Onrustig, misselijk en spugen na overstap op kunstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Caro1985, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caro1985

Caro1985 Lid

22 okt 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 6 weken oud, nu ongeveer 4 kg (vorige week 3800) en bij 37.2 weken geboren. Ze heeft tot vorige week bv gehad (op bijvoeding het het ziekenhuis na). sinds vorige week ben ik de borstvoeding aan het afbouwen en geef ik flesvoeding. De borstvoeding geef ik sinds de tweede week al via de fles.

Nu is ze sinds vorige week erg onrustig, ze heeft een paar dagen veel krampjes gehad (lijkt nu iets minder te worden gelukkig) en wat moeizame ontlasting. Verder is ze eigenlijk continue misselijk (tong uitsteken, belletjes blazen). Ik merk ook dat ze zich vaak niet lekker voelt. Ook moet ze af en toe spugen, soms tot 3 uur na de voeding nog en soms ook erg veel. Dit had ze bij mijn afgekolfde melk niet. Ook overstrekt ze zich regelmatig en huilt (krijst) ze erg veel om vanalles.

Wie herkent dit? En heeft tips? Ik voeg al nutriton toe (1 schep) en ik geef Friso H.A. (120/4). Soms drinkt ze haar fles helemaal leeg, soms maar iets van 70 cc.

Vanmorgen had ze dus weer flink gespuugd, na het flesje helemaal te hebben opgedronken. Is het handig om bijvoorbeeld 20 ml uit de fles te gieten?

2. Caro1985

Caro1985 Lid

22 okt 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    ze krijgt trouwens voor elke voeding ook infacol en boert hierdoor meestal wel goed.

3. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Een paar dagen geen infacol geven, kijken hoe het dan gaat!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ga je niet gewoon veel te snel voor haar?
    Als je vorige week bent begonnen met afbouwen zou ze nu pas op 1 kunstvoeding per dag moeten zitten! Beste bij afbouwen is om per voeding die je afbouwt 10-14 dagen uit te trekken.
    Ik zou dus veel en veel minder kunstvoeding geven en veel en veel meer gewone moedermelk. Liefst weer gewoon terug naar af: even geen kunstvoeding, maar gewoon alleen maar moedermelk, om te zien of ze de problemen dan ook heeft.

5. Caro1985

Caro1985 Lid

22 okt 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor de reacties!

Ik zal eens proberen te stoppen met infacol ja. ze vindt het ook echt heer erg vies en ik heb het idee dat ze daar ook wel wat misselijk van wordt (maar het helpt wel goed naar mijn idee). Heb je daar zelf ervaring mee?

Verder krijgt ze sinds vandaag 3 van de 6 voedingen met kunstvoeding, de rest nog moedermelk. Tot gisteren dus 2 voedingen kunstvoeding. Is dat echt te snel? Ik begreep namelijk dat het prima kan zo snel, dat het vooral ligt aan de stuwing, etc. Ik heb sowieso niet zo veel melk meer nu (kolf nu nog 2x per dag), dus helaas lukt het niet rustiger af te bouwen...

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je dochter moet wennen aan kunstvoeding: dit ligt veel zwaarder op de maag dan moedermelk en het is dus niet gek dat ze in het begin misselijk wordt en krampjes krijgt.

Met afbouwen is volgens mij de 'regel' 1 voeding per week vervangen.

Hoe voed je nu? Op verzoek of op de klok? Ik zou zeker op verzoek aanhouden, dan wil ze waarschijnlijk vaker drinken, maar kleinere beetjes. Over het algemeen is dat beter voor de misselijkheid, het spugen en de krampjes.

7. Caro1985

Caro1985 Lid

22 okt 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik voed op verzoek. Hopelijk gaat het snel beter, het is zo sneu om te zien...
    Ik heb net geen infacol gegeven maar geen verschil gemerkt (goed geboerd maar alsnog niet lekker/gespuugd...). Ze ligt nu lekker in de draagdoek:)

8. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

17 apr 2011
    1.724
    0
    0
    Noord-Brabant
    hier van de een op de andere dag over moeten stappen. Herken alles in je verhaal.. wij gebruiken nu dr browns flessen (icm hema speentjes). Deze zijn wat prijzig, maar helpen heel goed!

9. Caro1985

Caro1985 Lid

22 okt 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Minnieme, hoe ging dat bij jou? Wanneer werd heb minder? waar helpen die flessen tegen dan? De krampjes?

Vanmorgen op het cb geweest, ook niet veel wijzer geworden behalve dat ze me adviseerde helemaal te stoppen met de bv (omdat we een aantal symptomen hebben van spruw, maar niet heel duidelijk(?)) Ze zei dat ik kon overstappen op omneo maar het lijkt mij niet verstandig nu wéér te veranderen van voeding...

10. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Vanwege het krijsen, overstrekken en spugen en de overstap naar flesvoeding denk ik eigenlijk aan KMA?

11. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik heb 1 voeding afgebouwd per 2/3 dagen. Kon idd niet veel langzamer ivm grote terugloop. Baby reageerde prima verder. Er zijn ook mensen die in 1 keer overstappen en ook veel baby's die beginnen op kunstvoeding. Zou het heel raar vinden als deze klachten worden veroorzaakt door te snel afbouwen?

12. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Caro, ook ik zou koemelkallergie in je achterhoofd houden.
    Lijkt namelijk een beetje op mijn verhaal met m'n zoontje die nu 8wk is.
    Je kunt ook nog de hypoallergene voeding gebruiken, dat valt wat lichter op de maag.

13. Caro1985

Caro1985 Lid

22 okt 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik nu hypo allergeen... is het bij KMA niet zo dat je dat bij elke voeding merkt en ook al bij de bv?
    Soms gaan de flesjes wel goed namelijk.

14. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Niet alle koemelkallergieen zijn zo extreem dat kindjes reageren op bv. Makkelijkste test om te kijken of het door de flesvoeding komt, is terug op volledig bv, maar dan kost wel even moeite... KMA kan zeer zeker wel! Verder veel symptomen van reflux hè? Was dat niet zo op bv?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Toch kan het verband houden. Niet elk kind is hierin hetzelfde, en gezien de klachten ben ik het met je eens dat er ook wel eens sprake zou kunnen zijn van KEA.

Met maar 2 keer per dag kolven terwijl je de week daarvoor nog op volledig zat ga je echt veel te snel. Niet goed voor de borsten, niet goed voor het kind.

16. Caro1985

Caro1985 Lid

22 okt 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze had inderdaad al last van reflux ja, vandaar de nutriton (+bedje hoger). Het gaat nu opzich wel een stuk beter.

Vandaag op het cb zeiden ze (nogmaals) dat het niet erg is om meteen over te gaan op kunstvoeding, dat dat prima kan. Het ging vandaag trouwens al een stuk beter! Ik ben sinds gisteren ook gestopt met de infacol, en ze boert net zo goed dus die kan ik blijven schrappen denk ik.

Ik denk dat ik het nog een week aankijk en als het dan niet minder is ga overleggen over kma.

Thanks voor alle reacties tot nu toe!

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

CB's hebben weinig kaas gegeten van bv, is toch mijn idee. Daarnaast is het ene kindje gevoeliger voor overschakelen dan het andere.

18. smurfin29

smurfin29 Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.071
    0
    0
    Leiden
    hoe gaat het nu met je kleine?

mijn zoontje werd ook misselijk met golven spugen door de infacol. sinds ik daarmee gestopt ben geen spugend kind meer..

Deel Deze Pagina