Kom ik nou daarvoor op het cb??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ikkie97, 26 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    #1 ikkie97, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
    Kom ik nou op het cb voor twee vragen?

- eet hij met de pot mee? En
    - hoeveel woordjes zegt hij?

En op basis daarvan beginnen over VVE?

Waar is mijn kind gebleven? Mijn kind van 1,5 die volgens mij op vele fronten zich zeer goed ontwikkelt en daar zeer druk mee is geweest de afgelopen maanden en het daarom iets minder interessant vond om woordjes te leren zeggen?

Goed, ik was dus vanmorgen met ons zoontje bij het cb. Ik had een vraag over zijn heupje en voetenstand omdat hij twee weken terug vermoedelijk een zogeheten vliegende heupontsteking heeft gehad waardoor hij een aantal uren niet op zijn beentje kon staan. Had de arts nog nooit van gehoord, maar hij wilde best even kijken.
    Vervolgens bekeken we zijn curves die er prima uitzien. Lengte iets bovengemiddeld, gewicht komt van ver bovengemiddeld en is afgevlakt naar iets bovengemiddeld. Eet hij met de pot mee? Ja.
    Vraag 2; hoeveel woordjes zegt hij? Nou niet zoveel dus, ik heb uitgelegd dat hij nog met name klanken maakt, delen van woorden (puzzel is puuz, boven is boo, bad is ba, banaan is naan, etc) dat was ondergemiddeld zei de arts. Oke prima dat geloof ik wel. Gaat hij straks ook naar de psz? Ja is wel de bdoeling. Dan kan hij twee extra dagdelen met VVE. Ben je daar bekend mee? Jazeker dat ken ik. Want hij zou drie woorden moeten kunnen zeggen nu.
    Ik was zo verbouwereerd dat hij begon over VVE dat ik er verder niet op in gegaan ben, maar ik vind het wel heel voorbarig.

Er is niet gesproken over andere aspecten van zijn ontwikkeling. Sociaal, emotioneel, motoriek, spelontwikkeling, geen van allen besproken. Hij klimt op ons speelhuisje en glijbaan, kan op de trampoline springen maar ook op harde ondergrond met twee benen tegelijk springen, staat op de bank te dansen, maakt knopjepuzzels zonder enige moeite, leest de hele dag boekjes of wil voorgelezen worden, ligt als een volleerd peuter als een plank op de grond omdat hij iets niet wil en is erg geinteresseerd in wat andere kinderen doen,
    Daarnaast dacht ik later, w tf hij zegt echt wel woorden... Hij zegt appel, beer, bal, mem, siiis (fries voor kaas)en nee en die. Ook verteld dat hij heel veel brabbelt en ik soms ook twijfel of hij iets zegt omdat het nog erg onduidelijk is maar ik wel vermoed dAt hij af en toe meer woorden zegt. In tegenstelling tot de oudste die echt of duidelijk een woord zei, of gewoon niks en nauwelijks brabbelde maar nu praat als een advocaat.

Voor de duidelijkheid, als straks blijkt dat hij het nodig heeft, natuuurlijk, denk dat ik nog eerder bij een logopedist zit dan dat zij iets adviseren, maar ik vind het gewoon zo'n kwalijke zaak dat er op deze manier gesignaleerd wordt en er zo een volledig verkeerde groep kinderen geindiceerd wordt! En dan kijk ik op de psz waar mijn dochter zit en dan zie ik kindjes van 3 of zelfs 3,5 die onverstaanbaar praten en dan weet ik (zit in de oudercommissie) dat er op onze psz geen enkel kind zit met vve dan denk ik echt huh? Waar gaat dit heen? Wat zijn dan ooit de criteria voor een vve indicatie?

Weet iemand overigens waar ik mijn zorg uit zou kunnen spreken over de wijze van signaleren bij ons cb?

2. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zal me er vooral niet te druk om maken.
    Zo te horen ontwikkeld hij zich prima.
    Ze geven vaak zulke rare adviezen..
    Vandaag een vriendin van me precies hetzelfde verhaal met haar zoontje. Die had zoiets van 'zal wel'. Als moeder zie je goed of hij zich ontwikkelt en alleen als je je zelf ergens zorgen om maakt zou ik naar advies luisteren.

3. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    CB weer in de bocht. Ik zou het bij henzelf aankaarten en binnen GGD moet er sowieso een klachtenprocedure zijn. Moet op de website vermeld staan.
    Je hoort eerst op de plek waar je klacht ontstaan is een klacht in te dienen. Als je daar niet voldoende gehoord wordt, kun je verder naar de klachtencommissie.

4. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Je kunt toch ook gewoon mondiger zijn in het gesprek ipv achteraf tegen een computer klagen?

5. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik ben trouwens wel voor teruggeven wat je vindt van de adviezen van het CB. Ik hoor veel ouders klagen, maar als je dan vraagt of ze dat daar ook zeggen, dan doen ze dat niet.
    Tja.... als zij nooit terugkrijgen dat hun adviezen nergens over gaan, gaan ze die ook niet veranderen. WEL zeggen dus!

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    #6 ikkie97, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
    Nou zeg, niet iedereen staat direct klaar met een grote mond en ik vraag toch ook waar ik terecht kan om dit te melden?

Ik ben er later gewoon verder over na gaan denken. Ik zit nl niet per definitie met hakken in het zand bij een cb dus dit overviel me.
    Ik vind het vooral jammer dat dit beoordeeld wordt ahv een afvinklijstje, ipv dat er naar het kind gekeken wordt en de totale ontwikkeling.
    Die zienswijze baart mij zorgen, maar misschien had ik pech met de arts..

