Dag allemaal! Bij CZ kun je tussentijds overstappen naar CZ gezin. Nu zit ik nog bij jongeren. Aangezien deze verzekering een stuk duurder is per maand, vroeg ik mij af wanneer het handig is om over te stappen. Ik ben begin januari uitgerekend dus wil dan tegen die tijd met de bevalling overgestapt zijn. Of heeft het voordelen om nu al te stappen? Veel wordt nml al vergoed uit de basis en ik dacht te zien dat er vooral voordelen zijn bij de bevalling. Combinatietest/NIPT is bijvoorbeeld al uit de aanvullende verzekering gehaald anders was het wel handig om te doen. Iemand ervaring mee? Liefs Izabella
Denk je die verzekering nodig te hebben? Ik zou alle voordelen op een rij zetten (waar je ook echt gebruik van gaat maken) en dan de meerprijs per maand ten opzichte van een normale aanvullende verzekering er naast leggen. Soms is het voordeliger om die kosten zelf (deels) te dragen dan iedere maand een flinke som extra te gaan betalen. Je kunt namelijk niet meer terug in het lopende jaar.
Ik kan bij mijn verzekering niet tussentijds overstappen, maar er is mij wel uitgelegd dat je tot 31dec hebt om van verzekering te wisselen en tot 31jan om een extra pakket bij je verzekering te nemen.
Ik zit bij zorg en zekerheid en heb hetzelfde als jou. Ik ben nu wel aanvullend verzekerd, maar ga dit jaar nog wel overstappen naar de ZZ gezinspolis. Dit omdat ik naast de extra vergoeding voor kraamzorg nog een aantal andere teruggaves krijg, waarmee ik dan de extra premie er weer uit heb. Heb hierover met mijn verzekering contact gehad en die gaven aan dat als de kleine geboren is ik met terugwerkende kracht voor de maand waarin hij geboren wordt de verzekering kan omzetten. Ik ben 20 juni uitgerekend, dus mocht hij dan komen dan kan ik bij doorgeven van de geboorte gelijk de verzekering met terugwerkende kracht in laten gaan per 1 juni. Wordt hij nou bv over tijd geboren op 2 juli, dan hoef ik de verzekering pas per 1 juli in te laten gaan. Vond dat een heel mooie oplossing van ZZ, waar ik dus gebruik van ga maken zodra de kleine er is. Wellicht dat dat bij jouw verzekering ook kan? Overigens vond ik de extra vergoeding tijdens de zwangerschap niet dusdanig om tijdens de zwangerschap al deze aanvullende verzekering te nemen (geloof alleen een uitgebreider kraampakket) en waarschijnlijk ga ik hem voor volgend jaar weer terug zetten naar mijn aanvullende verzekering welke ik nu heb, dus het is handig om even een goede berekening te maken van de extra teruggaves die je kunt krijgen t.o.v. je extra premie.
Het zal per verzekering verschillen, maar bij mijn verzekering mag ik wel één maal per jaar overstappen naar de aanvullende gezinsverzekering. Gedurende dat jaar mag je niet meer terug stappen en ook niet naar een andere aanvullende verzekering ofzo, maar dus wel eenmalig naar de gezinspolis.
Voor een aanvullende verzekering zou ik puur kijken naar wat er extra vergoed wordt en wat je daarvan zult gebruiken. Als het heel weinig is, bereken dan of het uit kan om het niet bij te verzekeren mar zelf te betalen. In mijn geval, kan het zeer zeker niet uit om niet aanvullend te verzekeren. Ik gebruik elke twee weken fysio en vaak alterntieve zorg. Daarom kan mijn aanvullende verzekering al uit. Als extra heb ik straks dat mn kraamzorg wederom volledig vergoed wordt en ik een kraamppakket krijg. Maar voor alleen die twee dingen ging ij mij absoluut niet extra verzekeren.
Ik krijg nu mijn derde kind en heb me alleen bij de eerste aanvullend verzekerd. Toen was dat goedkoper omdat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Het werd een keizersnee dus sindsdien heb ik een medische indicatie en me ook niet meer aanvullend verzekerd. Je moet dus echt gaan rekenen.
Hou er rekening mee dat als je kleine daadwerkelijk in het nieuwe jaar geboren wordt, de aanvullende verzekering van 2019 geldt. De inhoud/vergoedingen van de polissen worden pas medio november bekend, dus check tegen die tijd nog even alles. Wat er dit jaar in zit, hoeft er volgend jaar niet per sé in te zitten. Ze kunnen dit wijzigen.