Vraagje over voedingsschema en vierde fles

Discussie in 'Voeding' gestart door Mikki77, 5 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik wil even iets bij jullie checken over het voedingsschema van mijn zoontje (nu 7,5 maand oud).

Zijn eerste en laatste fles was eerst een papfles, maar sinds vorige week lust hij dat ineens niet meer :( Dus nu geef ik hem maar weer gewoon 4x opvolgmelk. Dit is zijn schema:

- 7.30 200 cc melk
    - 11.30 2 stuks gepureerd fruit met 1 liga erdoor, of een potje fruit van 200 gram met 1 liga erdoor.
    - 12.30 200 cc melk
    - 16.30 100 gram groente, vers of potje (aardappeltje, beetje vlees en groente)
    - 17.30 200 cc melk
    - 22.00 200 cc melk
    - Tussendoor een broodkorst en wat diksap.

Hij krijgt dus nog steeds vier flessen, die hij meestal niet allemaal leegdrinkt. Die vierde fles ben ik nu aan het afbouwen (steeds iets vroeger geven tot hij de fles van 17.30 bijna overlapt). Maar nu vraag ik me af of hij dan niet te weinig binnen krijgt op een dag, als ik die fles laat vallen. Hij eet namelijk nog niet zoveel groente (100 gram ongeveer), en hij eet ook geen pap of boterham. Als ik hem een broodkorst geef sabbelt hij daar een beetje op, maar echt een boterham eten doet hij nog niet. Van die stukjes gaat hij kokhalzen en overgeven.

Wat zouden jullie doen, de vierde fles nog even aanhouden (hij is al 7,5 maand dus volgens mij wordt het nu wel tijd om die af te bouwen), of kan ik die gewoon laten vallen?

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik denk dat je de 4e fles er makkelijk af kan halen. Hij krijgt dan nog wel voldoende vocht! Misschien dat ie ze dan ook beter leeg drinkt! Ik zie dat je 2 stuks fruit geeft, dat is ook grotendeels vocht.
    Dit is mijn schema wat ik heb vanaf ca 6 maanden, misschien heb je er wat aan?

sochtends: 200 opvolgmelk met 3 scheppen fijne granen
    eind vd ochtend: 2 stuks fruit
    smiddags: 1 boterham/ 1,5 boterham met wat thee
    rond 15 uur: 165 cc melk
    avond: 200 gram warm eten
    voor het slapen gaan: 200 melk

Succes!

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik snap je dilemma... Misschien moet je het eens proberen en gaat ie dan ook beter eten? En als het een ramp blijkt te zijn, kun je altijd weer terug. Ik zou dit ook even aan je CB vragen!

Wat betreft brood, mijn zoontje had daar ook last van (overgeven). Ik ben toen alleen brood met wat boter gaan geven en dat ging wel goed. Met beleg kwam het er weer uit. Of heb je al kaal brood geprobeerd (naast de korsten)?

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik geef trouwens het brood ook zonder korst, met een beetje boter. Gewoon droog krijgt ie het ook moeilijker weg en lijkt het meer te plakken. Een losse broodkorst eet ie ook niet op, het blijft bij sabbelen.

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    @Druif: opvolgmelk is niet alleen vocht, maar ook vullend 'voedsel', toch? Ik ben niet zozeer bang dat hij vocht tekort zal komen, maar meer dat hij dan de hele dag met honger blijft zitten (en dus ook weer 's nachts wakker gaat worden!).

@Merijn & Druif: brood met boter heb ik ook al geprobeerd, en ook met een geprakt banaantje erop, maar beide spuugde meneer weer uit :( Het gaat wel steeds ietsje beter hoor, hij begint er nu al meer op te kauwen enzo, maar een hele boterham zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Denk dat ik inderdaad ook even het CB moet bellen hierover...

6. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hoi Mikkie,

Misschien kun je hem een keertje wat stukjes brood geven doordrenkt met opvolgmelk of pap? Brood wordt dan heel erg zacht, slurpt ie zo naar binnen.

In de ochtend kun je hem ipv een fles misschien ook eens een bord pap proberen te geven.

En als ik naar je schema kijk is het eerste wat bij mij opkomt: "Liga eruit!" Wat ik begrepen heb hebben ze dat helemaal niet nodig. Het mág wel hoor maar als hij straks gewoon zn broodje eet etc hoeft het niet. Daarbij krijgt hij zijn fruit vrij laat dus misschien dat hij daarom ook minder de behoefte heeft om een stukje brood te proberen?

Ons meisje at tot voor kort trouwens ook maar een half potje avondeten + 100 cc volle yoghurt na (ze is 8 maanden) dus dat is niet raar! Heb je al eens wat yoghurt geprobeerd? Je mag ook 100 cc opvolgmelk geven als toetje of als overbrugging naar de laatste fles. Ik zou namelijk de derde fles wat later geven en de vierde fles er dan afhalen.

Dan krijg je dus ongeveer onderstaand schema (als dat past in combinatie met slapen tussendoor)

- 7.30 200 cc melk + 3 scheppen granen of bord pap
    - 10.30 2 stuks gepureerd fruit of een potje fruit van 200 gram .
    - 12.30 200 cc melk of 1 broodje en circa 120 - 150 cc melk
    (- 14.30 eventueel wat drinken en eventueel tussendoortje)
    - 16.30 100 gram groente, vers of potje (aardappeltje, beetje vlees en groente) en 100 cc yoghurt
    - 19.30 200 cc melk (eventueel met paar scheppen granen)

Heb je wat aan deze tips? T is puur even 'op papier' natuurlijk.

