Goedenavond, Mijn dochter is nu 7,5 maand oud en haar eet/drink schema (van vandaag) is als volgt 7.00 flesje 180/6 9.30 fruit half potje (meer wil ze niet) en wat slokjes water 12.00 2 broodjes zonder korst en wat slokjes water 13.00 fles 120/4 (laat ze vaak 30 tot 60 cc van staan) 15.00 fruit, andere helft van het potje en wat slokjes water 16.30 groente heel potje en wat slokjes water 18.30 fles 180/6 met 3 scheppen rijstebloem. omdat ze de fles na het broodje zo slecht drinkt vraag ik me af of ze deze nog wel nodig heeft qua voeding? daarnaast vraag ik me af of ze zonder die fles genoeg vocht binnen krijgt (de slokjes water zullen bij elkaar 50 tot 100 ml zijn over de hele dag). ook drinkt ze haar water alleen als ik de tuitbeker in haar mondje doe, ze heeft zelf niet de behoefte de beker op te pakken en te gaan drinken. spelen met de beker is leuker! hoe oud was jullie kindje toen hij of zij zelf ging drinken zonder hulp? en hoe oud was je kindje toen hij of zij van 3 naar 2 flesjes ging?
Toevallig heb ik de vraag 'hoeveel vocht moet hij minimaal binnen krijgen' gesteld op cb. Zij zei tegen mij dat dit minimaal 500 cc moet zijn. Hier zit dus de fles in maar ook vocht van fruit, groente en anders drinken. Nu wil onze meneer bijna geen thee/diksap drinken (misschien een keer 60cc in totaal?) en water al helemaal niet. Vandaag ipv drie flessen een klein flesje erbij gedaan (120/3) en dit ging schoon op. Hopelijk is zijn ontlasting ook minder hard morgen. Oh ja, ik kwam er vandaag achter dat ZL liever meteen uit een beker drinkt! Een fles om zelf vast te houden geprobeerd, maar het spelen met de speen was leuker. Ook een tuitbeker maar met de tuit spelen is veel leuker... zucht... toen een ingeving. Ik laat hem slokjes uit de beker drinken zonder de tuitdeksel. En ja hoor...het ging er zo in! Oké wel geknoei, maar dat geeft niet.
Ik zou het nog lekker laten zoals het nu is. Hoorde vanochtend dat met 11 mnd de meeste op 2 flessen zitten. Dat ze niet de hele fles opdrinkt na het broodje hebben wij ook. Maar ze drinkt het graag dus ik bied het nog lekker aan.
Ik zou hem ook blijven aanbieden, al is het maar 100ml wat ze drinkt. 7.5 maand is nog wel erg vroeg om over te gaan op 2 flessen. kleintjes mogen rond die leeftijd nog 500cc alleen aan melk hebben!
Op die leeftijd zou ik de fles bij het brood nog voor het brood geven als er anders niet goed gedronken wordt. Vind 7/8 maanden nog wat jong om al over te gaan op 2 flessen. Zo hebben wij het ook een poosje gedaan en voor het brood dronk hij 'm beter leeg. Daarna zat hij al vol van het brood en had geen zin meer om te drinken. Met een maand of 10 heb ik die fles laten vallen geloof ik. Toen dronk hij genoeg uit de rietjesbeker erbij. Hier snapte hij dus een tuitbeker ook niet en daarom een rietjesbeker gekocht. Die hoefde hij namelijk niet op z'n kop te houden om er wat uit te krijgen. Was even oefenen, maar met een week of 2 dronk hij er super goed uit.
Ik ben het er ook mee eens dat het nu wel vroeg is om nog maar 2 flessen te geven. Ik zou dus in de middag wat meer fles geven en minder brood
dank jullie wel voor de reacties. blijf dit flesje nog wel even aanbieden na haar broodje. Zodra ze zelfstandig wat meer water gaat drinken op een dag ga ik proberen hem weg te laten.