Onze kat is nu 18 jaar. Is al een poos flink de weg kwijt maar is nu echt dement. Ze miauwt de hele nacht alles bij elkaar. Eten doet ze bijna niet meer of het komt er weer uit. Ze is erg afgevallen de afgelopen tijd. Ze loopt veel doelloos rond en heeft geen rust. Wanneer is het genoeg? We zijn eerder met haar naar de DA geweest. Maar die komen dan met; we kunnen dit, en we kunnen dat. Terwijl ik zeker ben dat ik geen polonaise meer wil voor haar. Als ik morgen de DA bel en heen ga ben ik bang dat ze me weer van alles aan willen praten. Hoe pak ik dit aan?
Bellen en aangeven dat de koek op is en jullie langskomen om haar in te laten slapen. Dus niet voor consult maar echt daarvoor.. klinkt namelijk wel alsof zij geen kwaliteit van leven meer heeft en het voor jullie allemaal niet meer werkbaar is zo.. Blijf heel sneu natuurlijk, maar een keer houd het op..
Uit ervaring: laat haar inslapen. Ik heb nog altijd spijt dat ik ooit de knoop niet heb doorgehakt met een dierbare kat. Ik kon het indertijd niet over mijn hart verkrijgen maar achteraf gezien is hij niet op een heel leuke manier aan zijn einde gekomen. Sterkte. Het is geen makkelijke keuze. En edit: de dierenarts heeft niet persé alléén de belangen van jouw kat voor ogen...
Andere dierenarts bellen en de situatie voorleggen. 18 jaar is een prachtige leeftijd en waarom dit nog per se willen rekken. De enige die er beter van wordt is in mijn ogen de dierenarts. Veel sterkte ermee. Als je zo'n poezebeest al 18 jaar hebt is het heel wat
Een DA zal geen dier in laten slapen wanneer hij of zij daar zelf niet achter staat. Het is dus uiteindelijk deels een persoonlijke beslissing die de DA zo onbevooroordeeld mogelijk moet nemen. Heb je al rechtstreeks uitgesproken naar je DA dat je eigenlijk meer aan euthanasie zit te denken en wat daarvoor je redenen zijn?
Ja, ik ben hier ook realistisch in hoor. Ze heeft een prachtig vrij leven gehad. Nooit ziek geweest en daarom wil ik nu, zo op het laatst, ook niet meer dat ze me van alles nog gaan opdringen.
Als ik jou als klant aan de telefoon had, dan snap ik je volledig en staan we ook achter je beslissing. Sterker nog, als ik dit zo lees, dan zouden wij zelf ook op inslapen aansturen, omdat het beestje duidelijk geen lol meer heeft in zn leventje en beter worden gaat het niet, helaas. Mocht morgen jouw dierenarts aangeven dat ze niet willen inslapen, dan zou ik een andere arts bellen. Of echt op je strepen gaan staan, ze kunnen in dit geval echt niet weigeren! Alleen dat is in zo'n situatie niet fijn om er stennis over te gaan maken. Mocht je in de buurt van Utrecht wonen, ben je morgen zeker welkom bij ons. Sterkte! En verwen haar nog even met wat ze echt lekker vind (slagroom?) En knuffel nog even goed met haar.
En dat vind ik dan weer lastig. Kijk, ze loopt nog. Doelloos weliswaar met veel onrust. Eten gaat matig tot zeer slecht. Ze valt enorm af. Haar zusje is in mei gaan hemelen. Ook 18. Die viel op een geven moment om. Dat soort dingen wil ik haar besparen. Daarvan had ik het gevoel dat ik te laat was. En als je dan met een DA een welles nietes kwestie krijgt.. lijkt me niet fijn.
Wij hebbe onlangs onze stokoude kat laten inslapen. Ze was blind aan 1 oog, doof, had 1 tand, at amper en plaste soms in huis, we hadden terug een kattenbak moeten aanschaffen,.... Na een dagje weg, kwamen we thuis en lag ze de janken van de pijn, stappen ging niet meer normaal,... We zijn naar de dierenarts van wacht gegaan en die gaf ons ook vanalle opties en wij hebben toen gezegd dat we niets meer wouden doen. Hij zei toen, dat ze het lijstje moeten opsommen maar het een verstandige keuze vond. Geen seconde spijt van gehad.
Nou ja en nee. Als een eigenaar het wil terwijl het dier nog (relatief) jong is en het probleem oplosbaar is, dan mag een arts zeker weigeren. Maar in dit geval, een kat van 18 jaar, mooi leven gehad, nu dement, dan is het mooi geweest. Beestje heeft er zelf duidelijk geen lol meer in. Ik vind als je dan nog van alles aan een kat wil sleutelen, terwijl de eigenaar aangeeft dat het klaar is, dan is dat zo. Wij hadden gisteren euthanasie van een kat waar we wel echt boos om waren. Ga niet in detail treden, maar het was niet nodig geweest en dier was echt niet oud. Was echt laksheid van de eigenaar.
