Dus als het voor jullie allebei goed voelt, zou ik er gewoon voor gaan.
Wij hebben ons aan "het advies" 9 maanden op, 9 maanden af gehouden en ik was in de 1e ronde weer zwanger, dus een verschil straks van 18 maanden. Vind trouwens wel dat iedereen voor zich zelf moet beslissen wanneer je er weer aan toe bent, was zelf fysiek heel snel weer de oude dus eerder had ook wel gekund. Ik vind het zelf tot nu toe goed te doen, hoewel ik me deze zwangerschap veel slechter voel dan tijdens de zwangerschap van de de 1e. We hebben thuis overigens wel de (zorg-, schoonmaak-, boodschap-, kook-)taken eerlijk verdeelt want anders zou het niet lukken denk ik! En net als mamamarije schrijft, onze 1e is ook al best zelfstandig, dat scheelt! succes met het maken van je keuze!
Ik heb van deze zwangerschap wel goed kunnen genieten terwijl ik al een zoon had. Maar hij is al 7, dus dat is nogal een verschil met een dreumes van een jaar of 2 qua drukte. Maar wil nu niet weer 7 jaar wachten...
haha, dat is inderdaad een andere situatie! misschien kun je ook in je besluit meenemen hoe snel je je na je 1e zoon weer goed voelde (als je dat nog kunt herinneren..)
Mijn zwangerschap en bevalling heb ik als erg prettig ervaren en fysiek kan ik het ook al wel weer aan voor mijn gevoel. Maar ben bang dat ik niet genoeg zal genieten en dat vind ik toch ook wel belangrijk, want zo vaak ben je niet zwanger in je leven en ik vind dat zoiets bijzonders en ik ben ook wel bang dat ik mijn jongste zoontje tekort doe. Moeilijk moeilijk...want het lijkt me ook erg leuk als er weinig leeftijdsverschil is.
Dat is al zo lang geleden, dat weet ik niet meer hoor! Lucas was ook een huilbaby, dus dat maakte het ook allemaal wat lastiger en toen was de situatie 'mantechinisch' ook niet ideaal.
Daar heb je gelijk in. Al zou je kindje 'al' 3 zijn als je weer zwanger word, het is sowieso anders dan de 1e keer zwanger zijn en je hebt nog nergens naar te kijken.
Ik had 6 maanden na mijn uitgerekende datum weer een positieve test in handen. Wij wilden heel graag een 2e en niet met teveel leeftijdsverschil ertussen. Het was in de 1e ronde gelijk raak. Ik merk wel dat ik deze zwangerschap veel minder bewust mee maak, maar dat heb je denk ik sowieso bij een 2e zwangerschap, omdat je nu eenmaal al een kind hebt die veel aandacht vraagt. Verder ervaar ik het zeker nu ik wat verder in mijn zwangerschap ben wel als zwaarder. Mijn dochter kruipt en/of loopt nog niet, dus ik ben veel met haar aan het sjouwen en da's soms toch best zwaar met zo'n dikker wordende buik. Gelukkig heb ik een lieve man die ook veel van de verzorging van Ayla op zich neemt. Ik zal wel blij zijn als ik na deze zwangerschap eindelijk weer een beetje mijn eigen lichaam terug zal krijgen. Ik was na de 1e zwangerschap net weer zo'n beetje op gewicht toen ik weer zwanger raakte. En dat dikke(r wordende) lijf ben ik nu wel zo ongeveer zat. Voorlopig na deze bevalling geen zwangerschap meer voor mij .
wij gingen er na 9 maanden weer voor. was gelijk eerste ronde zwanger, maar werd helaas een MA. daarna gelijk eerste ronde weer zwanger toen mijn dochter ondertussen bijna 12 maand was. en heb er nog geen dag spijt van!
Mijn oudste was 10 maanden toen ik weer zwanger bleek te zijn van de 2e. Ik wilde wel snel een tweede, maar dacht dat het bij de 2e wel even zou duren omdat ik bij de eerste al sneller zwanger was dan gepland. De jongens schelen dus 18 maanden. Mijn zwangerschappen verliepen prima, alleen op het eind vond ik wel zwaar worden. Na de geboorte van Marijn vond ik het ook wel zwaar. In een ritme komen... Twee kinderen om volledig te verzorgen... Toen Marijn nog geen 1,5 jaar was, bleek ik alweer zwanger te zijn. Niet gepland, maar o zo welkom! De oudste was dus ruim 3,5 jaar; de tweede was bijna 2 jaar en 2 maanden bij de geboorte van de derde. En je hoort het vaak: de overgang van 1 naar 2 vond ik zwaarder dan van 2 naar 3. Nu is de jongste ook erg makkelijk. De jongens zijn nu bijna 3 en 4,5 jaar en echte dikke vriendjes. Ze houden elkaar lekker bezig, zodat ik met mijn meisje kan kroelen Had het niet anders willen hebben hoor!