Wanneer overstappen op autostoeltje groep 2?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pippa02, 2 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Hier met haar 2de verjaardag overgestapt op de groep 2 stoel ze is 1m05 en dik over de 18 kilo heen.
    Ze kwam met haar oren boven haar autostoel kuip uit dus moest over.
    Ze zit in maat 110-116.
    Is enorm lang voor haar leeftijd

2. Lovemykids4

Ligt ook aan de lengte en gewicht van het kind.
    Mijn dochter van net 2 jaar oud zit in maat 110/116 En was ruim een maand geleden al 1m05 bij dik over de 18 kilo.
    Ze kwam in de groep 1 autostoel met haar oren al over de bovenrand van haar kuip.

Politie zei bij controle ook dat ze echt over moest omdat ze dus flink met haar oren er boven uit kwam en niet meer veilig zat in de groep 1 stoel.

Zij heeft dan ook de lengte van een ruim 4 jarig meisje.
    Dus is niet raar dat ze dan over is.
    Als zij 4 is dan zal ze rond de 1m22 zitten als ik haar lijn op de groei curve volgt hoe ze nu groeit.
    Dus tja bij haar is het niet anders.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ja, dat gebeurd dan ook. Ga zelf maar eens voorover hangen. Gaat je gordel ook mee. Die van mij zijn 4 en 6 en vallen regelmatig in de stoel in slaap. Moet ze altijd wel een paar keer achteruit in de stoel duwen. En dan staan hun stoelen nog een beetje in "slaapstand", ze zakken alsnog vaak genoeg naar voren.

4. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Wij hebben een autostoel met 5 punts gordel tot 25 kg.
    En daarna is het een zitverhoger tot 36kg. Dus geen idee nog.. In juni word ze 3

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb altijd begrepen dat de riempjes van een groep 1 stoeltje (en ook de gordel bij groep 2) een cm boven de schouder uit moet komen. Dat lukt bij mijn 2jarige nog maar net en die is niet extreem lang.
    Ben ik verkeerd geïnformeerd of nemen jullie dat minder nauw? Anders snap ik niet dat je tot ruim een meter in een groep 1 stoeltje past.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Van autostoel groep 1 kan je vaak de hoofdsteun omhoog zetten en dan gaan de gordels mee omhoog.

Onze zoon is vrij lang en zwaar, +2 lengte en gewicht, en kon prima in stoel 1 blijven zitten tot 4 jaar.
    Als dit nu al een probleem zou zijn kan je beter opzoek gaan naar een stoel 1-2-3. Deze zijn namelijk te gebruiken als groep 1 stoel, maar ook als groep 2. Deze zijn ook veilig.

Een kindje onder de 4 jaar kan je immers beter niet overzetten naar een groep 2 stoel. Dit komt ook omdat er bij een botsing of plotseling hard remmen er te veel kracht op de heupen komt. Dit kan problemen geven.
    Daarom is het belangrijk te wachten met groep 2 autostoel tot;
    - minimaal 15 kg
    - minimaal 4 jaar
    - de (auto)gordel moet goed zitten (lengte moet goed zijn)

Voor een 1-2-3 stoel heb je bijvoorbeeld onderstaande 2. Deze zijn niet per definitie duurder dan een groep 2/3 stoel en je hoeft dus niet nu nog een andere groep 1 stoel te kopen en over 2 jaar weer een andere stoel.

Deze kwam heel goed uit de consumentenbondtest, kreeg een 8,1.
    https://www.bol.com/nl/p/kiddy-guardian-fix-pro-2-oslo/9200000073171625/?Referrer=ADVNLGOO002031-G-35538226703-S-270797952433-9200000073171625

Deze kwam iets minder uit de test, maar is financieel wel prettiger. Had een 7,1.
    https://www.pinkorblue.nl/joie-autostoel-trillo-shield-inkwell-a153031.html?pup_e=1&pup_id=A153031&adword=Google/PLA_Autositze&RefID=SEM_NL0000_PLA&gclid=CjwKEAiAi-_FBRCZyPm_14CjoyASJAClUigO4mj66NG5xRzoz4M0fShkN3z2HG33fwYgraupp3XbrRoCIIHw_wcB

Het is dus (vrijwel?) altijd mogelijk om een kind onder de 4 jaar veilig te vervoeren.
    (Beste koop van consumentenbond voor groep 2 is een britax Römer kidfix sl, deze kost 149,-)

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #27 merah, 5 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2017
    Averlhach, onze zoon zit denk ik al wel op de 15 kilo. Het is een bolle (ik zal zo eens wegen als hij wakker wordt).
    Maar dus niet zo lang. Denk nu ergens tegen de 90 cm.
    De hoofdsteun van de tobi staat echter op max. Maar als ik de gordels aantrek dan trek ik hem dus naar beneden, omdat de gordels nu al niet meer boven zijn schouders uitkomen.
    Misschien lange rug (bedenk ik me nu)? Bij mij zelf is dat namelijk ook wat uit verhouding :)

En ik snap dat geld geen rol mag spelen bij veiligheid, maar we komen om in de autostoeltjes en kunnen het eigenlijk niet permitteren om nu voor een dik jaar weer wat anders te kopen.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De 15 kilo is zodat de autogordels zich aanspannen bij een botsing. Deze spant aan vanaf 15 kg druk.
    Kwa lengte zal hij het echt nog niet redden.