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Ik wil het ook zeker wel teruggeven. Heb in mei een afspraak staan voor de oudste, dan zou ik het aan kunnen kaarten.

8. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    #8 X11, 27 apr 2016
    Laatst bewerkt: 27 apr 2016
    Je hebt ws wel pech gehad met de arts, maar bij het CB werken naar verhouding wel veel van dit soort artsen. Ik heb er geen hoge pet van op, na 15 jaar CB met 4 kids en dus ook meerdere artsen en VPK's gezien. Ben er bij alle 4 wel geweest voor wegen en meten, maar het daar bij gehouden, want inhoudelijk ging het nergens over.

Dat hoorden ze dan dus ook wel van mij en dan wisten ze daarna helemaal niet meer wat ze konden doen. "Vertel maar wat je van ons nodig hebt." Ehm tja... Nooit enige tip gehad waar ik iets aan had. Wat ik echt uitermate triest vind voor een organisatie die zeer deskundig zou moeten zijn als het om baby's en jonge kinderen gaat.
    Visie is zeer eenzijdig, ze zijn niet in staat zich aan te passen aan zienswijze van ouders en meerzijdig aan te sluiten.

9. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik zou me er voor nu niet al te druk om maken en het volgende keer eens aankaarten. Ik sta op zo'n moment ook vaak met mijn mond vol tanden en bedenk dan later pas wat ik eigenlijk had moeten zeggen. En ja CB werkt met gemiddelden/standaarden . Meestal laat ik het maar langs me heen gaan. De adviezen zijn vaak leuk maar werken gewoon niet voor elk kind.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Door verhuizing bij 2 cb geweest. Bij de eerste zeiden ze meteen als je het er niet mee eens bent vertellen in plaats van ergens anders klagen dus blij dat ze direct waren.

Bij de tweede heb ik een mobielnummer gekregen zo konden we altijd bellen als er vragen waren.

Voor medische dingen zou ik de huisarts inschakelen die weet er meer van.

( onze uk huilde bijna dag en nacht,volgens cb deden alle babys dat. Bleek bij de huisarts verborgen reflux te zijn dus ook naar je gevoel luisteren)

11. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Ik zou me er niet teveel van aantrekken, ik heb ook geen hoge pet op van het cb. Ze wilden bij mijn zoontje met 3 maanden laten opereren aan zijn schedeltje omdat hij een 'punt' hoofd had aan de achterkant (fiets helmpje noemde ze het 😳) Het was cosmetisch gezien niet in orde.
    Ik heb toen vriendelijk gevraagd of ze wel helemaal lekker was, om een baby van 3 maanden te opereren op cosmetische gronden.
    Hij was een stuit baby en dat verklaarde een hoop volgens de kinderarts van het ziekenhuis, niks om me zorgen over te maken zou vanzelf goed komen ( was daar toen op controle)

Uiteindelijk is het inderdaad vanzelf helemaal goed gekomen, ik kom bij het cb alleen voor de vaccinaties en verder kunnen ze het echt bekijken.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik vind ook dat de CB'S onderling veel te veel verschillen in handelswijze en adviezen.Elke CB doet het anders lijkt het wel. Horen ze niet een lijn/een handelswijze te hanteren?

Als ik je OP lees TS en jouw kindje op die leeftijd al een VVE-indicatie krijgt, dan denk ik "huh"? Zowel Aiden als Finley zeiden op die leeftijd alleen "mama, papa". Verder was het "uuuuhh". Mijn CB maakte zich daar totaal niet druk over! Beide kinderen kwamen zo rond 2,5 jaar pas los met praten en spraken toen direct ook duidelijk halve zinnen. Het kwam er plots allemaal uit.

13. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb gisteren bijna hetzelfde meegemaakt. Hier zit nu een nieuwe arts. Voorheen nooit problemen gehad, maar deze arts wilde toch echt wel haar stempel drukken op hoe het allemaal moet volgends het boekje. Dochter is net 15 maanden en ik vertelde trots dat ze steeds meer verschillende klanken maakt ook vaste klanken heeft voor bepaalde situaties en dat je merkt dat ze op haar manier een gesprekje wil aanknopen met je, nou m'n trotseerden werd zonder pardon van de tafel geveegd want nu met 15 maanden moest ze toch langzaam beginnen met zinnen te praten 😨 ik wist niet wat ik hoorde en was eigenlijk met stomheid geslagen. Ook was het heel slecht voor dr dat we haar als ze snachts wakker wordt in bed pakken 🙈 op dat moment wist ik gewoon niet wat ik terug moest zeggen, toen ik het thuis vertelde vroeg m'n man ook van wat heb je gezegd en stom maar op dat moment ff niks, dus snap heel goed met dat je geen response kon geven, normaal heb ik m'n mondje klaar maar in dit geval ff niet.

Verder zou ik me ook niet druk maken over dat praten . Mijn zoon ging pas praten na z'n 2de verjaardag en heeft die schade helemaal ingehaald.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Hij heeft nog geen indicatie hoor, maar de arts ging wel 'een aantekening' maken. Denk dat ik de volgende keer vriendelijk ga verzoeken die aantekening te verwijderen.
    Ik zie om me heen kindjes van dezelfde leeftijd die inderdaad ook niet veel meer zeggen dan wat oerwoudgeluiden, vandaar dat ik me toch echt geen zorgen maak. Ik ben ervan overtuigd dat zijn passieve woordenschat enorm is. En daarnaast loopt hij motorisch gewoon erg voor dus even geen tijd gehad voor die spraakontwikkeling. Denk dat hij straks inderdaad ineens ook een heleboel kan zeggen. Hij zuigt nu alles op.

Deel Deze Pagina