Hoi meiden, Ik ben erg nieuwsgierig wanneer jullie kindjes over zijn gegaan (of gaan) op opvolgmelk. Met "gewoon" zes maanden of pas met gecorrigeerd zes maanden? Mischa krijgt inmiddels al 210cc +7 scheppen (Omneo) met in iedere fles een schep rijstebloem en 4 scheppen nutriton. (laatste fles 210+7 + 3 scheppen rijstebloem + 3 sch nutriton) Zou opvolgmelk niet beter moeten vullen zonder dat er zulke grote hoeveelheden gedronken hoeven worden? Het duurt nog even voor we weer naar de kinderarts gaan, dus ben ik vast benieuwd hoe dat bij anderen gegaan is. Ik verwacht dat ze bij ons in het ziekenhuis de gecorrigeerde leeftijd aan zullen houden. Groetjes!
Hoi, Wij zijn met 6 maanden gecorrigeerd overgegaan op opvolgmelk 2. Ik heb later wel van de kinderarts gehoord dat het ook op de niet-gecorrigeerde leeftijd van 6 maanden had gemogen en dat prematuurtjes vaak wat eerder toe zijn aan bijvoeding dan de gecorrigeerde leeftijd. Misschien hangt het ook af van hoeveel te vroeg je kindje is geboren. Mijn zoontje was 6 weken te vroeg. Groetjes, Josie
Wij zijn met 6 maanden gecorrigeerd over gegaan op opvolgmelk. Dit op advies van de kinderarts. Onze mannen zijn bijna 12 weken te vroeg geboren. Denk dat het er ind van af hangt hoeveel ze te vroeg zijn geboren zoals Josie aangeeft. Denk persoonlijk niet dat opvolgmelk heel veel meer zou vullen hoor. Het heeft met de samenstelling te maken. De nieren moeten dat geloof ik aan kunnen (zoiets zei de kinderarts tegen ons)
Ow ok, twee heel verschillende antwoorden. Mischa is 7 weken te vroeg geboren. Hij krijgt inderdaad wel al bijvoeding (al vonden ze het in het ziekenhuis wat vroeg, hij leek er aan toe dus het mocht wel), worteltjes, broccoli en bloemkool. Ik dacht ergens in een ander topic (bij flesvoeding) gelezen te hebben dat iemand merkte dat haar kindje minder ging drinken sinds het opvolgmelk kreeg, en iemand reageerde toen dat die melk voedzamer was, vandaar.
Wij zijn met Malou en Ruben (geboren met 35 weken 6 dagen) met ong 7 maanden na de geboorte (dus niet gecorrigeerd, dat heb ik namelijk nog nooit ergens mee gedaan ) over gegaan naar de kv nr 2. Dit omdat we nr 1 nog hadden staan en deze eerst maar op wilde maken en we maar heel zelden kv gebruikte toen. Bijvoeding zijn we 6 maanden en 10 dagen na de geboorte mee begonnen, maar achteraf hoorde ik van de kinderarts dat ik best nog had mogen wachten omdat ik ook echt het idee had dat ze dat nog niet nodig hadden.
Wij houden meestal gewoon de kalenderleeftijd aan wat voeding betreft, of je moet merken dat het nog echt niet gaat (wat je eerder met bijvoeding zult hebben dan met flesvoeding). De darmpjes en het maagje van je kindje zijn ook al 6 maanden aan het werk, dus ik denk dan maar dat ze het wel aan zullen kunnen. En bij ons bleek dat ook zo te zijn. Toch zijn we niet van de ene op de andere dag overgestapt op opvolgmelk. We hebben steeds een schepje bij nr.1 gedaan en dan om de dag een schepje meer. Maar in 1 keer overstappen zou ook moeten kunnen neem ik aan.
Gek eigenlijk, het lijkt er op dat de meeste mama's dus toch gewoon de kalenderleeftijd aanhouden, terwijl ze bij ons in het ziekenhuis toch heel voorzichtig doen wat dat betreft. Waarschijnlijk zijn de meningen over dit onderwerp erg verdeeld... Persoonlijk lijkt het mij ook dat de darmpjes en het maagje inderdaad al een half jaar aan het ontwikkelen zijn, en dat dit dus gewoon zou moeten kunnen.
