Ik lees dat het over een pleegkindje gaat. Meisje wat veel meegemaakt heeft misschien? Opsluiten en negeren zal echt totaal niet het gewenste effect hebben, zal haar juist nog meer beschadigen. Bij je nemen vind ik tot nu toe de beste optie. Matrasje naast je neerleggen. En ander pedagogische ondersteuning vragen, want dit gaat waarschijnlijk niet over een kindje met een normaal verloop van haar jeugd.
Mijn dochter is helaas in het weekend ook vroeger wakker dan op schooldagen. Ik heb altijd het idee dat ze in het weekend uit enthousiasme wakker wordt, omdat ze weet dat we dan meestal leuke dingen als gezin gaan doen. Ze vraagt ook meteen bij het opstaan wat we voor leuks gaan doen die dag. We moeten nu op vrijdag iets minder de nadruk te leggen op 'joepie het is weekend', dat lijkt wat te helpen.
De deurklink lag toen gewoon in haar kamer, bovenop de kast. Dus in geval van dichtvallen konden we hem gewoon nog openmaken. Als er echt iets is hoor ik dat wel. Het verschil in zeuren en huilen hoor ik namelijk wel En als er brand is merk je dat ook wel hoor..
Mensen onderschatten dat, maar bij een huisbrand heb je maximum zo'n drie minuten om je huis te verlaten. Dat betekent dat je wakker moet worden, je bewust moet worden van het gevaar, je kinderen moet gaan zoeken.... En dan in de paniek ook nog een klink erop moet vijzen? In... Wat... Minder dan twee minuten dan?
Als er brand is merk je dat helaas vaak toch te laat, zeker als je eerst die deur moet open maken. Hier is de jongste vaak om 5.30 uur wakker, maar komt niet in mijn hoofd op om hem zijn kamer op te sluiten, vind het absoluut niet kunnen. Gewoon lekker even bij mij in bed, tablet er even bij als hij echt niet meer kam slapen. De oudste 2 waren ook altijd zo vroeg wakker, het is gaat wel over. En 19 uur is een prima bedtijd, als de kinderen het nodig hebben! Ik neem aan dat je dat voorop hebt staan wanneer je bedtijd bedenkt. Zo ligt de middeldte altijd om 19 uur in bed, heeft ze nodig. De jongens hebben veel minder slaap nodig, zeker de oudste, die hoef ik echt niet voor 20.30 uur te laten slapen, lukt hem ook gewoon of is dan weer heel vroeg wakker.
De deurklink aan de buitenkant zat er nog gewoon in hoor. Alleen aan de binnenkant was hij eruit. Dus in geval van brand krijg ik die deur in 2 seconde open
Ik vind het echt raar op je kind op te sluiten omdat het te vroeg wakker is. Dat weet je toch van tevoren als je kinderen krijgt en hoort er nu eenmaal bij. Sinds het vroeg licht wordt is mijn zoon ook eerder wakker. Meestal rond 6 uur. Ik vind dat ook te vroeg maar mijn kinderen delen een kamer dus is het wat lastiger om met lampjes oid te werken omdat mijn dochter nog maar 1 is. Onze zoon komt sochtends altijd zelf naar ons toe en gaat dan bij ons op bed filmpjes kijken en dat dutten wij nog eventjes. Is ook niet de beste oplossing maar anders weet ik het ook niet. Meestal ga ik er dan rond 7 uur uit, soms iets eerder. Mijn dochter slaapt vaak nog tot half 8 - 8 uur
Komt er een pleegzorgbegeleider langs? Heb je hem/haar om advies gevraagd? Wij kennen het kind niet en ze zit niet voor niets in een pleeggezin, dus zou niet van alles gaan proberen (zeker niet opsluiten), lijkt me niet goed.
