Wanneer opstaan acceptabel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gemma79, 16 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Maar als het voor je kind te vroeg is, hou je er dan nog zo star aan vast?

Mijn dochter slaapt niet om 19, heeft gewoon geen 12 uur slaap nodig, net als veel anderen. Een beetje kijken naar de behoefte van je kind zou fijn zijn.

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
  3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dat mag. Ik weet dat mijn kinderen niet zielig zijn;) Ik krijg van jouw opvoedmethode echt kriebels.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Maar even serieus: wanneer mogen jouw kinderen ooit hun mening laten horen, wanneer mogen ze boos zijn, wanneer luister je naar wat ze te zeggen hebben? Ik lees zo veel verhalen van jou over het direct afstraffen van ongewenst gedrag. Luister je wel eens naar wat zij te zeggen hebben? Je wilt toch dat ze later ook een mening kunnen vormen, dat ze zich competent voelen, dat ze ertoe doen?

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Natuurlijk mogen zij hun mening laten horen, altijd. Of ik er naar luister is een tweede. Soms wel, soms niet. Als het niet kan leg ik altijd uit waarom het niet kan, maar ga er daarna niet over in discussie. Boos worden mag ook, maar als je je misdraagt (schoppen, schreeuwen) dan ga je naar de gang. Daar kun je namelijk ook boos zijn. Mijn kinderen zijn lieve, vrolijke en zelfverzekerde kinderen die ik overal mee naar toe kan nemen. Ik heb niet het idee dat ze door onze opvoeding zich niet ontwikkelen tot zelfverzekerde vrouwen.

6. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    04/05.00 is voor mij nog nacht en absoluut niet acceptabel. 06.00 kijk ik door de vingers en 07.00 is prima.

Tot 3 jaar werden ze rond half 6 6 uur wakker soms stond ik met ze op maar soms mochten ze fijn in hun kamer spelen tot ik ze kwam halen rond half 7 7 uur.

Maar no way dat ik 04 of 05.00 opsta en m'n dag start.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn kinderen mogen 'naar vermogen' meepraten. Met andere woorden: ik leg mijn zoon van anderhalf geen keuzes voor die hij niet kan overzien. En ik verwacht/vraag dus ook niet iets waarvan ik weet dat hij het niet kan.
    En natuurlijk, waar hij het kan, mag hij meebeslissen. Dat geldt trouwens evenzeer voor mijn stiefpuber van bijna 15. Ook hij mag niet over álles zelf beslissen.

Consequenties van gedrag ondervinden is voorwaardelijk om te kunnen leren en te ontwikkelen. Grenzen zijn gezond voor kinderen. Duidelijkheid vaart iedereen wel bij.

Ik wil niet zomaar meningen, ik wil onderbouwde meningen. Ik stimuleer redenatievermogen en logisch nadenken. Daar heb je namelijk pas echt wat aan.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Helemaal mee eens, beter verwoord dan mijn bericht.

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dat gevoel had ik bij het jouwe ;)

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Alles voor 07 uur vind ik midden in de nacht maar dat vindt zoontje gelukkig ook :D ...die ene keer dat hij wel 's nachts/vroeg wakker is en gaat roepen of iets is, na eerst ziektes/zeertes/angsten uitgesloten te hebben, kordaat toespreken voldoende om hem op z'n kamer te laten wachten tot wij hem roepen.

Doordeweeks gaat hij rond half 8 naar bed en in het weekend ligt ie er meestal iets van 20/20.30 uur in.

11. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Onze dochter gaat door de weeks tussen 1915 en 1945uur naar bed en moet dan om 0645 uur opstaan voor naar kdv gebracht te worden. Op vrije dagen is ze zelf tussen 07 en 08uur wakker. Voorheenwas dit 6uur, maar heeft nu een slaaptrainer

12. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Wij hebben deze ook. En hoewel mijn zoon er nog iets te jong voor is, leert ie er nu al wel van. Ideaal ding.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik ook, hier 1 die naar groep 4 gaat en ook om 19.00 uur het licht uit gaat.

14. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier ligt de tweeling om h 7/kw v 7. Rond half 8 slapen ze, ze spelen nog even met hun knuffels in bed. En tussen h7/h8 weer wakker. H8 mogen ze er uit.

15. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Oudste trouwens om 19.15 /19.30 en die leest tot 20.00 op schooldagen.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier een kind van 3,5 jaar dat als het school is toch ook om 19u gaat slapen hoor. Ze is standaard om kwart voor zeven wakker. Ook als we naar pas om half negen naar bed doen, dus daar zijn geen winsten te halen.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik vind het vooral ook een eng idee. Wat als er echt iets is? Of als er brand is? Of als je zelf ook in de kamer bent en de deur dicht valt (en er misschien verder niemand meer in huis is)? Enz.

Ik ben toch meer voor duidelijkheid en afspraken ed (mbt dat je kind wee hoe laat het is, wat het tot de tijd dat het kind uit bed mag kan en mag doen, enz.).

Hier gaan ze buiten de vakanties ook om 19.00u naar bed. De jongste slaapt dan snel, de oudste leest/speelt nog een of twee uur, maar dat doet ze ook als ze later naar bed gaat (en dan slaapt ze dus korter, want ze is wel op dezelfde tijd wakker).

En na 5.30uis het hier gewoon ochtend, hoe vroeg ik het ook vind... Ze mogen dan in ons bed nog even tv kijken tot ik het tijdstip ook oke vind om er uit te gaan, rond een uur of 6.30u oid.

18. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hier gaan ze allemaal om 19.00 uur naar bed,

Eerst gezamenlijk een boekje lezen, dan iedereen in hun eigen bed en begin ik de kamers af te gaan van jong naar oud, tot die tijd mag er gespeeld of gelezen worden op eigen kamer

Ik zing bij de jongste van 9,5 maand liedje kroel en knuffel even dan ga ik naar mijn peuter en lees met haar een boekje en kroel en knuffel even, dan ga ik naar mijn 6 jarige een boekje lezen en kroel en knuffel even en praten in tussen de dag even door en dan ga ik naar mijn bijna 8 jarige en lees met hem een boek kroel en knuffel en bespreken de dag even door, al met al zo tegen 19.30 dat ik weer beneden ben en van hun verwacht dat ze in bed blijven liggen. De oudste van bijna 8 slaapt niet altijd meteen en leest soms daarna nog even boek in zijn eentje en gaat dan tegen 20.00 uur slapen doet dan ook zelf de lamp uit

De oudste twee slapen tot 07.00 en de jongste twee tot 06.00 en soms als we geluk hebben tot 06.30

19. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Really?? Wat een bizar advies, ik denk dat jij je er niet bewust van bent hoe beangstigend dit is. Ik werd vroeger opgesloten in mijn kamer ( en soms zelfs vastgebonden in bed) is krijg het er nog spaans benauwd van als ik er aan denk!! :x

20. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Later naar bed hebben we geprobeerd.
    Dan is ze net zo vroeg wakker.
    Waarom ze door de week vaak wel wat later ligt geen idee.
    Dan heeft ze inderdaad school.
    Maar in het weekend heeft ze ook zat activiteiten om echt wel moe te zijn.
    Want naar bed gaan is het probleem niet.
    Om 19:00 is ze ook wel moe.
    Als ze om 19:30 of 20:00 naar bed gaat is ze ook om 4:30-5:30 wakker..
    We hebben sport van slaaptrainer geprobeerd.
    Lampje met tijdschakelaar.
    Deze heeft ze genegeerd.
    Was er af voor het lampje aan ging.
    Ze dramt gewoon door tot iedereen wakker is.
    Lampje uit of niet, madam wil van bed.
    Hebben ook geprobeerd met telkens terug brengen naar bed.
    Ze blijft een scène schoppen.
    Krijsen, schoppen en spugen schuwt ze dan niet.
    Ze zal en moet haar zin.
    Best frustrerend.
    (En ja, het is best een meisje met issues, onze pleegdochter )

Deel Deze Pagina