Misschien nog een goed tip ; doe waar je jezelf goed bij voelt. Als jij denkt dat je kleintje het wel aan kan, dan doe je het gewoon. Mijn ervaring is dat de artsen het vaak allemaal prima vinden (die van ons in ieder geval wel, wat soms ook wel frustrerend kan zijn... ). Probeer het anders met een paar schepjes door de voeding die hij nu krijgt en als hij daar niet anders op reageert (meer spugen, krampjes o.i.d.) gewoon overstappen... Succes hoor! Ik doe er nu wel zo stoer over, maar in het begin vond ik het ook heel erg moeilijk en heb ik hier ook wel een aantal keren aan de bel getrokken...
Ja, je hebt gelijk. Ik wacht dus nog maar heel even. het is gek, bij ons in het ziekenhuis "bemoeien" ze zich er behoorlijk mee en als ik dan hier op dit onderdeel van het forum kijk (of de reacties op mijn topic(s) lees) valt me op dat er bij anderen weer heel iets anders gedaan/geadviseerd wordt. Je wordt na een tijdje inderdaad wel steeds eigenwijzer! Ik ken Mischa nu een tijdje en heb wel het idee dat ik het eigenlijk "beter" weet dan de kinderartsen die hem eens in de maand zien. Maar omdat Mischa vanaf het begin af steeds wel een beetje gedoe met zijn ontlasting heeft gehad, doe ik nu maar even voorzichtig, ik durf hem niet zo makkelijk op andere voeding over te zetten. Maar bedankt allemaal voor jullie reacties, heel leerzaam om te zien hoe anderen het doen!
er is ind wel veel verschil tussen kinderartsen. In ons streek ziekenhuis zei de kinderarts namelijk dat onze mannen in februari al mochten beginnen met een fruit en groente hapje. Toen waren ze 5 maanden ( ongecorrigeerd) dus eigenlijk maar 2 maanden. ( we hebben dit niet gedaan). We waren afgelopen mei in het UMCG en onze kinderarts daar stond er wel even van te kijken dat de kinderarts van ons streek ziekenhuis dat had gezegt. Zij vond dat namelijk veel te vroeg. Wij zijn in mei begonnen met de hapjes. Ze waren toen rond de 8 maanden ongecorrigeerd. En met de opvolgmelk zijn we begonnen toen ze 6 maanden gecorrigeerd waren. Maar net wat Jipper zeg, doe waar jij je goed bij voelt. Vaak merk je wel aan je kindje of hij/zij er aan toe is. Net zoals, de 1 begint met 4 maanden met bijvoeden en de andere met 6 maanden. Het is ook je eigen gevoel. En jij kent je kind het beste, en mocht het niet lukken dan stap je weer terug op het andere. Zo deden wij dat ook altijd.
Heel herkenbaar! Onze jongens waren nog maar een paar weken thuis, nog niet eens een maand gecorrigeerd, toen we voor het eerst naar de kinderarts in ons eigen ziekenhuis moesten. Die begon al over opvolgmelk. Volgens hem konden we wel starten met Nutrilon 2... Dat wekt echt vertrouwen... Sindsdien doen we waar wij ons goed bij voelen, want inderdaad; je kent zelf je kindje(s) het beste!
Onze KA heeft heel eerlijk aangegeven het moeilijk te vinden om te zeggen of je wel of niet moet corrigeren met voedsel. Hij vertelde dat je met opvolgmelk kunt beginnen zodra je bijvoeding geeft. Als je opvolgmelk geeft zonder bijvoeding te geven, komen ze vitamines te kort. Als je nr 1 geeft en bijvoeding, krijgen ze juist weer teveel vitamines en mineralen. Klonk erg logisch. Ik ben met bijvoeden begonnen met 6 maanden werkelijke leeftijd (3,5 gecorrigeerd) en dat verdraagt hij goed. Met brood ben ik begonnen toen Noah 8 maanden (6 maanden gecorrigeerd) was en ook dat gaat goed.