Grt. Kweenie

7. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    #7 lolly, 6 sep 2009
    Laatst bewerkt: 6 sep 2009
    Dit was ons schema rond de 8 maanden.

08.00 180/6 + 3 scheppen bambix
    10.30 fruit
    12.30 brood
    14.00 180/6
    17.00 warm eten
    20.00 180/6

Misschien kun je de fruithap eerder geven, rond 10.30, zodat hij wat meer tijd tussen de eetmomenten heeft.

Ik zou dan rond 12.30 brood proberen met een klein bekertje diksap.
    een korstje brood werkte hier echt niet. Hij sabbelde er op maar deed er niks mee. Brood ging wel goed.

na het warm eten zou je een klein flesje melk (niet meer dan 150 cc) kunnen geven i.p.v een toetje (tip van het cb)

en dan om 20.00 de laatste fles.

Hopelijk heb je hier wat aan.

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    @Kweenie: die tip van brood gedrenkt in opvolgmelk was een hele goeie, bedankt! Ik heb het net uitgeprobeerd, en hij heeft nu een halve boterham op :)

Pap uit een bord wil hij ook niet, dat vindt hij nog viezer dan pap uit een fles (ik gaf hem een avondpapje biscuit uit de fles, dat was het enige dat hij lustte qua pap, maar dat wil hij nu dus ook niet meer).

Een paar dagen terug heb ik magere kwark met diksap geprobeerd, maar ook dat was huilen geblazen. Nu heb ik net wat yoghurt door zijn fruithap gedaan, en dat vond hij wel heerlijk. Dus vanavond na zijn groente gaan we yoghurt 'puur' proberen.

De fles van 17.30 later geven doe ik ook vaak hoor. Ik geef die vaak pas rond 18.30/18.45. Maar om 19.00 is hij echt doodmoe, dus of ik die fles naar 19.30 kan verschuiven...ik weet het niet.

En dan nog je tip over het tijdstip waarop ik het fruithapje geef... dat kan niet eerder, omdat hij nog veel slaapt. Na zijn eerste fles gaat hij nog even spelen, dan in bad, en dan is hij alweer moe. Vervolgens slaapt hij van 9.30 tot 11.30, dus het fruithapje is altijd daarna.

@Lolly: zie mijn reactie aan Kweenie. Die fles van 17.30 verschuiven doe ik dus wel vaak, maar niet helemaal naar 19.30/20.00, omdat hij dan meestal al slaapt. Of zal ik hem dan weer even uit bed moeten halen...? Ik vind het zo lastig... misschien moet ik hem toch maar wakker proberen te houden tot 19.30...

9. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    mikki, ik vond het de overgang van 4 naar 3 flessen ook lastig... ook omdat hij verder nog niet veel at.
    maar doordat hij nu nog maar 3 flessen krijgt, eet hij veel meer en drinkt hij zijn flessen ook weer goed leeg.
    misschien is mijn schema iets voor jou omdat je zegt dat hij 's ochtends nog lang slaapt:

07.00 papfles
    11.30 boterhammetje
    12.00 fles (180/6)
    15.00 fruit
    16.30/17.00 groente (tegenwoordig dus 200 gram)
    19.00/19.30 fles en daarna stort hij in en gaat hij naar bed tot de volgende ochtend

ik geef 's middags fruit omdat die pap 's ochtends erg vult.. maar misschien is dit ook iets voor jou omdat jouw zoontje 's ochtends nog lang slaapt.

sinds mijn zoontje 3 flesjes krijgt, eet hij makkelijk 200 gram groente op en brood gaat er beter in.

10. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Misschien kun je de fles van 17.30 laten vervallen en dan rond 19.00 de laatste fles geven? Of redt hij dat nog niet ivm slapen?

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    @Lob: dat is ook een ideetje ja... om hem eerst brood te geven, en pas later op de middag fruit. Misschien gaat hij het dan beter eten. Ik ga het zometeen gelijk uitproberen!

@Lolly: ik heb inderdaad besloten om hem nu steeds een fles rond 19.00 te geven, vlak voordat hij naar bed gaat. Ik denk dat hij dat wel redt.

Gisteren heb ik hem zijn laatste fles om 21.45 gegeven (een week terug was dit nog om 22.45), en hij werd vanochtend gewoon op dezelfde tijd wakker. Volgens mij kan ik die avondfles gewoon in één keer laten vervallen...hmmm...misschien vanavond toch maar proberen!

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Weer iets ontdekt! Als je kleine stukjes van een boterham afscheurt (mini-dobbelsteentjes) en dat in zijn fruithap doopt, eet hij dat wel goed! Hij heeft net weer een halve boterham op, en daarna zijn fruit verder opgegeten van een lepeltje :)

13. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Ennnn hoe gaat het nu?

14. guz3

guz3 Actief lid

17 feb 2008
    304
    0
    16
    Volgens mij krijgt je zoontjee genoeg binnen hoor.
    Ik heb ook een zoontje van bijna 7,5 mnd en die krijgt maar 2 flessen!
    Ik begin 's ochtends met een bordje bambix 130cc water en 7 scheppen bambix
    10.00 uur een potje fruit
    12.00 fles van 210cc
    15.00 fruit
    17.30 groente
    19.30 een pyamapapje en dan slapen.

Brood heb ik geprobeerd, maar zodra hij iets van een stukje proeft gaat hij kokhalzen, vondt t doodeng!

Dus je doet t prima hoor!!!

Deel Deze Pagina