Onze oude kat bleef maar problemen hebben met zijn gebit. Er waren al veel tanden eruit gehaald, maar hij kreeg er later ook nog een gezwel bij. Om hem pijn te besparen (en vele kosten voor iets wat niet meer te verhelpen was) stelde de dierenarts zelf voor of het misschien niet beter was om hem in te laten slapen.. hoe moeilijk ook, we hebben wel de keuze gemaakt en ik denk dat het ook de juiste keuze is geweest. Veel sterkte! Altijd verdrietig om afscheid te moeten nemen van je huisdier.
Dat antwoord heb je al, op het moment dat je je af gaat vragen of het niet klaar is voor je kat. Dat is mijn ervaring in ieder geval, je bent bijna nooit te vroeg met het laten inslapen van je huisdier. Onze kat ging achteruit de laatste maanden maar na weer een afwacht-consult heb ik het besluit genomen. En daar geen moment spijt van gehad, het was goed zo Blijft wel een moeilijke beslissing. Sterkte
Als ik jou als klant aan de telefoon krijg snap ik je volledig en ik weet wel zeker dat de artsen achter euthanasie kunnen staan met dit verhaal. Ze kijken hem altijd wel na en overleggen dan de eventuele opties er zijn, dit om de keuze bij de eigenaar te laten. Maar ze zullen dan zeker ook euthanasie er bij noemen. Als wij er echt niet achter staan doen we het nirt, maar bij een kat van 18 staan we daar wel achter. Bel morgen (als je er zelf aan toe bent) de dierenarts. Zeg dat de kat op is en dat je graag (nouja graag) euthanasie wil. Maak desnoods filmpjes van wat de kat doet met doelloos rond lopen. Soms zeggen beelden meer dan woorden. Heel veel sterkte met het besluit
Maar het is toch van de gekke dat je filmpjes zou moeten laten zien van je 18 jarige kat om hem een spuitje te laten geven En een consult voor evt opties hoeft toch ook niet. Het is toch duidelijk wat het baasje wil. Je wordt zo alleen maar op meer kosten gejaagd waar je niets voor terug krijgt ( Bijv. een jonge kat met vlooienallergie in willen laten slapen en als dierenarts dat weigeren snap ik echt wel hoor . Je hoeft niet zomaar klakkeloos re doen wat de eigenaar wil.)
Als ik jouw verhaal lees dan maken jullie de juiste keuze. Onze kat is nu 17 en wij twijfelen ook.. hij plast soms in huis, heeft al een aantal aanvallen gehad waarbij hij helemaal gaat trekken met zijn pootjes (tia?) en op de grond blijft liggen. Verschillende onderzoeken gehad maar er komt niks uit. Nu heeft hij ook nog vorige week gevochten met een andere kat en heeft veel wonden opgelopen. Ik ben heel benieuwd hoe zijn herstel gaat zijn maar zijn ademhaling piept heel erg en hij heeft een grote wond op zijn poot en oog. Hij krijgt nu ontstekingsremmers en pijnstilling. Ergens denk ik dat het genoeg is maar hij heeft echt oplevingen en kan soms nog lekker spelen. Lastige keuze
Ik denk dat het moment nu daar is...wil je dierenarts niet meewerken, probeer dan een andere. Onze DA zei dat we zelf zouden weten wanneer het zover is, en dat geloof ik ook. En zoals ze bij onze 19 jarige kat zei, ik kan hem weer oplappen, maar het blijft een oude kat.... Sterkte. Het is niet leuk om afscheid te nemen van je dierenvriendje
Dit hadden wij precies met onze hond. Gelukkig vond onze dierenarts ook dat het zo klaar was. Blijft een verschrikkelijk moeilijke keuze. Ik zou in jou geval een second opinion doen bij een andere dierenarts.
Ik denk ook dat dit het moment is voor de kat en voor jullie. Lijkt me stug dat een dierenarts hier niet aan meewerkt. Wij staan ook voor de keuze met onze kat ben 15 jaar. Ook dement, hoort en ziet niet veel meer. Loopt doelloos rondjes, loopt tegen meubels en muren aan. Merendeel van de dag ligt hij te slapen op bed. Als we gaan eten zit hij op de stoel van de middelste keurig te wachten tot we klaar zijn. Verder is het gelukkig nog een hele erge knuffelkont. Eten, drinken en kattenbak gebruik van nog goed. Hij komt over het algemeen nog gelukkig en tevreden over. Dat maakt de keuze nu om in te laten slapen best wel lastig. 2 weken geleden is onze andere kat overleden en is onze jongste dochter geboren. Hij lijkt hier nog niet veel van te merken.
Weet ik hoor. Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat het in dit geval onterecht zou zijn, meer als reden waarom de dierenarts misschien nog al die opties geeft. Maar de 1 is er 'makkelijker' mee dan de ander