In jouw geval zou ik dus echt eens gaan kijken/verdiepen in een 1-2-3 stoel. Dan heb je een veilige en passende oplossing....
    https://www.anwb.nl/auto/tests/autostoeltjes#resultaten

9. Lovemykids4

Hoe kan ik mijn kind van nu 1m06 en bijna 18.5 kilo dan tot 4 jaar in de groep 1 stol houden als ze zelfs met hoofdsteun op hoogste stand met haar oren boven de kuip uit komt?

Hier zit ze echt in een groep 2 stoel met een 5 puntsgordel.
    Die kan je later weghalen en met een gewone gordel gebruiken.

Ze past echt niet meer in haar groep 1 stoel.
    Dan kunnen ze wel zeggen pas vanaf 4 jaar maar als een kind van net 2 jaar al de groei heeft van een kind van dik over de 4 jaar oud kan je weinig er aan doen.
    Politie zei niet voor niets bij controle dat ze over moest naar een groep 2 stoel omdat ze met haar oren boven de kuip uit kwam.

Kon dus echt niet rekken tot 4 jaar oud.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Volgens mij is een groep 1-2-3 stoel tegenwoordig vaak met zo'n vangtafel, maar ook met 5-puntsgordel. Ik ken niet alle stoelen hoor, maar ook als ik google gebruik blijken het allemaal 1-2-3 stoelen te zijn die een 5 puntsgordel hebben en zijn alle groep 2 stoelen dus met de gewone (auto)gordel.

Ik verwacht dus eigenlijk dat jij het ook hebt over een 1-2-3 stoel en geen 2 stoel. Welke stoel heb je?

Ik zeg ook niet tegen Merah dat ze in een groep 1 stoel moet blijven, maar adviseer haar juist eens te verdiepen in een 1-2-3 stoel. Ik snap ook niet zo goed waar je dat it leest?
    En de groep 1-2-3 stoelen zijn tot 36 kg (tot 12 jaar), dus lijkt mij dat zoiets ook voor jou een oplossing kan zijn. (Mocht je dit dus niet hebben ;))

En een 5 puntsgordel of vangtafel is tot 4 jaar gewoon de veiligste optie.

11. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Mijn zoontje is 102 en 16,5 kg en zit ook in de tobi.
    Heb de hoofdsteun ook omhoog gedaan maar eigenlijk niet naar de riempjes gekeken. (Heb ook nooit dat advies gehad)
    Hij zit nu wel beter in zijn autostoel, Ik zal woensdag eens kijken of de gordels ook meegaan.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    De groep 1-2-3 stoelen zijn vaak ook maar tot een bepaald gewicht en bepaalde lengte met vijfpuntsgordel en daarna gewoon met de driepuntsgordel. En bij die met 'vangtafel' is het ook gewoon met de driepuntsgordel, alleen tot een kg of 18 kan het dan met vangtafel, maar daarboven dus ook gewoon zonder en dus enkel met de driepuntsgordel, net als bij iedere andere groep 2/3 stoel.

13. Lovemykids4

Deze heb ik voor mijn jongste dame.

Mijn zoon van 9 zit al een jaar of 3 niet meer in een autostoel die woog met 6 jaar al boven de 38 kilo.
    En was toen al dik 140 :(
    Nu 9 jaar 1m63 en 55.5 kilo.
    Is even groot als moeders.
    Best lastig als ze zo jong al zo groot zijn en daardoor niet meer in een stoel kunnen :(

Bijgevoegde bestanden:

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dat is inderdaad een 1-2-3 stoel ;)

Vanaf 135cm hoeven ze ook niet meer in een autostoel :)
    Dus kwa lengte heb je het heel netjes gedaan.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zie eigenlijk niet goed in hoe een 123 een oplossing is. Mijn dochter is toen ze 3,5 jaar was overgegaan op een 2 stoel. Omdat ze dus ruim 18 kg woog en niet meer paste in de 1. Mijn ouders hadden een 123, maar op hetzelfde moment is ze daar ook overgeschakeld naar de variant met enkel autogordels, omdat de 5 puntsgordel van de 123 toen dus ook niet meer goed zat. Dus eigenlijk zat ze toen in de 123 ook al in de 2 stoel die daarin vervat zit.

Ik zie niet in hoe we dat anders hadden kunnen oplossen. Ik heb haar zo lang mogelijk in de 1 gehouden, maar als je een groot en zwaar kind hebt, haal je de vier jaar gewoon niet.

16. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij mijn oudste ben ik overgegaan toen hij 3 jaar was, mijn middelste was 4 jaar en de jongste zit sinds 3,5 jaar in een groep 2 stoel.

Allen toen zeker 17+ kg en vrij krap in stoeltje. Waarschijnlijk had het nog wel ietsje langer gekund in groep 1 stoel, maar ik vond ze zoveel beter/comfortabeler zitten in groep 2 stoel...

17. Pisam

Pisam Niet meer actief

Er zijn toch nieuwe richtlijnen? Heb de oudste nog in een groep 1 stoel, voor de jongste een 1 stoel erbij gekocht. Dochter zal nu zo'n 1.03 zijn bij 18 kilo. Ze zit er nog prima in. Qua lengte/oren is me duidelijk, maar is er eigenlijk ook een max qua gewicht/veiligheid in de 1 stoel?

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Groep 1 is tot 18 kg.

Deel Deze Pagina