Voor mij zijn er weinig opties.later slapen in de hoop dat ze later wakker is. Samen speelgoed uitzoeken waar ze mee mag spelen tot het jullie tijd is ( hulp van slaaptrainer) Je gaat er nu van uit dat je kind elke dag 11.5 uur slaapt. Onze uk is net 2 en die slaapt zelfs niet zo veel. Hij slaapt max 10 uur snachts en max 1 uur overdag. Je kind wil aangeven dat het niet 2 uur wil wachten en doet dit op een verkeerde manier. Heel begrijpelijk dat ze zich uit. Misschien door samen een doos met spulletjes/ boeken uit te zoeken om in bed te spelen. slaaptrainer om het zichtbaar te maken hoe lang ze nog moet.
Ik zou toch nog een keer een slaaptrainer proberen en goed uitleggen wat er van haar verwacht wordt. Misschien kan je haar ook belonen voor goed gedrag? Bijv. Wanneer het zaterdag en zondag goed gegaan mag ze zondag wat langer opblijven met een film (zet je dan gewoon om 18:00 na het eten aan ). Maar ik denk dat de grote vraag bij haar gedrag ligt. Is ze altijd zo boos wanneer ze haar zin niet krijgt? Is ze bang alleen op haar kamer wanneer ze wakker wordt? Of in het donker?
Weet ze welke activiteiten er in het weekend zijn en met wie. Je geeft aan dat het op schooldagen geen probleem is, die dagen is het bekend wat er gaat gebeuren. Een andere optie zou zijn dat ze moeite heeft met de prikkels van door de week. Kinderen kunnen zich erg misdragen als zij zich onveilig voelen.
En eerder naar bed? Als mijn dochter te moe is, gaat ze gegarandeerd spoken. Snachts vaak wakker en s ochtends ook rond 05:30.. nu gaat ze half 7, lezen we een boekje, knuffel en een kus en slaapt ze echt om 7 uur..
Hier worden ze rond half 8 wakker, soms wat eerder soms wat later.. jongste gaat rond 20uur naar bed en de oudste half uurtje daarna..
Op schooldagen moeten de kinderen om 7:15 uit bed. In het weekend mogen ze zo lang slapen als ze willen (helaas willen ze niet lang slapen ). Bedtijd is hier 19:30, dus om 19:00 naar boven en om 19:30 licht uit. Mijn dochter van 7 slaapt dan meestal direct en die slaapt ook door tot 7:00. Die heeft haar slaap hard nodig. Mijn zoon van 5 komt meestal zn bed weer uit en slaapt dan vaak rond 20:30. Hij slaapt meestal tot 6:30. Hij heeft aan 10 uur slaap genoeg (tenzij het een hele drukke dag/week is, dan slaapt hij wel om 19:30) Als mn zoon vroeger wakker wordt (voor half 7) dan krijgt hij de keuze: bij mij in bed verder slapen of op je kamer spelen. Hij kiest eigenlijk altijd het eerste. Om half 7 gaan we dan naar beneden.
Echt sommige reacties hier... Krijg echt medelijden met die kinderen. Opsluiten, dingen voor het bed bouwen, deurklink er uit. Als je dit soort acties moet uithalen om je kind wat te leren doe je echt wat verkeerd.... Dit is echt niet gezond hoor. Mijn zoon is 4 en gaat tusen 19:00 en 19:30 naar bed. Weekend of vakanties mag hij soms opblijven tot 20:00 uur. Daarna is het bed tijd.
Mja ik zou zeggen: ben je al eens boos geworden? Maar als ze al issues heeft en in een pleeggezin zit... Zou het misschien beter zijn om te bekijken WAAROM ze zo is gaan doen. Zal ze zelf niet weten maar de begeleider misschien wel Of anders als er contact is met haar ouders.. Misschien kunnen die er licht op werpen. Wie weet lieten ze dr net zolang in bed tot ze de tent ging afbreken en dus wel op moesten staan.... Dan lijkt een andere aanpak verstandiger dan wanneer het typische peuter/kleuter-driftbuien zijn.